Kuvaus
Tausta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on voimassa oleva sopimus Vammaisten työ- ja päivätoiminnan kuljetuksista, joka on päättymässä 28.2.2026 ja tämän vuoksi hankinta on kilpailutettu uudelle sopimuskaudelle 1.3.2026 alkaen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vammaispalvelujen asiakkaiden kuljetukset työ- ja päivätoimintaan omasta kodista tai muusta ilmoitetusta osoitteesta ja kuljetuksen takaisin sovittuun paikkaan. Asiakkaiden kuljetukset hoidetaan pääsääntöisesti yhteiskuljetuksina. Asiakkaat ovat eri tavoin vammaisia nuoria ja aikuisia henkilöitä. Asiakkailla on Tilaajan vammaispalveluiden asiakkuus.
Sopimus on määräaikainen ja sen kesto on kolme (3) vuotta alkaen 1.3.2026. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen Sopimusta voidaan jatkaa toistaiseksi voimassa olevana. Tilaaja ilmoittaa sopimuksen mahdollisesta jatkamisesta erikseen Palveluntuottajalle ennen määräaikaisen sopimuksen päättymistä.
Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Tilaaja ei sitoudu hankittaviin määriin.
Hankintamenettely
Hankinta on EU kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus on julkaistu HILMA ilmoituskanavassa 3.7.2025. Tarjousten jättämisen määräaika oli 27.8.2025 klo: 12:00.
Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Avoimen menettelyn osana hankintayksikkö järjesti sähköisen huutokaupan, jossa tarjoajilla oli mahdollisuus alentaa tarjoushintaansa tarjouspyyntöasiakirjoissa sekä sähköisen huutokaupan kutsussa kuvatulla tavalla.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 6.8.2025 klo: 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 14.8.2025.
Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä saapui yhteensä seitsemän (7) tarjousta.
Tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: HelpBus Oy (2267163-0), Logi Point Oy (2528823-1), Mankkaan Taksi Oy (1832871-7), Rapiditaxi Oy (0654744-5), Rolly Uusimaa Oy (1780028-2), Taksi Helsinki Oy (0838031-9) ja The Yellow Line Oy (0847050-9).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset koskien liikevaihtovaatimusta ja referenssejä.
Hankintayksikkö tulee tarkastamaan hankintalain 80 §:n mukaiset pakolliset poissulkuperusteet ennen hankintasopimuksen tekemistä.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Sähköinen huutokauppa
Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 44 §:n mukainen sähköinen huutokauppa järjestettiin kaikille hyväksyttävän tarjouksen jättäneille.
Kaikille hyväksyttävän tarjouksen jättäneille lähetettiin hankintalain 46 §:n mukainen kutsu sähköiseen huutokauppaan 29.8.2025. Hankintalain 47 §:n mukaan sähköinen huutokauppa voi alkaa aikaisintaan kahden (2) arkipäivän kuluttua kutsun lähettämisestä.
Sähköinen huutokauppa oli avoinna 3.9.2025 kello 9.00 – 5.9.2025 kello 12.00 välisen ajan. Sähköisessä huutokaupassa oli käytössä huutokauppakutsussa määritelty kymmenen (10) minuutin jatkoaika. Jatkoaika oli voimassa ma-pe kello 9.00–15.00.
Sähköisessä huutokaupassa tarjoaja voi huutokaupan ollessa auki alentaa antamaansa tarjoushintaa ja siten parantaa sijoitustaan. Sähköinen huutokauppa päättyy, kun yksikään tarjoaja ei huutokauppakutsussa määritellyn jatkoajan kuluessa anna uutta tarjousta sähköisen huutokaupan kuvauksen mukaisesti.
Sähköinen huutokauppa ja sen jatkoajat päättyivät 8.9.2025 kello 11.37, kun yksikään tarjoaja ei enää antanut uutta tarjousta.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset ovat kuvattu tarjouspyynnön palvelukuvauksessa ja sen liitteissä. Tapauksessa, jossa vertailuluvut ovat samat, ratkaistaan tarjoajien etusijajärjestys arpomalla tai muulla hankintayksikön päättämällä syrjimättömällä menettelyllä.
-
Päivätoiminnan asiakkaiden toimintakeskuskuljetukset, tavallinen taksi, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sisällä. Tarjoushinta 1 on XX Euroa / asiakas / suunta,
-
Päivätoiminnan asiakkaiden toimintakeskuskuljetukset, tavallinen taksi, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lähikuntien alueelle (Helsinki, Espoo, Kauniainen, Nurmijärvi, Tuusula, Järvenpää, Pornainen ja Sipoo). Tarjoushinta 2 on XX Euroa / asiakas / suunta
-
Päivätoiminnan asiakkaiden toimintakeskuskuljetukset, esteetön taksi, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lähikuntien alueelle (Helsinki, Espoo, Kauniainen, Nurmijärvi, Tuusula, Järvenpää, Pornainen ja Sipoo). Tarjoushinta 4 on XX Euroa / asiakas / suunta.
-
Mikäli tässä palvelussa on tarvetta mm. pitkään kuljetusmatkaan, tai muuhun tästä palvelusta poikkeavaan kuljetukseen, tarjoaja antaa tässä kuljetuspalvelulle kilometrihinnan, arkisin klo 6.00–18.00 ajettavalle kuljetukselle. Kuljetushinnan tulee sisältää kaikki palvelusta aiheutuvat kulut mm. asiakkaan avustaminen yms. Tarjottu kattohinta ei saa ylittää 1,70 € / km hintaa. Tarjoushinta 5 on XX euroa / kilometri.
Vertailuhinta on tarjoushintojen summa, jossa tarjoushinnoilla on painotukset:
Halvimman kokonaishinnan tarjouksessaan antanut tarjoaja on tarjouskilpailun voittaja.
Hintavertailu ilmenee liitteestä 1, vertailutaulukko.pdf.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)