VAKEDno-2025-2295
Edellä mainituista syistä johtuen lapsiperheiden kotipalvelun puhelinpalvelua on tarkoituksenmukaista supistaa väliaikaisesti viidestä päivästä neljään päivään, maanantaista torstaihin, ajalla 1.7. - 1.8.2025, jotta hakemusten käsittely ja sen myötä palveluun pääsy myös heinäkuussa voidaan turvata.
Muut yhteydenottoväylät
Lapsiperheiden kotipalvelun puhelinpalvelussa on takaisinsoitto, jolloin asiakkaalle soitetaan takaisin mahdollisimman pian. Asiakas ja viranomaiset voivat edelleen soittaa lapsiperheiden neuvontaan ja ohjaukseen ma-pe klo 9-12, jossa kotipalvelun hakemus voidaan kirjata. Asiakas voi myös jättää hakemuksen Maisan kautta ja yhteistyökumppanit tehdä lähetteitä Apotin kautta. Kotipalvelun asiakkaat voivat ottaa yhteyttä suoraan omaan työntekijäänsä tai ostopalveluyrityksen työntekijään. Lisäksi akuuttiin palvelun tarpeeseen vastaa ympäri vuorokauden lapsiperheiden ja lastensuojelun päivystys tai sosiaali- ja kriisipäivystys.
Lapsiperheiden kotipalvelun palveluohjauksen toiminta ja perustelut puhelinajan supistamiselle
Lapsiperheiden kotipalvelun palveluohjaustiimissä työskentelee kuusi työntekijää, lähihoitajia ja sosiaaliohjaajia. Työtehtäviin kuuluu palveluohjaus puhelimitse arkisin klo 9–12, minkä jälkeen käsitellään vireille tulleita hakemuksia, arvioidaan palveluntarpeita, valmistellaan palvelupäätöksiä sekä hoidetaan ostopalveluprosessia.
Lapsiperheiden kotipalveluun tulee hakemuksia noin 110–160 kuukaudessa, joista suurin osa puhelimitse asiakkailta ja osa muilta viranomaistahoilta. Kesälomakautena hakemusten määrä vähenee noin puoleen, ja tämän vuoksi työntekijöiden loma-aikoja on ollut tarkoituksenmukaista keskittää heinäkuulle. Palveluohjaukseen on suunniteltu heinäkuuksi kolmen työntekijän resurssia, joka on laskettu toiminnan ja vuosilomien mahdollistamisen mukaan.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 34 §:n kohdan 4 nojalla palvelualuejohtajan toimivaltaan kuuluu päättää toimipisteen tilapäisestä sulkemisesta tai siirrosta enintään kahden kuukauden ajaksi. Toimipisteen tilapäistä sulkemista tai siirtoa koskevia päätöksiä ei voida ketjuttaa tätä pidemmäksi ajaksi. Pidempiaikaisista suluista ja siirroista päättää aluehallitus.
1) Päätän, että lapsiperheiden kotipalvelun puhelinpalvelua supistetaan ajalla 1.7.-1.8.2025 siten, että puhelinpalvelu on auki neljänä päivänä viikossa, ma-to klo 9:00-12:00.