VAKEDno-2025-4084
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 47 §:n mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla hallintojohtajan toimivaltaan.
Asian valmistelija: Hankintajuristi Johanna Pihlaja
Tausta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on huomattu, että sillä ei ole voimassa olevaa vammaispalvelulain (675/2023) 22 §:n esteettömän asumisen tuen mukaista ovikoneistojen hankintaa ja asennusta koskevaa sopimusta. Ovikoneistoille on kuitenkin jatkuva tarve Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakkaille, jotka pitkäaikaisen vamman tai sairauden vuoksi eivät pysty käyttämään ovea /ovia vakinaisessa asunnossaan ilman apuvälineitä tai muiden apuvälineratkaisujen avulla. Näin ollen tarkoituksena on tehdä suorahankinta väliaikaisratkaisuna siksi aikaa, kun kilpailutusta valmistellaan.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on vammaispalvelulain mukaisten ovikoneistojen hankinta asennuksineen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 1.10.2025- 1.3.2026. Hankintayksikkö on valmistelemassa kyseisen hankinnan kilpailutusta ja suorahankintasopimus on voimassa siihen saakka, kunnes kilpailutettu hankintasopimus saa lainvoiman. Tarkoituksena on että uusi hankinta on kilpailutettu ja sopimus voimassa 2.3.2026.
Hankintamenettely
Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 4 momentin mukaan Hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan tilanteessa, jossa sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi. Vammaispalvelulain mukaisten ovikoneistojen hankinta on välttämätöntä henkilöille, jotka pitkäaikaisen vamman tai sairauden vuoksi eivät pysty käyttämään ovea/ovia vakinaisessa asunnossa. Ovikoneistojen hankinta takaa esteettömyyden sekä turvallisen kulkemisen asunnossa. Näin ollen Hankintayksikkö ei voi noudattaa säädettyjä määräaikoja ja sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä hankintayksikön toiminnan jatkuvuuden ja palveluiden turvaamisen kannalta.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on pyytänyt ja saanut tarjouksen BLC Turva Oy:ltä (Y-tunnus: 1567723-3) hankinnan kohteena olevista ovikoneistosta ja niihin liittyvästä asennuspalvelusta. Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskaudelle on noin 200 000 euroa (alv 0 %), joka ylittää kansallisen kynnysarvon. Hankinnan tarkemmat ehdot on määritelty sopimuksessa ja sen liitteissä.
Hankintasopimus
Ennen hankintasopimuksen tekoa hyvinvointialue julkaisee suorahankintailmoituksen julkisten hankintojen ilmoituskanavassa (Hilma-portaalissa) ja noudattaa 14 vuorokauden odotusaikaa. Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella ja tulee voimaan allekirjoitushetkellä.
1. Päätän hankkia Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle vammaispalvelulain mukaiset ovikoneistot asennettuna BLC Turva Oy:ltä määräaikaisesti ajalle 1.10.2025 – 1.3.2026. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 200 000 euroa (alv. 0 %).
2. Todeta että tänä aikana valmistellaan kilpailutusta liittyen hankintaan ja siten että kilpailutus on valmis ja uusi sopimus voimassa 1.3.2026.
Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto- oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella.