§ 11 PÄÄTÖS HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMISESTÄ

Lataa 

VAKEDno-2024-4502

Päätöspäivämäärä

16.5.2025

Päätöksen tekijä

Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 47 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla aikuissosiaalityön ja vammaisten palvelujen toimialajohtajan toimivaltaan. 

Kuvaus

Asianvalmistelija: Jussi Pehkonen 

Viite: VAKEDno- 2024-4502 tarjouspyyntö ja hankintailmoitus 31.3.2025 

  1. HANKINNAN KOHDE  

Hankinnan kohteena on vammaispalvelujen asiakkaiden kuljetukset työ- ja päivätoimintaan omasta kodista tai muusta ilmoitetusta osoitteesta ja kuljetuksen takaisin sovittuun paikkaan. Asiakkaiden päivittäiset kuljetusajat vaihtelevat yksilöllisesti. Osa asiakkaista on toiminnassa mukana koko päivän ja osa vain aamu- tai iltapäivän. Kaikki asiakkaat eivät tarvitse kuljetuspalvelua joka päivä. Asiakkaiden kuljetukset hoidetaan pääsääntöisesti yhteiskuljetuksina 

  1. HANKINTAMENETTELY 

Kyseessä on: avoimella menettelyllä kilpailutettu EU-kynnysarvot ylittävä hankinta, josta on julkaistu EU- hankintailmoitus Hilma –ilmoituskanavassa 31.3.2025.  

31.3.2025 päivätyn tarjouspyynnön perusteella saatiin kuusi (6) tarjousta. Hankintamenettelyn ensi vaiheessa käytettiin avointa menettelyä, jonka jälkeen oli tarkoitus toteuttaa hankintalain (1397/2016) mukainen sähköinen huutokauppa niiden tarjoajien välillä, joiden tarjoukset täyttävät tarjoajalle (ja hänen alihankkijalleen), tarjottavalle palvelulle ja tarjouksen muodolle asetetut kelpoisuusehdot. 

  1. HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN 

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä. 

Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa. 

Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).  

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa on havaittu tarjouspyyntöasiakirjoissa (sopimusluonnos)/==olennainen virhe/==, eli liian aikainen sopimuskauden aloitus/==eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.

Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin. 

  1. TARJOUSASIAKIRJOJEN JULKISUUS 

Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa.  

Päätös

Päätän, että hankinta keskeytetään ja saadut tarjoukset pidetään salassa  

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. 

Allekirjoitus

Kirsi Leväpelto, Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta