Kuvaus
Asian valmistelija: Hankinnan erityisasiantuntija Anna-Elina Kyllönen
Tausta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on voimassa olevat sopimukset johtamisen, esimiestyön ja työyhteisöjen kehittämispalveluiden (sisältäen työnohjauksen ja coachingin) hankinnasta, jotka ovat päättymässä 28.2.2026 ja tämän vuoksi hankinta on kilpailutettu uudelle sopimuskaudelle 1.3.2026 alkaen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on työnohjaus-, coaching- ja työyhteisösovittelupalvelujen hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.
Kyseessä on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) liitteen E mukainen hankinta. Hankinta toteutetaan dynaamisena hankintajärjestelynä, joka tarkoittaa Tilaajan itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.
Sopimuskausi on toistaiseksi voimassa oleva 1.3.2026 alkaen.
Hankittavat palvelut ja niitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Hankinta sisältää seuraavat osa-alueet, joihin valitaan toimittajia dynaamisen hankintajärjestelyn perustamisen yhteydessä seuraavasti:
1. Yksilötyönohjaus (30 toimittajaa)
2. Ryhmätyönohjaus (40 toimittajaa)
3. Yksilöcoaching (20 toimittajaa)
4. Ryhmäcoaching (30 toimittajaa)
5. Johdon ja johtoryhmien coaching (30 toimittajaa)
6. Työyhteisösovittelu (15 toimittajaa)
Tarjoaja on voinut tehdä tarjouksen yhteen tai useampiin osa-alueisiin. Tilaaja asettaa valitut Toimittajat osa-alueittain etusijajärjestykseen tarjousvertailun perusteella. Toimittajilta tehdään hankintoja pääsääntöisesti hinnan mukaisessa etusijajärjestyksessä. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin.
Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 28.10.2025 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-hankintailmoituksen HILMA-portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisätietokysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 5.11.2025 klo: 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 12.11.2025.
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 26.11.2025 klo: 12:00, mennessä saapui yhteensä satakuusikymmentäviisi (165) tarjousta.
Tarjouksen jättäneet tarjoajat osa-alueittain ilmenevät päätöksen liitteenä olevasta tarjousvertailusta.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.
Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 113 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Seuraavat tarjoukset eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia:
-
Hoiwa Oy (3122829–4), oli ilmoittanut tarjouksessaan käyttävänsä voimavara-alihankkijaa ja ladannut tarjouksensa liitteeksi siitä pyydetyn selvityksen. Tarjoja ei ollut kuitenkaan toimittanut ESPD-lomaketta voimavara-alihankkijan osalta kuten tarjouspyynnössä on ohjeistettu. Hoiwa Oy:n tarjous hylätään siten tarjouspyynnön vastaisena osa-alueissa 1. Yksilötyönohjaus, 2. Ryhmätyönohjaus, 3. Yksilöcoaching, 4. Ryhmäcoaching, 5. Johdon ja johtoryhmien coaching ja 6. Työyhteisösovittelu.
-
Revoluutio Oy oli ilmoittanut tarjouksessaan toimittajan viralliseksi nimeksi Revoluutio Oy ja y-tunnukseksi 3213745–8. Ilmoitettu y-tunnus, jonka mukaisesti myös ESPD-lomake oli täytetty, on kuitenkin tosiasiassa toisen nimisen yrityksen y-tunnus. Siten Revoluutio Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena osa-alueesta 6 Työyhteisösovittelu.
Tarjousvertailu
Tarjousten vertailuperusteena kaikissa osa-alueissa on kokonaistaloudellinen edullisuus. Osa-alueissa 1–4 ja 6 kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on halvin hinta. Hankinnan laadulliset ominaisuudet ovat vähimmäisvaatimuksia, joita ei pisteytetä ja joiden on toteuduttava koko sopimuskauden ajan. Kilpailutuksen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle riittävän laatutason. Osa-alueessa 5 kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on hinta-laatusuhde.
Tarjousten vertailu suoritettiin tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävien tarjoajien kesken.
Osa-alueet 1–4 ja 6 vertailtiin kukin erikseen seuraavasti: Vertailuhinnaltaan halvin tarjous saa painoarvon mukaiset täydet pisteet ja muiden tarjoajien pisteet suhteutetaan halvimman tarjoajan tarjoukseen kaavalla: (halvimman tarjoajan vertailuhinta / tarjoajan vertailuhinta) * 100.
Osa-alueessa 5 tarjoukset vertailtiin seuraavasti: Hinta, enintään 70 pistettä. Halvin tarjous saa 70 pistettä. Muiden tarjousten pisteet lasketaan seuraavasti: (pienin annettu arvo / tarjottu arvo) * maksimipisteet. Laatu, yhteensä enintään 30 pistettä:
- Palvelua tuottavan henkilön kokemus vastaavista johdon coachingpalveluista, maksimipistemäärä 15 pistettä:
- Kokemus organisaation sisäisissä ylimmän johdon johtotehtävissä työskentelystä, maksimipistemäärä 15 pistettä:
Lopuksi hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen, maksimipistemäärän ollessa 100.
Tarjousvertailussa osa tarjoajista oli keskenään tasapisteissä, joten kyseisten tarjoajien etusijajärjestys määritettiin arvonnan avulla.
Tarjousvertailu, valitut toimittajat ja etusijajärjestys ilmenevät liitteestä 1 Tarjousvertailu.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)