§ 26 Kotiin vietävien aterioiden hankinta

Lataa 

VAKEDno-2024-5522

Päätöspäivämäärä

4.12.2025

Päätöksen tekijä

Vanhuspalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 47 §:n mukaan palvelualuejohtaja päättää Sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluhankinnoissa alle 10 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu toimialajohtajalle

Kuvaus

Asian valmistelija: hankintojen erityisasiantuntija Maarit Ruokokoski

Tausta

Vanhusten palvelujen myöntämisen perusteet on päivitetty ja hyväksytty aluehallituksessa 26.11.2024. Myöntämisen perusteisiin on kirjattu seuraavasti: Ateriapalvelu on ensisijaisesti itse hankittava palvelu, jolloin yksityisasiakkaana voi valita haluamansa palveluntuottajan. Asiakas maksaa aterian ja toimituskustannukset itse valitsemansa palveluntuottajan hinnaston mukaisesti. Hyvinvointialue varmistaa palveluiden saatavuuden ja Seniorineuvonta tukee löytämään sopivan palvelun.  

 

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on Kotiin vietävät ateriat niille Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakkaille, jotka eivät heille tehdyn palvelutarpeen arvioinnin perusteella täytä myöntämisen perusteita, mutta jotka tarvitsevat ravitsemuksensa turvaamiseksi ruoan kotiin kuljetettuna, ja pystyvät hankkimaan sen itsenäisesti tai työntekijän ohjauksen ja avun turvin ajalle 15.2.2025 - 31.12.2028.  Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Palveluntuottajan tulee olla rekisteröitynyt AVI:n sosiaalihuoltolain 19 § (tukipalvelut) mukaiseksi palveluntuottajaksi viimeistään ennen sopimuksen allekirjoittamista ja kotiateriapalvelun aloittamista.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tai asiakkaat eivät sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tilaaja ei maksa korvausta palvelun toteuttamisesta. Palveluntuottajien tulot muodostuvat kotiaterioiden myymisestä asiakkaille. Palveluntuottaja laskuttaa suoraan asiakasta ja sopimuksen perusteella asiakkaan tekemiin tilauksiin sovelletaan kuluttajansuojalainsäädäntöä.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 730.000 euroa (alv. 0 %)

 

Hankintamenettely

Hankinta on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) E-liitteen mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Valittavien palveluntuottajien kanssa solmitaan palvelua koskeva käyttöoikeussopimus. Hankinta on toteutettu hankintayksikön itsensä suunnittelemana hankintalain periaatteiden mukaisena menettelynä. Omalla menettelyllä on tarkoituksena turvata palvelujen saatavuus sopimuskauden aikana mahdollistamalla uusien palveluntuottajien liittäminen hankintamenettelyyn vuoden välein.

Nyt kilpailutettava kotiateriapalvelussa on kyseessä Kotiin vietävät ateriat VAKEDno-2024-5522 hankintamenettelyn ensimmäinen (1.) avaamisvaihe uusille tarjouksille sopimuskauden aikana. Avaamisvaiheessa tarjoaja, jota ei vielä ole valittu perustamisvaiheessa tai edellisissä avaamisvaiheissa, voi jättää tarjouksen ja tulla valituksi. Lisäksi hankintamenettelyn perustamisvaiheessa tai edellisissä avaamisvaiheissa valitut palveluntuottajat voivat jättää uuden tarjouksen uusien osa-alueiden osalta. Tilaajalla on oikeus olla avaamatta hankintamenettelyä joka kerta kaikkien osa-alueiden osalta, mikäli se arvioi palvelun tarpeen täyttyvän jo hankintamenettelyssä mukana olevilla palveluntuottajilla.

Hankintailmoitus julkaistiin HILMA ilmoituskanavassa 25.9.2025. Tarjousten jättöpäivämäärä oli 24.10.2025 klo 10:00 mennessä. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 17.10.2025 klo 10:00 mennessä.  Määräaikaan mennessä saapui kaksikymmentäyhdeksän (29) kysymystä. Esitetyistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista laadittiin yhteenveto, joka julkaistiin sähköisesti hankintaportaalissa 20.10.2025 samalla hankintayksikkö päätti pidentää tarjousten jättöaikaa viikolla. Tarjousten vastaanottamisen uusi määräaika oli 31.10.2025 klo 10:00.

Tarjousten jättämisen määräaikaan,​ 31.10.2025 klo: 10:00,​ mennessä saapui yksi (1) tarjous yhdeltä tarjoajalta kaikille kuudelle osa-alueelle.

1.-6. osa-alueisiin saapui yksi (1) tarjous: Medicare Oy

 

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus 

Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.  

Hankintayksikkö hylkää Medicare Oy:n tarjouksen sillä perusteella, että tarjous ei ole ollut tarjouspyynnön mukainen. Tarjoa ei pystynyt osoittamaan, että tarjoajalla on tarjouspyynnön elintarvikehygieniavaatimusten (MMM asetuksen 318/2021) täyttävät tuotanto- ja välivarastointitilat sopimuskauden alkaessa. Tarjoajalta pyydettiin lisäselvitystä asiasta. Tarjoaja ei toimittanut täsmennystä määräaikaan mennessä.   

 

Sovelletut oikeusohjeet

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)

Hallintolaki (434/2003)

Päätös

Päätän hylätä Medicare Oy:n tarjouksen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle VAKEDno-2024-5522 Kotiin vietävien aterioiden hankintaan. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 730.000 euroa (alv. 0 %).

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. 

 

Allekirjoitus

Minna Lahnalampi-Lahtinen, toimialajohtaja 

Organisaatiotieto

Hankinta