§ 17 PÄÄTÖS HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMISESTÄ

Lataa 

VAKEDno-2025-2396

Päätöspäivämäärä

20.10.2025

Päätöksen tekijä

Vanhuspalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 47 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla Minna Lahnalampi-Lahtisen toimivaltaan. 

 

Kuvaus

Asian valmistelija: Juristi Johanna Pihlaja 

 

Viite: VAKEDno-2025-2396/ Vammaisten työ- ja päivätoiminnan kuljetusten hankinta 

 

  1. HANKINNAN KOHDE  

 

Hankinnan kohteena ovat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vammaispalvelujen asiakkaiden kuljetukset työ- ja päivätoimintaan omasta kodista tai muusta ilmoitetusta osoitteesta ja kuljetuksen takaisin sovittuun paikkaan. Sopimus on määräaikainen ja sen kesto on kolme (3) vuotta alkaen 1.3.2026. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen Sopimusta voidaan jatkaa toistaiseksi voimassa olevana. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo laskettuna neljälle vuodelle on noin 9 600 000 euroa (alv. 0 %) 

 

  1. HANKINTAMENETTELY 

 

Hankinta on EU kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus on julkaistu HILMA ilmoituskanavassa 3.7.2025. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Avoimen menettelyn osana hankintayksikkö järjesti sähköisen huutokaupan, jossa tarjoajilla oli mahdollisuus alentaa tarjoushintaansa tarjouspyyntöasiakirjoissa sekä sähköisen huutokaupan kutsussa kuvatulla tavalla.  

Tarjousten jättämisen määräaika oli 27.8.2025 klo: 12:00. Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä saapui yhteensä seitsemän (7) tarjousta. 

Kaikille hyväksyttävän tarjouksen jättäneille lähetettiin hankintalain 46 §:n mukainen kutsu sähköiseen huutokauppaan 29.8.2025. Sähköinen huutokauppa oli avoinna 3.9.2025 kello 9.00 – 5.9.2025 kello 12.00 välisen ajan. Sähköisessä huutokaupassa oli käytössä huutokauppakutsussa määritelty kymmenen (10) minuutin jatkoaika. Jatkoaika oli voimassa ma- pe kello 9.00–15.00. Sähköinen huutokauppa ja sen jatkoajat päättyivät 8.9.2025 kello 11.37, kun yksikään tarjoaja ei enää antanut uutta tarjousta. 

Hankinnasta tehtiin viranhaltijapäätös § 14 26.09.2025.  

 

  1. HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN 

 

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä. 

Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa. 

Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).  

  • Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että: Hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, (esim. Ilmoitusvirhe) eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu. 

  • Epäonnistunut tai tulkinnanvarainen tarjouspyyntö 

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa on käynyt ilmi, että referenssivaatimus tarjouspyynnössä on ollut epäselvä ja tulkinnanvarainen, joka voi vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun: ”Tarjoajalla on oltava hankinnan kohde, laajuus ja laatu huomioiden ottaen riittävästi kokemusta vastaavan tyyppisistä ja kokoisista hankinnoista viimeksi kuluneelta kolmelta (3) vuodelta. Referenssikohteita on oltava vähintään yksi (1). Referenssiksi hyväksytään esimerkiksi aiempi kokemus vastaavanlaisten kuljetuspalvelujen hoitamisesta tämän tarjouspyynnön mukaisessa laajuudessa. Vuosisopimuksen arvon tulee olla vähintään 500 000 euroa. Referenssiselvityksessä tulee esittää ainoastaan sellainen referenssi, joka on vastaava hankittavan palvelun kannalta. Referenssikohteesta on selvittävä: Referenssin yhteyshenkilön yhteystiedot, sopimuskausi, tarjoajan osuus hankinnassa, palvelun pääpiirteinen sisältö sekä hankinnan arvo (alv 0 %.).” 

Referenssivaatimus, jossa on viitattu siihen, että tarjoajalla on oltava hankinnan kohde, laajuus ja laatu huomioiden ottaen riittävästi kokemusta vastaavan tyyppisistä ja kokoisista hankinnoista ei ole ilmaistu tarpeeksi täsmällisesti, jotta tarjoavat voivat jättää yhteismitallisia tarjouksia ja siten kysymyksessä on oikeuskäytännössäkin hyväksytty olennainen virhe. 

Näin ollen hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin. 

 

  1. TARJOUSASIAKIRJOJEN JULKISUUS 

 

Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudesta hankintamenettelyssä. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa.  

 

 

Päätös

 

Päätän, että hankinta VAKEDno-2025-2396/ vammaisten työ- ja päivätoiminnan kuljetusten hankinta keskeytetään ja saadut tarjoukset pidetään salassa. 

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. 

 

Allekirjoitus

Minna Lahnalampi-Lahtinen, Vanhusten palvelujen toimialajohtaja 

Organisaatiotieto

Hankinta