Kuvaus
Tausta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on voimassa olevat sopimukset suun terveydenhuollon tarveaineiden ja tarvikkeiden hankinnasta, jotka ovat päättymässä 31.1.2026 ja tämän vuoksi hankinta on kilpailutettu uudelle sopimuskaudelle 1.2.2026 alkaen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Suun terveydenhuollon tarveaineiden ja tarvikkeiden hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle alkaen 1.2.2026, kuitenkin niin, että sopimuskauden pituus on enintään neljä (4) vuotta. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Hankinta on jaettu 22 osa-alueeseen:
Osa-alue 1: Diagnostiikka ja digitaalinen kuvantaminen
Osa-alue 2: Kariologia
Osa-alue 3: Juurenhoito, neulat ja ruiskut
Osa-alue 4: Profylaksia ja parodontologia
Osa-alue 5: Kirurgia
Osa-alue 6: Matriisitarvikkeet
Osa-alue 7: Hionta, kiillotus ja purentafoliot
Osa-alue 8: Timantit ja porat
Osa-alue 9: Protetiikka
Osa-alue 10: Laboratorio
Osa-alue 11: CAD-CAM-materiaalit
Osa-alue 12: Oikomishoito yleinen
Osa-alue 13: Oikomishoidon braketit
Osa-alue 14: Oikomishoidon valmiskojeet
Osa-alue 15: Oikomishoidon kaarilangat
Osa-alue 16: Oikomishoidon renkaat ja coilit
Osa-alue 17: Puhdistus ja potilasvaihto
Osa-alue 18: Desinfiointiaineet
Osa-alue 19: Huolto ja varaosat
Osa-alue 20: Varaosat PM Compact
Osa-alue 21: Varaosat Sirona
Osa-alue 22: Varaosat Fimet
Jokaiseen osa-alueeseen valitaan kaksi (2) Toimittajaa per osa-alue. Hankinnassa muodostetaan puitejärjestely valittujen Toimittajien kesken, jossa Toimittajat asetetaan halvimman hinnan perusteella etusijajärjestykseen. Sopimuskauden aikainen tilaaminen on kuvattu sopimusluonnoksessa. Tilaaja ei sitoudu hankittaviin määriin.
Hankintamenettely
Hankinta oli EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus on julkaistu HILMA ilmoituskanavassa 6.10.2025 ja tarjouspyyntöä korjattiin 22.10.2025. Tarjousten jättämisen määräaika oli 7.11.2025 klo 12:00.
Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 16.10.2025 klo: 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 21.10.2025.
Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä saapui yhteensä kuusi (6) tarjousta. Tarjouksen jättäneet tarjoajat osa-alueittain käyvät ilmi liitteessä 1 Vertailutaulukko.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin, hinnaltaan halvin tarjous. Sopimuskumppaneiksi osa-aluekohtaisesti valitaan kaksi (2) halvimman hinnan tarjonnutta Tarjoajaa. Hankinnan kohteen laatutekijät on varmistettu hankinnalle asetetuilla vähimmäisvaatimuksilla.
Vertailuhinta muodostuu osa-aluekohtaisesti yksittäisten painotettujen vertailuhintojen (yksikköhinta * arvioitu vuosittainen kulutus) yhteenlasketusta summasta.
Halvimman kokonaishinnan osa-aluekohtaisesti tarjouksessaan antanut Tarjoaja on tarjouskilpailun osa-alueen voittaja, ja valitaan etusijajärjestyksessä osa-alueen 1. Toimittajaksi. Toiseksi halvimman kokonaishinnan tarjouksessaan antanut Tarjoaja valitaan etusijajärjestyksessä osa-alueen 2. Toimittajaksi.
Hintavertailu ilmenee liitteestä 1 Vertailutaulukko.
Tarjousten vähimmäisvaatimusten tarkastaminen tehtiin tarjotun hinnan mukaisessa etusijajärjestyksessä, niin että parhaan ja toiseksi parhaan tarjouksen tarjonneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkistettiin.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Osa-aluekohtaisesti Tarjoajat, jotka jättivät kaksi kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjousta, ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tulee tarkastamaan hankintalain 80 §:n mukaiset pakolliset poissulkuperusteet ja tilaajavastuulain mukaiset selvitykset ennen hankintasopimuksen tekemistä.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Hankintayksikkö on pyytänyt Tarjoajilta tuotenäytteitä tarjousten tarkastusvaiheessa, mikäli se on ollut tarpeen tuotteen tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamiseksi.
Hankintayksikkö on täsmentänyt JH Hammastuote Oy:n tarjousta ristiriitaisten tietojen osalta Tarjouspalvelussa ja hintalomakkeessa. Täsmennyksen jälkeen JH Hammastuotteen tarjous eteni tarjouspyynnön tarkastamisvaiheeseen.
Osa-alueen 5 Kirurgia osalta Unident Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen. Tarjouspyynnössä osa-alueen 5 osalta positiossa 5.1 vähimmäisvaatimuksissa on määritelty gelatiinipohjaista hemostaasia tukevaa materiaalia, joka on yksittäin pakattu ja steriili. Unident Oy:n tarjoama tuote ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia, sillä Unident Oy:n tarjouksen tuote-esitteessä kerrotaan, että tuote ei ole yksittäin pakattu. Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää osa-alueen 5 osalta Unident Oy:n tarjouksen.
Osa-alueen 8 Timantit ja porat osalta JH Hammastuote Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen. Tarjouspyynnössä osa-alueen 8 osalta positiossa 8.21 on vaadittu kovametalliruusuporaa W-kiinnityksellä. JH Hammastuote Oy:n tarjoama tuote ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia, sillä JH Hammastuote Oy:n tarjouksen tuote-esitteessä kerrotaan, että tuote ei ole W-kiinnityksellä vaan FG-kiinnityksellä. Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää osa-alueen 8 osalta JH Hammastuote Oy:n tarjouksen.
Osa-alueen 12 Oikomishoito yleinen osalta Plandent Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen. Tarjouspyynnössä osa-alueen 12 osalta positiossa 12.12 on vaadittu kasvokaarta pitkällä ulkoaisalla, positiossa 12.13 lyhyellä ulkoaisalla ja positiossa 12.14 super-short-ulkoaisalla. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa on lisäksi määritelty ”sisäkaaressa Loop, kaaren oltava tarpeeksi jäykkä, ettei murru taivutettaessa, mutta olla kuitenkin muotoiltavissa, ulkokaaren pää kutoshampaan distaalipuolella, kaaren koko selvästi nähtävissä, sisäkaaressa U-mutkat”. Plandent Oy:n tarjoamat tuotteet näihin positioihin eivät täytä vähimmäisvaatimuksia, sillä tuotenäytteiden tarkastusvaiheessa tuli ilmi, että tuotteissa ei ole kokomerkintöjä, sisäkaari on liian ohut, mikä vaikuttaa muotoilun jäykkyyteen, ja renkaaseen menevä osa on liian ohut, mikä vaikuttaa jäykkyyteen. Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää osa-alueen 12 osalta Plandent Oy:n tarjouksen.
Yllä kuvatun mukaisesti, osa-alueissa 5 Kirurgia Unident Oy:n tarjouksen osalta, 8 Timantit ja porat JH Hammastuote Oy:n osalta ja 12 Oikomishoito yleinen Plandent Oy:n osalta, tarjoukset eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia, joten Hankintayksikkö tarkasti seuraavaksi parhaan tarjouksen tarjonneen tarjoajan tarjouksen kyseisissä osa-alueissa. Seuraavaksi parhaan tarjouksen tarjonneen tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Muut osa-alueittain kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset täyttivät hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä oli kuvattu, että mikäli paras ja toiseksi paras tarjous täyttävät hankinnan kohteelle asetetut vaatimukset, muita tarjouksia ei tarkasteta. Muut kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia, jonka vuoksi Hankintayksikkö ei tarkastanut muita tarjouksia.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)