§ 16 Kuulovammaisten henkilöiden palveluiden hankinta

Lataa 

VAKEDno-2025-4708

Päätöspäivämäärä

9.10.2025

Päätöksen tekijä

Vanhuspalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 47 §:n mukaan toimialajohtaja päättää sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinnoista,​ sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla toimialajohtajan toimivaltaan.

Kuvaus

Asian valmistelija: Maija Väänänen, Tehtäväaluepäällikkö, Vammaispalvelut 

 

Tausta 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on hankkinut vammaispalveluiden kuulovammaisille asiakkaille tuetun ja ympärivuorokautisen asumisen palveluita erillishankintana, tämän vuoksi hankinta on kokonaisuutena kilpailutettu ajalle 8.10.2025-31.12.2026 (tai siihen saakka, kunnes tilaaja on kilpailuttanut ko. palvelut vanhusten ympärivuorokautisten palvelujen, vammaisten asumispalvelujen sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluiden kilpailutuksissa ja uudet kilpailutetut sopimukset astuvat voimaan). 

 

Hankinnan kohde 

Hankinnan kohteena on kuulovammaiselle vammaispalveluiden asiakkaalle tuetun asumisen sekä ympärivuorokautisen asumisen palvelusta sekä kuulovammaiselle vanhuspalvelujen asiakkaalle lyhytaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusta ajalle 8.10.2025-31.12.2026 tai siihen saakka, kunnes tilaaja on kilpailuttanut ko. palvelut vanhusten ympärivuorokautisten palvelujen, vammaisten asumispalvelujen sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluiden kilpailutuksissa ja uudet kilpailutetut sopimukset astuvat voimaan. 

Tässä hankinnassa on kyse asiakkaille välttämättömien palvelujen turvaamisesta. Hankintaan ei sovelleta hankintalakia, (1397/2016) sillä kysymyksessä on liitteen E mukaisen sosiaali- ja terveyspalveluiden kynnysarvon alittava hankinta. 

Hankinta tehdään palveluntuottajilta, jotka täyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset vaatimukset. Hankinnasta tehdään järjestämislain 15 §:n mukaiset vaatimukset täyttävä sopimus. 

 

Hankintamenettely 

Hankintayksikkö on pyytänyt tarjouksia 7.10.2025 klo 12.00 mennessä. Tarjouksia saapui kaksi (2) kappaletta Aspa Palvelut Oy:ltä sekä Kuurojen Palvelutalosäätiö sr:ltä. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset ja ehdot kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. 

Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. 

Hankinta on jaettu osa-​alueisiin seuraavasti: 

Osa-​alue 1 Tuettu asuminen €/h (alv 0%) 

Osa-alue 2 Ympärivuorokautinen palvelu vammaispalveluiden asiakkaille (hinnat pyydettiin eritellysti luokkiin 0,6-2,0 €/vrk (alv 0%) 

Osa-alue 3 Ympärivuorokautinen palvelu vanhuspalveluiden asiakkaille €/vrk (alv 0%) 

Tarjoaja on voinut tehdä tarjouksen yhteen tai useampiin osa-​alueisiin. Toimittajilta tehdään hankintoja pääsääntöisesti hinnan mukaisessa etusijajärjestyksessä. Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi ja palveluntuottajat asetetaan tarjousvertailun perusteella etusijajärjestykseen. 

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen 

Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. 

 

Tarjousten vertailu 

Tarjousten vertailuperusteena kaikissa osa-alueissa on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta.  

Kukin osa-alue vertaillaan erikseen. Vertailuhinnaltaan halvin tarjous saa painoarvon mukaiset täydet pisteet ja muiden tarjoajien pisteet suhteutetaan halvimman tarjoajan tarjoukseen kaavalla: (halvimman tarjoajan vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta) * 100. 

 

Osa-​alue 1 Tuettu asuminen €/h (alv 0%), etusjjajärjestys: 

  1. Aspa Palvelut Oy 100p. (72e/h) 

  1. Kuurojen Palvelutalosäätiö sr 96p. (75€/h) 

 

Osa-alue 2 Ympärivuorokautinen palvelu vammaispalveluiden asiakkaille (hinnat pyydettiin eritellysti luokkiin 0,6-2,0 €/vrk (alv 0%), etusijajärjestys: 

  1. Kuurojen Palvelutalosäätiö sr, 100p. 

 

Osa-alue 3 Ympärivuorokautinen palvelu vanhuspalveluiden asiakkaille €/vrk (alv 0%), etusijajärjestys: 

  1. Kuurojen Palvelutalosäätiö sr, 100p. 

 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ei sitoudu tiettyyn vähimmäismäärään vaan hankkii palvelua tarpeensa mukaisesti. 

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.  

Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset.  

Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. 

Tarjoaja on tarjouksessaan vakuuttanut täyttävänsä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa vaatimusten täyttymisen valitulta toimittajalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. 

 

Päätös

Päätän valita Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle Kuulovammaisten henkilöiden palveluiden hankintaan seuraavat palveluntuottajat osa-alueittain etusijajärjestyksessä: 

Osa-​alue 1 Tuettu asuminen: 

Aspa Palvelut Oy 

Kuurojen Palvelutalosäätiö sr 

Osa-alue 2 Ympärivuorokautinen palvelu vammaispalveluiden asiakkaille: 

Kuurojen Palvelutalosäätiö sr 

Osa-alue 3 Ympärivuorokautinen palvelu vanhuspalveluiden asiakkaille: 

Kuurojen Palvelutalosäätiö sr 

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo ajalle 8.10.2025-31.12.2026 (tai siihen saakka, kunnes tilaaja on kilpailuttanut ko. palvelut vanhusten ympärivuorokautisten palvelujen, vammaisten asumispalvelujen sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluiden kilpailutuksissa ja uudet kilpailutetut sopimukset astuvat voimaan) laskettuna on noin 392 000 € (alv 0 %). 

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella. 

 

Hankintasopimus  

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.  

 

 

Allekirjoitus

Minna Lahnalampi-Lahtinen, Toimialajohtaja, Vanhusten palvelujen toimiala

Organisaatiotieto

Hankinta