§ 44 Päätös omais- ja perhehoitajien ohjelmistopalvelun hankinnasta

Lataa 

VAKEDno-2022-684

Päätöspäivämäärä

1.7.2025

Päätöksen tekijä

Konsernipalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 40 § 2 mom 2) kohta

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosääntö 47 §

Kuvaus

Tausta

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021, jäljempänä myös ”sote-voimaanpanolaki”) 4 §:n mukaisen järjestämisvastuun siirtymisen yhteydessä SuoraTyö Oy:n (sittemmin Oima Oy) toimittama pilvipohjainen henkilökohtaisen avun työnantajamallin sijaismaksamisen hallinnoinnin ja palkkojenmaksun järjestelmä on siirtynyt Vantaan kaupungilta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen käyttöön. Sopimus on voimaanpanolain 25 §:n mukainen siirtynyt sopimus. Vantaan kaupunki ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ovat tehneet siirrosta sote-voimaanpanolain mukaiset päätökset. Oima Oy:n järjestelmä on ollut käytössä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vammaispalveluissa henkilökohtaisen avun työnantajamallin sijaismaksamisessa.

Nykyisin omais- ja perhehoitajien palkkioiden maksu hoidetaan Sarastian sopimuksen kautta käyttäen Populus-ratkaisua, mikä vaatii erittäin manuaalista prosessia. Tavoitteena on siirtyä resurssiviisaampaan toimintamalliin. Palkkioiden hallinnointi on ollut tähän asti talouspalveluiden vastuulla. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on irtisanonut Sarastian sopimuksen palkanlaskentapalveluista ja ottamassa käyttöön uutta palkanlaskentajärjestelmää.

Hyvinvointialueen tavoitteena on laajentaa käytössä oleva järjestelmä myös perhe- ja omaishoitajien palkkioiden maksatukseen tämän hankinnan kautta.

Tämän hankinnan kohteena on kokonaisratkaisu omaishoidon, perhehoidon, tukiperheen, tukihenkilön, läheisverkoston sekä vastaavien toimeksiantosuhteiden hallintaan ja palkkioidenmaksuun. Omais- ja perhehoidon palkkioiden laskemisen ja maksamisen kokonaisuuteen kuuluu muun ohella omais- tai perhehoitajien ilmoittaman hoitoajan perusteella verokorttitietojen huomioiminen, ulosoton laskenta, perintä ja tilitys, palkkion maksaminen, palkkiolaskelman toimittaminen palkkion saajalle, sivukulujen maksamisen sekä tulorekisteri-ilmoitus. Maksetuista palkkioista tuotetaan tiedot hyvinvointialueen kirjanpitoon. Nykyisen järjestelmän käyttäjinä on yli 40 hyvinvointialueen työntekijää sekä yli 2000 palkkionsaajaa eli ulkoista käyttäjää. On tärkeää huomioida, että Oima-ratkaisun kustannukset eivät perustu käyttäjien määrään, vaan transaktioiden lukumäärään.

Hankinnan tavoitteita ovat:

1.       Turvata omais- ja perhehoitajien palkkionmaksupalvelut.

2.       Automatisoida palkkioiden maksatusprosessia siirtymällä hoitajien itsesyöttöprosessiin.

3.       Pystyä seuraamaan ajantasaisesti ja tehokkaasti kuluja ja varmistamaan maksujen välittyminen palkkionsaajille.

4.       Mahdollistaa toimialoille keskitettyjen ja ajantasaisten hoitajien ja hoidettavien tietojen käyttö.

 

Oima Oy:n tarjous

Oima Oy on 5.6.2025 toimittamassaan tarjouksessaan ja 24.6.2026 toimittamassaan tarjouksen täydennyksessään tarjonnut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle omais- ja perhehoitajien palkkioiden maksamisen kokonaisratkaisua (jäljempänä myös ”Oima-palvelu”) siten, että käyttöönoton kustannus on arvioilta hintaan 139.875,00 € (alv 0 %). Laskutus tapahtuu toteutuneen mukaan. Lisäksi Oima Oy on tarjonnut optioina:

  • Tiedonsiirtoa vuoden 2025 vapaiden osalta, yhteensä 3.600,00 € (alv 0 %)
  • VTJ-rajapintaa, yhteensä 5.500,00 € (alv 0 %)
  • Tukipuhelinta hoitajille ja palkkionsaajille käyttöönottoprojektin alkuun, yhteensä 6.000,00 € (alv 0 %)

Optioiden arvo on yhteensä 15.100,00 € (alv 0 %).  Optiot on tarkoitus ottaa käyttöön käyttöönottoprojektin aikana.

Oima-palvelun jatkuvien palveluiden kustannus on transaktioperusteinen. Oima-palvelun arvioitu laskennallinen kustannus on 37.410,00 €/kk (alv 0 %). Jatkuvien palveluiden yksikköhinnat ilmenevät oheismateriaalina olevasta Oima Oy:n tarjouksen täydennyksestä ja volyymiarviot hyvinvointialueen laatimasta taulukosta.

 

Oikeudelliset perusteet

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (jäljempänä myös ”hankintalaki”, 1397/2016) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisistä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan ja järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johda hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Ennen hankintamenettelyn aloittamista Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on selvittänyt markkinatilannetta palkanlaskentapalvelu- ja HR- järjestelmäratkaisuhankinnan yhteydessä. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 19.12.2024 nro 2024-018253 HILMA- tietokannassa osoitteessa http://www.hankintailmoitukset.fi ja TED-numero 779282- 2024 sekä sisäisellä diaarinumerolla VAKEDno-2024-2159. Kyseisen hankinnan yhteydessä hyvinvointialue pyysi tarjousta nk. vapaaehtoisena optiona ohjelmistopalvelusta, jonka avulla erityispalkansaajaryhmien, kuten henkilökohtaisten avustajien, omaishoitajien ja perhehoitajien toimeksiantosopimusten hallinta, tehdyn työn hallinta, palkkioiden ja matkakulujen ilmoittaminen sekä palkanlaskenta ja palkkailmoitusten tekeminen tulorekisteriin hoidetaan sähköisesti. Tältä osin kyseiseen tarjouspyyntöön ei saatu yhtään tarjousta.

Hyvinvointialue on myös muulla tavoin selvittänyt olemassa olevia markkinoita. Kyseisen markkinaselvityksen perusteella tunnistettiin, että tällä hetkellä ainoastaan Oima Oy:llä on tarjolla soveltuva kokonaisratkaisu, joka soveltuu hankintayksikön ko. hankintatarpeeseen. Vastaavanlaista tuotantokäytössä olevaa, ylläpidettyä, tietoverkon välityksellä toimivaa suomenkielistä ja tietoturvallista ratkaisua tuottavaa palveluntuottajaa ei ole hankintayksikön selvityksen perusteella saatavilla. Tiedossa ei ole toista palveluntuottajaa, jolla olisi vastaavan kaltainen suomenkielinen tuotantokäytössä oleva palvelu, jossa tietoturvaan suhtaudutaan vakavasti sekä, jolla on Finanssivalvonnan lupa maksunvälitykseen sekä verohallintoon yhteys. Oima Oy:n tuottama palvelu muodostaa näin ollen ainutlaatuisen palvelukokonaisuuden. Erikseen voidaan todeta, että useat hyvinvointialueet ovat hankkineet palvelun suorahankintana. Lisäksi ne hyvinvointialueet, jotka ovat kilpailuttaneet hankinnan eivät ole saaneet kuin yhden tarjouksen. Kaiken edellä mainitun mukaisesti hankinta toteutetaan hankintalain mukaisena suorahankintana.

 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön § 47 mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluhankinnoissa palvelualuejohtaja päättää kuitenkin alle 10 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Toimialajohtaja ja hyvinvointialuejohtaja päättävät tämän ylittävistä hankinnoista. 

 

Oheismateriaali:

Oima Oy:n tarjous 5.6.2025 ja tarjouksen täydennys 24.6.2025, salassapidettävä, JulkL 24 § 20) kohta

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen laatima taulukko palvelun volyymiarvioista

Päätös

Päätän

1.     hankkia Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle Oima Oy:n tarjouksen perusteella omais- ja perhehoitajien ohjelmistopalvelun (Oima-palvelun) siten, että käyttöönottokustannukset ovat arviolta 139.875,00 € (alv 0 %) ja

2.     optiot, joiden yhteenlaskettu arvo 15.100,00 € (alv 0 %); sekä todeta, että

3.     käyttöönottoprojektin kustannus optioineen on arviolta 154.975,00 € (alv 0 %); sekä

4.     hankkia jatkuvat palvelut ovat arviolta 37.410,00 €/kk (alv 0 %), yhteensä neljältä vuodelta 1.795.680,00 € (alv 0 %); sekä todeta, että

5.     hankinnan kokonaisarvo optioineen on yhteensä 1.950.655,00 € (alv 0 %)

6.     sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella,​ vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella muutossopimuksella olemassa olevaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ja Oima Oy:n väliseen sopimukseen; sekä todeta, että

7.     käyttöönoton kustannukset maksetaan menokohdalta 510100020/6002/ITK037 ja jatkuvat palvelut menokohdalta 512200005 Talouspalvelut yhteiset.

 

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan.

Allekirjoitus

Anne Sivula, vs. toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Tietohallinto