§ 62 Hankintapäätös murtohälytinjärjestelmän laitteista ja palveluista

Lataa 

VAKEDno-2024-4311

Päätöspäivämäärä

7.11.2025

Päätöksen tekijä

Konsernipalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 20 §, 49 § - 52 § 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosääntö 47 §  

Kuvaus

Tarjouskilpailun perustiedot

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue toteutti Turvallisuustekniikka, järjestelmät ja laitteet 2021–2025 (DPS) -dynaamisen hankintajärjestelmän [Luokka 2] sisäisen kilpailutuksen koskien murtohälytinlaitteiden ja -palveluiden hankintaa. 

Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille dynaamiseen hankintajärjestelmään [Luokkaan 2] hyväksytyille toimittajille 18.9.2025.

Tarjoajat saivat esittää lisätietokysymyksiä 24.9.2025 klo 12.00 mennessä. Tarjouspyynnöstä ei esitetty lisätietokysymyksiä.

Tarjouksia saatiin tarjouspyynnössä asetettuun tarjousten jättämiselle varattuun määräaikaan 3.10.2025, klo 12:00 mennessä kahdelta (2) tarjoajalta:

  • BLC Turva Oy
  • Certego Oy

BLC Turva Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.

Certego Oy:lle lähetettiin tarjouksen täsmennyspyyntö 9.10.2025 ja 17.10.2025 ja tarjoaja vastasi täsmennyspyyntöihin 15.10.2025 ja 17.10.2025. Saatujen täsmennysten perusteella todettiin, että Certego Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen ja se jouduttiin hylkäämään tarjouspyynnön vastaisena. Perustelut: hankintayksikkö on pyytänyt täsmennyspyynnössään selvitystä, mitä Certego Oy:n tarjouksen liitteen 2 (hintaliite ja vaatimukset) seuraaviin tuoteriveihin sisältyy: 

  • LT11 "Murtohälytysjärjestelmän keskuslaite, 250 silmukkaa"
  • LT12 "Murtohälytysjärjestelmän keskuslaite, 30 silmukkaa"

Tuotteiden vähimmäisvaatimukset on ilmoitettu sarakkeessa "C", Kuvaus ja vähimmäisvaatimukset. Vaatimuksissa on vaadittu muiden listattujen vaatimusten joukossa kummallekin tuoteriville varakäyntiakustoa. Certego Oy:n tarjouksen täsmennyspyyntöön annetun vastauksen perusteella tuoteriveihin ei sisälly varakäyntiakustoa. Tarjous ei ole tältä osin tarjouspyynnön mukainen ja joudutaan hylkäämään tarjouspyynnön vastaisena.

Kilpailutus on toteutettu käyttäen sähköistä kilpailutusratkaisua.

Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska nyt kysymyksessä oleva hankinta muodostaa tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden.

Tarjousten vertailu

Tarjousvertailua ei toteuteta, sillä hankinnasta on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous. 

Hankintayksikkö toteaa, että BLC Turva Oy on voittanut tarjouskilpailun. 

Oikeusperusteet

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluhankinnoissa palvelualuejohtaja päättää kuitenkin alle 10 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Toimialajohtaja ja hyvinvointialuejohtaja päättävät tämän ylittävistä hankinnoista. 

Päätös

Päätän, että  

  1. Certego Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena ja 

  1. BLC Turva Oy valitaan edellä esitetyillä perusteilla Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen turvallisuustekniikka, järjestelmät ja laitteet 2021–2025 (DPS) -dynaamisen hankintajärjestelmän murtohälytinjärjestelmän, luokka 2, toimittajaksi ja

  2. todeta, että sopimus tehdään määräaikaiseksi 31.12.2030 saakka. Sopimukseen perustuvia hankintoja (tilauksia) voidaan tehdä hankintasopimuksen voimassaoloaikana. Tilatut tuotteet ja palvelut tulee toimittaa viimeistään kuuden (6) kuukauden kuluessa hankintasopimuksen päättymisestä. Sopimuksen perusteella hankittuihin tuotteisiin liittyvien palveluiden sopimuskausi on 1.10.2025- 31.12.2040 ja

  1. todeta, että sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on Hanselin sopimuksen voimassaoloaikana 194 760,40 € (alv 0 %) ja

  2. todeta, että sopimuksen kustannukset merkitään kustannuspaikoille 512700210 (ennakoimaton kunnossapito), 512700230 (suunnitelmallinen kunnossapito) ja 512200050 (projektit).

 

Kevennettyyn kilpailutukseen perustuva sopimus ei synny hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan edellyttää erillistä kirjallista sopimusta.

 

Sopimuskauden aikana Vantaan ja Keravan hyvinvointialue hankkii laitteet ja palvelut erillisellä tilausliitteellä.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosaiset ovat saaneet hankintapäätöksen perusteluineen ja valitusosoituksineen tiedoksi.

Hankintayksikkö ottaa valittuun toimittajaan yhteyttä hankintasopimuksen viimeistelemiseksi.

 

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella. 

Allekirjoitus

Mikko Hokkanen 
Toimialajohtaja 

Organisaatiotieto

Tietohallinto