Aluevaltuusto, kokous 9.12.2025

§ 99 Talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2026–2028 hyväksyminen

VAKEDno-2025-2194

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen 

Aluehallitus on kokouksessaan 13.5.2025 § 113 hyväksynyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion ja taloussuunnitelman 2026–2028 laadintaohjeen. Laadintaohjeeseen on koottu keskeiset talousarviovalmistelua ohjaavat periaatteet, lait ja asetukset.

Hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 115 §:n mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, sekä taloussuunnitelma vähintään kolmeksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Hyvinvointialuelain mukaan talousarvion ja taloussuunnitelman tulee sisältää käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

Taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen hyvinvointialuestrategiaa toteuttavat toiminnan ja talouden tavoitteet.

Talousarvion ja -suunnitelman laadinta hyvinvointialueella

Hyvinvointialueesta annetun lain mukaan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tätä tulkitaan siten, että hyvinvointialueen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tulee kattaa kaikki sille syntyneet alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä. Talousarvion laadinnan aikana lausuntokierroksella on hallituksen esitys (Hallituksen esitys laiksi hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta VN/20605/2025), jossa esitetään harkinnanvaraista alijäämien kattamisajan pidennystä yhdellä tai kahdella vuodella niille hyvinvointialueille, joille ei kerry uutta alijäämää ja jotka sopeuttavat talouttaan täysimääräisesti.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvio ja taloussuunnitelma jakaa hyvinvointialueen resurssit niin, että niillä voidaan tuottaa ja turvata kaikki lakisääteiset palvelut hyvinvointialueen asukkaille. Alijäämien kattaminen etenee hyvinvointialueen pitkän aikavälin taloussuunnittelun mukaisesti siten, että vuosina 2023–2024 kertyneet alijäämät saadaan katettua vuoden 2028 loppuun mennessä.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvio on noin 49,7 milj. euroa ylijäämäinen. Valtionrahoitus kasvaa 5 % vuodelle 2025 ja toimintakulut kasvavat talousarviossa 3,8 %, verrattuna vuoden 2025 talouden ennusteeseen. Uudistusohjelman mukainen 2 % tuottavuustavoite sisältyy talousarviolukuihin jokaisella toimialalla. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue sopeuttaa talouttaan vahvasti ja tavoitteellisesti, jotta varmistetaan että hyvinvointialue saa tulevaisuudessa em. harkinnanvaraista lisäaikaa alijäämien kattamiseen.

Talousarvioprosessi

Aluehallitus on kokouksessaan 17.6.2025 § 175 käsitellyt talousarvion ja taloussuunnitelman 2026–2028 sekä hyvinvointialuestrategian valmistelua ja linjannut, että talousarvioneuvottelupäivä pidetään tiistaina 18.11.2025 ja että neuvottelupäivään osallistuvat aluehallituksen puheenjohtajisto, aluevaltuustoryhmien puheenjohtajat sekä aluevaltuuston puheenjohtajisto sekä hyvinvointialuejohtajan määrittämät viranhaltijat. Lisäksi aluehallitusryhmät voivat nimetä yhden lisäedustajan neuvotteluihin. Neuvotteluiden puheenjohtajana toimii aluehallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajana aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja. Mikäli neuvotteluiden jäsen on estynyt, aluevaltuustoryhmä kutsuu hänelle sijaisen. 

Hyvinvointialuejohtajan talousarvio- ja taloussuunnitelmaesitys vuosille 2026–2028 julkaistiin 21.10.2025. ​Tämän jälkeen aluevaltuutetuilla ja aluevaltuustoryhmillä oli mahdollisuus kysyä ja tehdä muutosesityksiä liittyen hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitykseen. ​Muutosesitykset käsiteltiin 18.11.2025 pidetyissä talousarvioneuvotteluissa.

Tarkastuslautakunta on kokouksessaan 3.9.2025 § 62 käsitellyt ja hyväksynyt osaltaan oman talousarvioesityksensä vuodelle 2026, ja saattanut sen aluehallituksen käsiteltäväksi osana koko hyvinvointialueen talousarviovalmistelua.  

Talousarvion käsittelyn yhteydessä hyväksytään myös investointisuunnitelma vuosille 2027–2030, tämä omana asiakohtanaan.  

Aluevaltuusto käsittelee hyvinvointialueen talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman 2026–2028 kokouksessaan 9.12.2025. Aluevaltuuston hyväksymä talousarvio tulee voimaan 1.1.2026 lukien. 

Ehdotus

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:

  1. hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2026–2028;
  2. todeta, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue huomioi talousarvion ja taloussuunnitelman yhteydessä käsittelyssä olevan hallituksen esityksen laiksi hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta, jonka mukaan talouttaan täysimääräisesti sopeuttaville alueille voidaan myöntää lisäaikaa alijäämien kattamiseen. Lakiesitykseen kirjattu voimaantulo keväällä 2026 vaikuttaa olennaisesti kyseisen vuoden talousarvioon ja -suunnitelmaan. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue pystyy onnistuneen uudistusohjelmansa, sekä uskottavan ja realistisen taloussuunnitelmansa mukaisesti, kattamaan sille kertyneet alijäämät vuoden 2028 loppuun mennessä. Esitetyn lainsäädäntömuutoksen huomioiminen on tarpeen hyvinvointialueen järjestämisvastuun keskeytyksettömättömän hoidon turvaamiseksi ja sen huomioimatta jättäminen johtaisi hyvinvointialueen asukkaiden perusoikeuksien vaarantumiseen. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue jatkaa kehittyvän lainsäädännön seuraamista ja tulee tekemään tarvittaessa tämän edellyttämät muutokset talousarvioonsa ja taloussuunnitelmaansa;
  3. valtuuttaa konsernipalvelujen toimialajohtajan tekemään liitteeseen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.

 

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:

  1. hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2026–2028;
  2. todeta, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue huomioi talousarvion ja taloussuunnitelman yhteydessä valmisteluvaiheessa olevan hallituksen esityksen laiksi hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta, jonka mukaan talouttaan täysimääräisesti sopeuttaville alueille voidaan myöntää lisäaikaa alijäämien kattamiseen. Lakiesitykseen kirjattu voimaantulo keväällä 2026 vaikuttaa olennaisesti kyseisen vuoden talousarvioon ja -suunnitelmaan. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue pystyy onnistuneen uudistusohjelmansa, sekä uskottavan ja realistisen taloussuunnitelmansa mukaisesti, kattamaan sille kertyneet alijäämät vuoden 2028 loppuun mennessä. Esitetyn lainsäädäntömuutoksen huomioiminen on tarpeen hyvinvointialueen järjestämisvastuun keskeytyksettömättömän hoidon turvaamiseksi ja sen huomioimatta jättäminen johtaisi hyvinvointialueen asukkaiden perusoikeuksien vaarantumiseen. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue jatkaa kehittyvän lainsäädännön seuraamista ja tulee tekemään tarvittaessa tämän edellyttämät muutokset talousarvioonsa ja taloussuunnitelmaansa;
  3. valtuuttaa konsernipalvelujen toimialajohtajan tekemään liitteeseen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.

 

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

-----------------------------

Aluehallitus jätti päätökseen yhteisen pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: “Hyvinvointialueen tulee määrätietoisesti kehittää mittareitaan niin, että palveluiden vaikuttavuus tulee entistä paremmin huomioitua. Käytettävien mittareiden tulisi jatkossa tunnistaa paremmin erityisesti ennaltaehkäisevien palveluiden asiakasvaikutukset, mikä tukisi hyvinvointialueen palveluiden painopisteen siirtoa ennaltaehkäiseviin palveluihin."

Kokouskäsittely

Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen puheenjohtaja totesi, että Gashaw Bibani oli tehnyt pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosesityksen, joka kuului seuraavasti: ”Lisätään talousarvioon 300 000 euroa lisää päihdekokonaisuuden kehittämiseen”.

Antero Eerola kannatti Gashaw Bibanin muutosesitystä.

Koska oli tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosesitys, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluehallitus hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi pohjaehdotuksen kannattamista ja EI Gashaw Bibanin muutosesityksen kannattamista.

JAA äänesti 15 aluehallituksen jäsentä (Eva Tawasoli, Juha Suoniemi, Jari Sainio, Sirkka-Liisa Kähärä, Anitta Orpana, Muktar Osman, Reija Friman, Marja Ahava, Paula Lehmuskallio, Salla Lindblad-Palo, Tuomas Vanhanen, Nina Korventaival, Riitta Särkelä, Lauri Kaira, Marjo Lipasti) ja  EI äänesti 2 aluehallituksen jäsentä (Gashaw Kaisa Bibani, Antero Eerola), joten aluehallitus hyväksyi pohjaehdotuksen äänin 15-2.

Tämän lisäksi todettiin korjaus päätösehdotuksen kohdan 2 muotoiluun siten, että termi "käsittelyssä olevan" korjattiin muotoon "valmisteluvaiheessa olevan" eli muotoilu kuuluisi seuraavasti: "todeta, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue huomioi talousarvion ja taloussuunnitelman yhteydessä valmisteluvaiheessa olevan hallituksen esityksen laiksi hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta."

Päätösehdotus

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:

  1. hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2026–2028;
  2. todeta, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue huomioi talousarvion ja taloussuunnitelman yhteydessä valmisteluvaiheessa olevan hallituksen esityksen laiksi hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta, jonka mukaan talouttaan täysimääräisesti sopeuttaville alueille voidaan myöntää lisäaikaa alijäämien kattamiseen. Lakiesitykseen kirjattu voimaantulo keväällä 2026 vaikuttaa olennaisesti kyseisen vuoden talousarvioon ja -suunnitelmaan. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue pystyy onnistuneen uudistusohjelmansa, sekä uskottavan ja realistisen taloussuunnitelmansa mukaisesti, kattamaan sille kertyneet alijäämät vuoden 2028 loppuun mennessä. Esitetyn lainsäädäntömuutoksen huomioiminen on tarpeen hyvinvointialueen järjestämisvastuun keskeytyksettömättömän hoidon turvaamiseksi ja sen huomioimatta jättäminen johtaisi hyvinvointialueen asukkaiden perusoikeuksien vaarantumiseen. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue jatkaa kehittyvän lainsäädännön seuraamista ja tulee tekemään tarvittaessa tämän edellyttämät muutokset talousarvioonsa ja taloussuunnitelmaansa;
  3. valtuuttaa konsernipalvelujen toimialajohtajan tekemään liitteeseen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia.