VAKEDno-2025-1688
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 136 § 2 mom 2) kohta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosääntö 47 §
Tätä viranhaltijapäätöstä on hallintolain 51–52 § mukaisesti tarkistettu 30.04.2025 seuraavasti: Viranhaltijapäätöksen kuvaus, päätös ja tiedoksi osioihin on korjattu tarjoajan virallinen nimi yhden tarjoajan osalta. Virheiden korjaaminen ei vaikuta päätöksen muutoksenhakuaikaan. Päätös on julkaistu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen verkkosivuilla 29.4.2025 ja lähetetty asianosaisille sähköisellä tiedoksiannolla 30.4.2025. Päätös on julkaistu uudelleen 30.4.2025.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue kartoittaa keinoja vanhuspalveluiden kotona asuvien asiakkaiden todellisen palvelutarpeen arviointiin tarkemmin ja tehokkaammin. Kotona asuvilla ei tällä hetkellä ole käytössä teknologiaa, joka seuraisi heidän päivärytmiään, kotitöistä selviytymistä tai kaatumisriskiä, mikä vaikeuttaa palvelutarpeen arviointia. Hoiva-asumisessa käytössä olevat älykellot tuottavat jo nyt arvokasta hyvinvointidataa, mutta kotona asumisessa vastaavaa ratkaisua ei ole. Sensoriteknologian avulla voidaan saada kattavaa dataa myös silloin, kun älyranneke ei ole käytössä, mikä parantaa arviointien tarkkuutta ja auttaa vähentämään päivystyskäyntejä sekä hoitajien henkistä kuormitusta. Pilotin avulla pyritään selvittämään, miten sensoreiden tuottaman datan avulla voitaisiin sujuvoittaa kotiutuksia sairaalasta ja vähentää kotihoidon aloituksia, mikä voi johtaa merkittäviin resurssisäästöihin ja parantaa hoitajien työssä jaksamista.
Pilotointi kattaa 5 ratkaisua, joiden kautta tutkitaan käyttäjille sopivaa ratkaisua:
Vivago Oy on tarjouksessaan 6.3.2025 tarjonnut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 5 käyttäjän pilottia yhteensä 3 kuukauden ajanjaksolle hintaan 7102,43 €, sisältäen kullekin käyttäjälle älykellon ja tukiaseman, 3 kappaletta ovihälyttimiä, wc-liiketunnistimen, ohjelmiston ja kaksivaiheisen tunnistautumisen toteuttamisen.
Tunstall Oy on tarjouksessaan 14.3.2025 tarjonnut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 5 käyttäjän pilottia yhteensä 3 kuukauden ajanjaksolle hintaan 4218,99€ sisältäen kullekin käyttäjälle keskusyksikön, 3 kappaletta ovihälyttimiä, 2 kappaletta liiketunnistimia, uni- ja valvetilan seurantaa, turvakellon, tarvittavat mobiili- ja selainsovellukset ja kaksivaiheisen tunnistautumisen toteuttamisen.
Hoivita Oy on tarjouksessaan 12.3.2025 tarjonnut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 5 käyttäjän pilottia yhteensä 3 kuukauden ajanjaksolle hintaan 2000,00 €, sisältäen kullekin käyttäjälle 2 oloseuranta sensoria ja 2 ovianturia, selainpohjaisen sovelluksen ja kaksivaiheinen tunnistautumisen toteutuksen (5h työmääräarviolla).
Atea Finland Oy on tarjouksessaan 7.3.2025 tarjonnut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 5 käyttäjän pilottia yhteensä 3 kuukauden ajanjaksolle hintaan 5310,00 €, sisältäen kullekin käyttäjälle 1 keskusyksikön, 2 kpl sensoreita, 2 kpl ovis., 1 vuodes. + vuodematto, 5 kpl liikesensoreita, mobiili- ja selainsovellukset ja kaksivaiheisen tunnistautumisen toteuttamisen.
MariCare Oy on tarjouksessaan 24.3.2025 tarjonnut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 5 käyttäjän pilottia yhteensä 3 kuukauden ajanjaksolle hintaan 4107,00 €, sisältäen kullekin käyttäjälle 2 tutkaa, 2 kpl ovinsensoreita ja kaksivaiheisen tunnistautumisen toteuttamisen.
Oikeudelliset perusteet
Hankinnan arvo ei ylitä julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, myöhempine muutoksineen) 25 §:n mukaista kansallista kynnysarvoa. Näin ollen hankintaan ei sovelleta hankintalakia ja hankinta voidaan toteuttaa pienhankintana suoraan valituilta toimittajilta.
Hallintosääntö
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluhankinnoissa palvelualuejohtaja päättää kuitenkin alle 10 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Toimialajohtaja ja hyvinvointialuejohtaja päättävät tämän ylittävistä hankinnoista.
Oheismateriaali: Vivago Oy:n tarjous 6.3.2025, Tunstall Oy:n tarjous 14.3.2025, Hoivita Oy:n tarjous 12.3.2025, Atea Finland Oy:n tarjous 7.3.2025, MariCare Oy:n tarjous 24.3.2025. Tarjoukset salassapidettäviä JulkL 24 § 1 mom 20) kohta.
Päätän
1. hankkia Vivago Oy:ltä 6.3.2025 päivätyn tarjouksen mukaisesti 3 kuukauden mittaisen pilotin 5 käyttäjälle hintaan 7102,43€ (alv 0 %), sekä
2. hankkia Tunstall Oy:ltä 14.3.2025 päivätyn tarjouksen mukaisesti 3 kuukauden mittaisen pilotin 5 käyttäjälle hintaan 4218,99€ (alv 0 %), sekä
3. hankkia Hoivita Oy:ltä 12.3.2025 päivätyn tarjouksen mukaisesti 3 kuukauden mittaisen pilotin 5 käyttäjälle hintaan 2000,00€ (alv 0 %), sekä
4. hankkia Atea Finland Oy:ltä 7.3.2025 päivätyn tarjouksen mukaisesti 3 kuukauden mittaisen pilotin 5 käyttäjälle hintaan 5310,00€ (alv 0 %), sekä
5. hankkia MariCare Oy:ltä 24.3.2025 päivätyn tarjouksen mukaisesti 3 kuukauden mittaisen pilotin 5 käyttäjälle hintaan 4107,00€ (alv 0 %) ja todeta, että
6. käyttöönoton kustannukset maksetaan menokohdalta 510100020.
Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella kunkin toimittajan kanssa erikseen.