Kuvaus
Asianvalmistelija: Emma Reijonen
Viite: VAKEDno-2024-2487 Ajoneuvojen katsastus- ja pesupalveluiden hankinta, tarjouspyyntö 17.4.2025 ja hankintailmoitus 19.4.2025
-
HANKINNAN KOHDE
Hankinnan kohteena on katsastus- ja pesupalveluiden hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sekä Vantaan kaupungin ajoneuvoille, johon sisältyy ajoneuvojen eri katsastus- ja rekisteröintipalveluita sekä ajoneuvojen automaattipesupalveluita. Hankinta on kilpailutettu yhteishankintana niin, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut tarjouspyynnön, mutta kumpikin hankintayksikkö tekee oman hankintapäätöksen ja hankintasopimuksen. Selvyyden vuoksi todetaan, että nyt kyseessä oleva päätös koskee Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osuutta hankinnasta.
-
HANKINTAMENETTELY
Kyseessä on avoimella menettelyllä kilpailutettu EU-kynnysarvot ylittävä hankinta, josta on julkaistu EU-hankintailmoitus Hilma –ilmoituskanavassa 19.4.2025.
17.4.2025 päivätyn tarjouspyynnön perusteella saatiin kaksi (2) tarjousta.
-
HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN
Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.
Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa.
Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).
Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että kilpailua ei syntynyt, koska saatiin vain yksi tarjouspyynnön mukainen tarjous tai vain yksi osallistumishakemus, hankinnan kohteen tai hankinnan tarpeen muuttuminen hankintamenettelyn aikana, sekä tarjouspyyntö on tulkinnanvarainen eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.
Nyt kyseessä olevassa hankinnassa osa-alueen 2 osalta on huomattu, että ko. osa-alueen vähimmäisvaatimukset eivät ole kuvattu riittävällä tavalla, muun muassa automaattipesupisteiden sijainnin osalta ja hankintayksikkö on saanut vain yhden tarjouksen. Osa-alueen 1 ja 3 osalta on huomattu, että merkittävä osa hyvinvointialueen katsastustarpeista on jäänyt kilpailutuksen määrittelyn ja vertailun ulkopuolelle, jonka vuoksi hankinta on kilpailutettava uudestaan.
Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.
-
TARJOUSASIAKIRJOJEN JULKISUUS
Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudesta hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa.