§ 15 Päätös hankintamenettelyn keskeyttämisestä suun terveydenhuollon tarveaineiden ja tarvikkeiden hankinnassa

Lataa 

VAKEDno-2025-353

Päätöspäivämäärä

8.9.2025

Päätöksen tekijä

Terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 47 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla terveydenhuollon palvelujen toimialajohtajan toimivaltaan.

Kuvaus

Asian valmistelija: Pauliina Harinen

Viite: VAKEDno-2025-353 tarjouspyyntö 25.8.2025 ja hankintailmoitus 25.8.2025.

 

1 HANKINNAN KOHDE                                 

Hankinnan kohteena on suun terveydenhuollon tarveaineiden ja tarvikkeiden hankinta.

Hankinta on jaettu kahteentoista (12) osa-alueeseen:

Osa-alue 1: Diagnostiikka ja digitaalinen kuvantaminen

Osa-alue 2: Kariologia

Osa-alue 3: Juurenhoito, neulat ja ruiskut

Osa-alue 4: Profylaksia ja parodontologia

Osa-alue 5: Kirurgia

Osa-alue 6: Matriisitarvikkeet

Osa-alue 7: Hionta, kiillotus ja purentafoliot

Osa-alue 8: Timantit ja porat

Osa-alue 9: Protetiikka ja laboratorio

Osa-alue 10: Oikomishoito

Osa-alue 11: Puhdistus, desinfiointi ja potilasvaihto

Osa-alue 12: Huolto ja varaosat  

 

2 HANKINTAMENETTELY

Kyseessä on avoimella menettelyllä kilpailutettu EU-kynnysarvot ylittävä hankinta, josta on julkaistu EU-hankintailmoitus Hilma –ilmoituskanavassa 25.8.2025.

25.8.2025 päivätty tarjouspyyntö keskeytetään ennen tarjousajan päättymistä ja ennen kuin tarjouksia on saapunut.

 

3 HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä.

Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa.

Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).

Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, (esim. Ilmoitusvirhe) eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa käytettävässä hintaliitteessä on virheellisyyksiä tuotteiden vähimmäisvaatimuksissa, mikä estää vertailukelpoisten tarjousten jättämisen. Tarjoajien jättämien lisätietokysymysten perusteella hintalomakkeeseen täytyy tehdä muutoksia, joita ei voi tehdä korjausilmoituksella. Hintalomakkeessa havaittiin tuotteita, joiden valmistus on lopetettu sekä tuotteiden vähimmäisvaatimuksissa havaittiin ristiriitaisuuksia, jolloin tuotteita ei voida tarjota. Tarjouspyyntömateriaalin korjaukset muuttavat olennaisesti tarjouspyyntöä, joten hankintayksikkö katsoo, että hankinta tulee keskeyttää.

Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

 

Päätös

Päätän, että suun terveydenhuollon tarveaineiden ja tarvikkeiden hankinta keskeytetään.

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan.

Allekirjoitus

Kati Liukko, terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta