Pelastuslautakunta, kokous 24.4.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 17 Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen yhteistoimintasopimuksen päivittäminen

VAKEDno-2022-104

Perustelut

Asian valmistelija: apulaispelastusjohtaja Jussi Rahikainen, hallinnon partner Mirkka Ikonen   

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ovat sopineet Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksesta yhteistoimintasopimuksella. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt yhteistoimintasopimuksen 19.4.2022 § 40 ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto 28.4.2022 § 31. 

Yhteistoimintasopimuksessa todetaan, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä määritellään Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen tehtävät yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Täten hallintosäännön muutokset tulee sisällyttää samanlaisina myös yhteistoimintasopimukseen. Pelastuslaitosta koskevat hallintosäännön muutokset valmistelee hyvinvointialueiden yhteinen pelastuslautakunta. Pelastustoimea koskevat kohdat yhteensovitetaan myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntöön.  

Yhteistoimintasopimusta ja hallintosääntöä on tarpeellista päivittää samanaikaisesti niin, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön ja yhteistoimintasopimuksen kirjaukset ovat yhdenmukaisia. Yhteistoimintasopimus on hyväksytty vuonna 2022 ennen pelastustoimen järjestämisvastuun siirtymistä kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023, jonka takia yhteistoimintasopimus on samalla tarpeellista päivittää vastaamaan järjestämisvastuun alkamisen jälkeen toteutunutta käytäntöä esimerkiksi kiinteistöomaisuuden hallintaan ja taloudenhoitoon liittyvien kirjausten osalta.  

Pelastuslautakunta on päätöksillään 6.9.2023 § 32 ja 7.2.2024 § 4 delegoinut pelastusjohtajalle toimivaltaa investointeihin ja toimialan palveluhankintoihin liittyen. Yhteistoimintasopimukseen voidaan kirjata vastaavalla tavalla pelastuslautakunnan toimivaltuudeksi: 

  • päättää yli kahden miljoonan euron investoinneista ja muista pitkävaikutteisista menoista investointisuunnitelman perusteella,

  • päättää yli miljoonan euron palveluhankinnoista ja urakalla teettämisestä Vantaan ja Keravan aluehallituksen antamien ohjeiden mukaisesti. 

 

Yhteistoimintasopimuksen mukaisesti pelastustoimen kulut jaetaan hyvinvointialueiden kesken asukaslukujen suhteen ja toimintavalmiuden kapasiteetin perusteella. Sopimusta voidaan selventää maksujen aikataulun osalta siten, että kirjataan toteutunut käytäntö seuraavalla tavalla: 

  • Kalenterivuoden aikana hyvinvointialueiden maksamat pelastustoimen kustannukset tasataan sovitun kustannustenjaon mukaiseksi tilinpäätöstietojen varmistuttua. Tällöin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle palautetaan sen maksuja tai siltä peritään ylimääräinen maksu. 

 

Yhteistoimintasopimuksesta päivitetään valmisteluvaiheeseen liittyvät vanhentuneet kirjaukset ja päivittämisen yhteydessä yhteistoimintasopimukseen tehdään myös teknisiä päivityksiä esimerkiksi vanhentuneen termistön osalta:

  • viittaukset vuosien 2021–2022 valmisteluvaiheeseen poistetaan,

  • sairaanhoitopiiri termi korvataan HUS-yhtymällä,

  • vanhentuneet viittaukset Vantaan kaupungin lomapalkkojen ja -rahojen maksuaikatauluihin muutetaan,

  • viittaus vuonna 2020 hyväksyttyyn palvelutasopäätökseen poistetaan,

  • kiinteistöomaisuuden hallintaan liittyvät kirjaukset muutetaan vastaamaan toteutunutta käytäntöä,

  • taloudenhoitoon liittyvät kirjaukset muutetaan vastaamaan toteutunutta käytäntöä.

 

Voimassa olevassa yhteistoimintasopimuksessa on todettu otto-oikeudesta seuraavasti:  

”Hyvinvointialuelain (611/2021) 97 §:n mukaan yhteistoimintasopimuksessa voidaan sopia, ettei hyvinvointialueen aluehallituksella ole oikeutta ottaa yhteisen toimielimen päättämää asiaa käsiteltäväkseen. Tällä yhteistoimintasopimuksella sovitaan, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksella ei ole otto-oikeutta hyvinvointialueiden yhteisen toimielimen, pelastuslautakunnan, tekemiin päätöksiin.” 

Yhteistoimintasopimuksen päivityksen yhteydessä em. kohtaa voidaan muuttaa vastaamaan muiden toimielimien käytäntöä:  

”Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksella on otto-oikeus hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslautakunnan päätöksiin. Otto-oikeuden käyttämisen jälkeen ennen asian ratkaisemista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen tulee kuulla Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitusta. Aikataulullisista syistä hyvinvointialuejohtajat ja aluehallitusten puheenjohtajat voivat kuitenkin sopia kuulematta jättämisestä.” 

Liitteenä 1 on voimassa oleva yhteistoimintasopimus ja liitteenä 2 luonnos päivitetystä yhteistoimintasopimuksesta. 

Päätösehdotus

Pelastuslautakunta päättää esittää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallituksille ja edelleen aluevaltuustoille yhteistoimintasopimuksen muuttamista liitteen 2 mukaisesti.