Lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta, kokous 26.8.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 36 Järjestöyhteistyön neuvottelukunnan järjestöedustajien valinta toimikaudelle 2025-2027

VAKEDno-2025-2109

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: tehtäväaluepäällikkö Marja Veikkolainen 

Lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta hyväksyi kokouksessaan 23.4.2025 §23 järjestöyhteistyön neuvottelukunnan päivitetyn toimintasäännön. Hyväksytyn toimintasäännön mukaan järjestöyhteistyön neuvottelukunnassa on järjestöedustajia 10 varsinaista jäsentä ja 10 varajäsentä. Varsinaisena jäsenenä voi toimia korkeintaan kaksi toimikautta. Toimikaudeksi lasketaan vain kokonaiset toimikaudet. Puolet järjestöneuvottelukunnan jäsenistä vaihtuvat toimikausittain. Vaihtuvat jäsenet määritetään neuvottelukunnan kesken toimintakauden alussa. Lisäksi lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta nimeää 1–2 edustajaa keskuudestaan järjestöyhteistyön neuvottelukuntaan. Edelleen toimintasäännön mukaan järjestöyhteistyön neuvottelukunta valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Mikäli järjestöyhteistyön neuvottelukunnan jäsen eroaa kesken toimikauden, lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta nimeää uuden jäsenen toimikauden jäljellä olevaksi ajaksi. 

Järjestöedustajat edustavat neuvottelukunnassa omaa kohde- ja teemaryhmäänsä. Järjestöt valitaan järjestötyypeittäin Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisterin mukaisesti, jonka lisäksi valitaan edustajat turvallisuus- ja varautumisyhdistyksistä sekä verkostojärjestöistä/monialajärjestöistä. Varsinaiset jäsenet ja varajäsenet tulevat eri järjestöistä, mutta edustaen samaa järjestötyyppiä asetetun luokittelun mukaisesti. Järjestöt nimeävät edustajansa, josta tulee neuvottelukunnan jäsen. Jäsenyys on järjestökohtainen. 

 Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisterin luokitus: 

  • Lastensuojeluun, -hoitoon, sekä vanhemmuuteen ja huoltajuuteen liittyvät yhdistykset 

  • Sairauteen ja vammaan liittyvät yhdistykset (mm. potilas- ja vammaisyhdistykset, sotainvalidit) 

  • Eläkeläisyhdistykset 

  • Terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä syrjäytymisen ehkäisemiseen liittyvät yhdistykset 

  • Muut sosiaali- ja terveysalan yhdistykset 

  • Vanhusten hyvinvointiin liittyvät yhdistykset 

  • Työllisyyden ja työllistymisen edistämiseen liittyvät yhdistykset 

  • Päihde-, huume- ym. riippuvuuksiin liittyvät yhdistykset, raittiusyhdistykset 

  

Muina valintakriteereinä esitetään seuraavia: 

  • Järjestötyyppien sisällä huomioidaan monikielisyys ja monikulttuurisuus 

  • Järjestötyyppien sisällä huomioidaan alueella korostuvat ilmiöt (esim. mielenterveys ja nuorten väkivalta) 

  • Huomioidaan järjestöjen edustuksellisuus eli onko kyse järjestöstä, joka tavoittaa useita pieniä järjestöjä ja voi näin tuoda esille kootusti myös pienten toimijoiden ääntä. 

 

Edellä esitettyjen edellytysten lisäksi esitetään, että järjestöjen valinta tehdään arvioimalla järjestöedustajan näkemyksen laaja-alaisuutta ja yhteistyökokemusta. 

 

Lisäksi valintakriteereinä järjestöyhteistyön neuvottelukunnan jäseneltä edellytetään: 

  • motivaatiota, sitoutuneisuutta ja mahdollisuutta käyttää aikaa neuvottelukunnan toimintaan, sekä lähi- että etäyhteyksin. 

  • ajankäyttöä seuraavasti: 

  • osallistumista virallisiin neuvottelukunnan tapaamisiin ja niiden valmisteluun sovituilta osin 

  • osallistumista ja tiivistä yhteistyötä oman teemasisällön mukaisiin verkostoihin 

  • vastuuntehtävien hoitoa niihin ilmoittautuessa, esim. viestintävastaava 

 

Lisäksi järjestöyhteistyön neuvottelukunnan jäsenen eduksi luetaan: 

  • laaja-alainen näkemys oman kenttänsä toiminnasta ja yleisesti järjestökentästä 

  • kokemus Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen järjestöyhteistyöstä ja kehittämistyöstä hyvinvointialueen kanssa 

 

Ilmoittautumismenettely toteutetaan sähköisellä kyselylomakkeella touko-kesäkuussa 2025. Hyvinvointialue koordinoi järjestöedustajien valintaprosessia. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 3 luvun, 23 §:n mukaan lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta asettaa hyvinvointialueelle alaisuuteensa järjestöyhteistyön neuvottelukunnan ja hyväksyy sille toimintasäännön, jossa linjataan järjestöyhteistyön neuvottelukunnan tehtävät, jäsenten lukumäärä ja valintatapa, toimikausi sekä kokous- ja toimintakäytännöt. 

Ehdotus

Lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta päättää:

  1. hyväksyä järjestöyhteistyön neuvottelukunnan valintakriteerit; ja
  2. avata neuvottelukunnan sähköisen ilmoittautumismenettelyn. 

Päätös

Lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta päätti hyväksyä päätösehdotuksen yksimielisesti.

 

Lisätietoja päätöksestä antaa hallintojohtaja Riikka Rajahalme, riikka.rajahalme@vakehyva.fi.

 

Kokouskäsittely

Lautakunnan jäsen Kai-Ari Lundell poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana klo 18.02.

Perustelut

Asian valmistelija: erityisasiantuntija Ilari Karhumalja ja tehtäväaluepäällikkö Marja Veikkolainen 

Lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta hyväksyi kokouksessaan 23.4.2025 § 23 järjestöyhteistyön neuvottelukunnan päivitetyn toimintasäännön ja kokouksessaan 13.5.2025 § 29 järjestöyhteistyön neuvottelukunnan jäsenten valintakriteerit ja ilmoittautumismenettelyn. 

Hyväksytyn toimintasäännön mukaan järjestöyhteistyön neuvottelukunnassa on järjestöedustajia 10 varsinaista jäsentä ja 10 varajäsentä. Varsinaisena jäsenenä voi toimia korkeintaan kaksi toimikautta. Puolet järjestöneuvottelukunnan jäsenistä vaihtuvat toimikausittain. Toimikaudeksi lasketaan vain kokonaiset toimikaudet. Vaihtuvat jäsenet määritetään neuvottelukunnan kesken toimintakauden alussa. Lisäksi lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta nimeää 1–2 edustajaa keskuudestaan järjestöyhteistyön neuvottelukuntaan. Edelleen toimintasäännön mukaan järjestöyhteistyön neuvottelukunta valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Mikäli järjestöyhteistyön neuvottelukunnan jäsen eroaa kesken toimikauden, lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta nimeää uuden jäsenen toimikauden jäljellä olevaksi ajaksi.  

Järjestöedustajat edustavat neuvottelukunnassa omaa kohde- ja teemaryhmäänsä. Järjestöt valitaan järjestötyypeittäin Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisterin mukaisesti, jonka lisäksi valitaan edustajat turvallisuus- ja varautumisyhdistyksistä sekä verkostojärjestöistä/monialajärjestöistä. Varsinaiset jäsenet ja varajäsenet tulevat eri järjestöistä, mutta edustaen samaa järjestötyyppiä asetetun luokittelun mukaisesti. Järjestöt nimeävät edustajansa, josta tulee neuvottelukunnan jäsen. Jäsenyys on järjestökohtainen. 

 Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisterin luokitus: 

  • Lastensuojeluun, -hoitoon, sekä vanhemmuuteen ja huoltajuuteen liittyvät yhdistykset 

  • Sairauteen ja vammaan liittyvät yhdistykset (mm. potilas- ja vammaisyhdistykset, sotainvalidit) 

  • Eläkeläisyhdistykset 

  • Terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä syrjäytymisen ehkäisemiseen liittyvät yhdistykset 

  • Muut sosiaali- ja terveysalan yhdistykset 

  • Vanhusten hyvinvointiin liittyvät yhdistykset 

  • Työllisyyden ja työllistymisen edistämiseen liittyvät yhdistykset 

  • Päihde-, huume- ym. riippuvuuksiin liittyvät yhdistykset, raittiusyhdistykset 

  

Muita valintakriteereitä: 

  • Järjestötyyppien sisällä huomioidaan monikielisyys ja monikulttuurisuus 

  • Järjestötyyppien sisällä huomioidaan alueella korostuvat ilmiöt (esim. mielenterveys ja nuorten väkivalta) 

  • Huomioidaan järjestöjen edustuksellisuus eli onko kyse järjestöstä, joka tavoittaa useita pieniä järjestöjä ja voi näin tuoda esille kootusti myös pienten toimijoiden ääntä. 
      

 

Edellä esitettyjen edellytysten lisäksi järjestöjen valinta tehdään arvioimalla järjestöedustajan näkemyksen laaja-alaisuutta ja yhteistyökokemusta. 

Tarkempina valintakriteereinä järjestöyhteistyön neuvottelukunnan jäseneltä edellytetään: 

  • motivaatiota, sitoutuneisuutta ja mahdollisuutta käyttää aikaa neuvottelukunnan toimintaan, sekä lähi- että etäyhteyksin. 

  • ajankäyttöä seuraavasti: 

  • osallistumista virallisiin neuvottelukunnan tapaamisiin ja niiden valmisteluun sovituilta osin 

  • osallistumista ja tiivistä yhteistyötä oman teemasisällön mukaisiin verkostoihin 

  • vastuuntehtävien hoitoa niihin ilmoittautuessa, esim. viestintävastaava 
      

Lisäksi järjestöyhteistyön neuvottelukunnan jäsenen eduksi luetaan: 

  • laaja-alainen näkemys oman kenttänsä toiminnasta ja yleisesti järjestökentästä 

  • kokemus Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen järjestöyhteistyöstä ja kehittämistyöstä hyvinvointialueen kanssa 
      

Ilmoittautumismenettely toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella kesä-heinäkuussa 10.6.–11.8.2025. Avoimen hakulomakkeen kautta saapui 33 ilmoittautumista. Hyvinvointialue koordinoi järjestöedustajien valintaprosessia. Viranhaltijat ovat laatineet lähidemokratia- ja osallisuuslautakunnalle alustavan ehdotuksen järjestöyhteistyön neuvottelukuntaan nimettävistä jäsenistä ja varajäsenistä perustuen lautakunnan hyväksymiin valintakriteereihin. Järjestöyhteistyön neuvottelukunnan jäsenistö valitaan toimikaudelle syyskuu 2025–elokuu 2027. Neuvottelukunnan seuraava toimikausi alkaa ensimmäisellä kokouksella 14.10.2025. 

Ilmoittautuneita tuli jokaiseen PRH:n järjestötyyppiin. Järjestötyyppeihin Päihde-, huume- ym. riippuvuuksiin liittyvät yhdistykset, raittiusyhdistykset ja Turvallisuus- ja varautumisyhdistykset tuli vain yksi ilmoittautuminen. Laaditussa esityksessä kustakin järjestötyypistä on valittu vähintään kaksi järjestöä, mikäli ilmoittautuneita on ollut järjestötyypissä useampia ilmoittautuneita. Niissä järjestötyypeissä, joissa ilmoittautuneita on ollut alle kaksi, ehdotamme valittavaksi edustajiksi järjestöjä, joilla olisi myös puuttuvista järjestötyypeistä lähinnä olevaa osaamista ja muuten monipuolista kehittämiskokemusta hyvinvointialueen kanssa. Järjestötyypin lisäksi esityksessä on painotettu järjestön edustuksellisuutta, kokemusta verkostoyhteistyöstä ja näkemystä oman kenttänsä toiminnasta ja yleisesti järjestökentästä. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 23 §:n mukaan lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta asettaa hyvinvointialueelle alaisuuteensa järjestöyhteistyön neuvottelukunnan ja hyväksyy sille toimintasäännön, jossa linjataan järjestöyhteistyön neuvottelukunnan tehtävät, jäsenten lukumäärä ja valintatapa, toimikausi sekä kokous- ja toimintakäytännöt. Järjestöyhteistyön neuvottelukunnan jäsenten nimittäminen kuuluu em. määräyksen nojalla lähidemokratia- ja osallisuuslautakunnan toimivaltaan.  

Ehdotus

Lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta päättää: 

  1. nimetä järjestöyhteistyön neuvottelukunnan varsinaiset jäsenet sekä heidän varajäsenensä liitteen mukaisesti toimikaudelle syyskuu 2025–elokuu 2027; ja 

  1. nimetä keskuudestaan 1–2 edustajaa järjestöyhteistyön neuvottelukuntaan; ja että 

  1. järjestöyhteistyön neuvottelukunnan sihteeri kutsuu ensimmäisen kokouksen koolle jäsenistön valinnan hyväksymisen jälkeen. 

 

Muutettu päätösehdotus:

Lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta päättää: 

  1. nimetä järjestöyhteistyön neuvottelukunnan varsinaiset jäsenet sekä heidän varajäsenensä liitteen mukaisesti toimikaudelle syyskuu 2025–elokuu 2027 seuraavin muutoksin: dian 11 viimeisen kohdan "Verkostojärjestöt/Monialajärjestöt" varsinaiseksi jäseneksi esitetään Vantaan järjestörinki ry:tä ja varajäseneksi Keski-Uudenmaan yhdistysverkosto ry:tä ja että sama muutos huomioidaan dialla 21; ja 

  1. nimetä keskuudestaan varsinaisiksi edustajiksi Sirpa Siru Kauppisen ja Tiina Cederbergin sekä varalle Jaana Kouvalaisen ja Jenni Alasuutarin järjestöyhteistyön neuvottelukuntaan sillä muutoksella, että edustuspaikat vaihdetaan varsinaisten edustajien ja varaedustajien kesken toimikauden puolivälissä; ja että 

  1. järjestöyhteistyön neuvottelukunnan sihteeri kutsuu ensimmäisen kokouksen koolle jäsenistön valinnan hyväksymisen jälkeen. 

 

Päätös

Lähidemokratia- ja osallisuuslautakunta hyväksyi muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.

 

Lisätietoja päätöksestä antaa hallintojohtaja Riikka Rajahalme,
riikka.rajahalme@vakehyva.fi.

Kokouskäsittely

Lautakunnan jäsen Jenni Karemo palasi kokoukseen klo 17.54 tämän pykälän käsittelyn alkaessa.

Asian käsittelyn aikana pidettiin kokoustauko klo 18.34-18.40.

Asian käsittelyn aikana esittelijä teki muutosehdotuksen, jonka mukaan dian 11 viimeisen kohdan "Verkostojärjestöt/Monialajärjestöt" varsinaiseksi jäseneksi ja varajäseneksi esitetyt järjestöt vaihdetaan niin, että Vantaan järjestörinki ry esitetään varsinaiseksi jäseneksi ja varajäseneksi Keski-Uudenmaan yhdistysverkosto ry ja että sama muutos huomioidaan dialla 21.

Asian käsittelyn aikana lautakunnan puheenjohtaja teki muutosehdotuksen edustuspaikkojen vaihtamisesta varsinaisten edustajien ja varaedustajien kesken toimikauden puolivälissä.

Lautakunta hyväksyi molemmat muutosehdotukset yksimielisesti.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000
01088 Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
kirjaamo@vakehyva.fi

p. 09 419191

Voit myös toimittaa oikaisuvaatimuksesi paikan päällä

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.