Kuvaus
Asian valmistelija: Hankinnan erityisasiantuntija Anna-Elina Kyllönen
Tausta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on voimassa oleva sopimus järjestämisvastuunalaisista työterveyshuoltopalveluista, joka on päättymässä 31.1.2026 ja tämän vuoksi hankinta on kilpailutettu uudelle sopimuskaudelle 1.2.2026 alkaen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevat lakisääteiset, ennaltaehkäisevät ja hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset työterveyspalvelut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella toimiville yrittäjille ja näiden työntekijöille sekä muille omaa työtä tekeville. Kyseessä on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) liitteen E mukainen hankinta.
Sopimuskausi on toistaiseksi voimassa oleva alkaen 1.2.2026.
Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Hankintaa ei ole jaettu osa-alueisiin. Hankintasopimus tullaan tekemään yhden toimittajan kanssa.
Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 31.10.2025 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-hankintailmoituksen HILMA-portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisätietokysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 7.11.2025 klo: 14:00 mennessä. Tarjouspyynnöstä ei esitetty lisätietokysymyksiä.
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 27.11.2025 klo: 14:00, mennessä saapui yksi (1) tarjous, joka oli Suomen Terveystalo Oy:ltä (1093863–3).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.
Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjoaja on vakuuttanut tarjouksessaan täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valitulta toimittajalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 113 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Suomen Terveystalo Oy:n tarjous täytti tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta. Palveluja koskevat ehdottomat laatuvaatimukset ovat kuvattu tarjouspyynnön palvelukuvauksessa. Vertailuhinnaltaan halvin tarjous saa painoarvon mukaiset täydet pisteet ja muiden tarjoajien pisteet suhteutetaan halvimman tarjoajan tarjoukseen kaavalla: (halvimman tarjoajan vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta) * 100. Eniten pisteitä saanut tarjoaja valitaan sopimustoimittajaksi.
Tarjousten vertailua ei ollut kuitenkaan mahdollista tehdä sillä tarjouskilpailussa saatiin vain yksi (1) tarjous.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)