Perustelut
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tilintarkastusyhteisön valinta vuoden 2022 tilintarkastukseen
Lain hyvinvointialueesta 126 §:n mukaan aluevaltuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten tilintarkastusyhteisön, jonka on määrättävä vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi JHT-tilintarkastaja. Tilintarkastajaan sovelletaan hänen hoitaessaan tämän lain mukaisia tehtäviä rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä. Tilintarkastajan vahingonkorvausvelvollisuudesta säädetään julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuksesta annetussa laissa (1142/2015). Hyvinvointialueen tytäryhteisön tilintarkastajaksi on valittava hyvinvointialueen tilintarkastusyhteisö, jollei tästä poikkeamiseen ole perusteltua tarkastuksen järjestämiseen liittyvää syytä.
Tilintarkastusyhteisö voidaan valita kerrallaan enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten. Tilintarkastusyhteisöllä ja sen määräämällä vastuunalaisella tilintarkastajalla on oltava edellytykset riippumattoman ja riittävän laajan tilintarkastuksen toimittamiseen. Jos edellytykset riippumattomaan tarkastukseen puuttuvat, tilintarkastajan on kieltäydyttävä vastaanottamasta tehtävää tai luovuttava siitä. Tilintarkastajana ei saa toimia henkilö, joka 80 §:n mukaan ei ole vaalikelpoinen tarkastuslautakuntaan.
Edelleen lain 117 §:ssä todetaan, että hyvinvointialueen tilikausi on kalenterivuosi. Aluehallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätöstilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Aluehallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen aluevaltuuston käsiteltäväksi. Aluevaltuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.
Lain hyvinvointialueesta 127 §:n mukaan tilintarkastajan on toukokuun loppuun mennessä tarkastettava julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan mukaisesti kunkin tilikauden hallinto, kirjanpito ja tilinpäätös. Tilintarkastajan on tarkastettava:
1. onko hyvinvointialueen hallintoa hoidettu lain ja aluevaltuuston päätösten mukaisesti;
2. antavatko hyvinvointialueen tilinpäätös ja siihen kuuluva konsernitilinpäätös sekä toimintakertomus tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen laatimista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti oikean ja riittävän kuvan hyvinvointialueen tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta ja toiminnasta;
3. ovatko hyvinvointialueen rahoituksen perusteista annetut tiedot oikeita;
4. onko hyvinvointialueen sisäinen valvonta, sisäinen tarkastus ja riskienhallinta sekä konsernivalvonta järjestetty asianmukaisesti.
Tilintarkastaja noudattaa aluevaltuuston ja tarkastuslautakunnan antamia ohjeita, jolleivat ne ole ristiriidassa lain, hallintosäännön tai hyvän tilintarkastustavan kanssa. Havaitsemistaan olennaisista epäkohdista tilintarkastajan on viipymättä ilmoitettava aluehallitukselle annettavassa tilintarkastuspöytäkirjassa. Tilintarkastuspöytäkirja annetaan tiedoksi tarkastuslautakunnalle.
Koska tilintarkastusta ei ole vielä hankittu vuodelle 2022, on tarkoituksenmukaista edetä vuoden 2022 tilintarkastuksen hankinnassa ripeästi. Tarkastuslautakunta päätti kilpailuttaa tilintarkastuspalvelut siten, että ensin hankitaan pienhankintaluonteisena hintatiedusteluna vuoden 2022 tilintarkastus ja alkuvuoden 2023 aikana valmistellaan erillinen EU-kynnysarvon ylittävä kilpailutus tuleville vuosille.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuoden 2022 tilintarkastuksen toteuttamisesta on pyydetty tarjoukset neljältä eri yritykseltä. Tarjoukset on pyydetty toimittamaan 7.12.2022 mennessä tarkastuspäällikölle.
Määräaikaan mennessä hyvinvointialueen vuoden 2022 tilintarkastuksesta saapui neljä tarjousta. Tarjouksen jättivät Revisium Oy, BDO Audiator Oy, KPMG Oy Ab ja TALVEA Julkishallinnon Palvelut Oy. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut kriteerit.
Määräajassa saapuneet tarjoukset ja tarjousten vertailutaulukko toimitetaan nähtäville tarkastuslautakunnan kokoukseen ja niitä on mahdollista tiedustella tarkastuspäälliköltä ennen valtuuston kokousta. Hankinta-asiakirjat ovat asianosaisjulkisia hankintaa koskevan päätöksenteon jälkeen ja yleisöjulkisia sen jälkeen, kun hankintasopimus on tehty. Liikesalaisuuden piiriin määritellyt osat tarjousasiakirjoista katsotaan salassa pidettäviksi. Kyseessä on lain julkisista hankinnoista 25 §:n tarkoittaman kansallisen kynnysarvon alittava hankinta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Aleksi Paananen, Tarkastuspäällikkö, aleksi.paananen@vantaa.fi
Tarkastuslautakunta esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
1. että vuoden 2022 tilintarkastuksen tilintarkastusyhteisöksi valitaan BDO Audiator Oy ja vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi nimetään JHT, HT Minna Ainasvuori;
2. todeta, että tarjoajan tarjous oli hinnaltaan halvin. Kyseessä on lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 25 §:n tarkoittaman kansallisen kynnysarvon alittava hankinta. Hankinnan ennakoitu arvo on 6500 euroa;
3. valtuuttaa tarkastuslautakunnan puheenjohtajan ja tarkastuspäällikön allekirjoittamaan hankinnasta laadittavan sopimuksen.
Päätös
Tarkastuslautakunta esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
1. että vuoden 2022 tilintarkastuksen tilintarkastusyhteisöksi valitaan BDO Audiator Oy ja vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi nimetään JHT, HT Minna Ainasvuori;
2. todeta, että tarjoajan tarjous oli hinnaltaan halvin. Kyseessä on lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 25 §:n tarkoittaman kansallisen kynnysarvon alittava hankinta. Hankinnan ennakoitu arvo on 6500 euroa;
3. valtuuttaa tarkastuslautakunnan puheenjohtajan ja tarkastuspäällikön allekirjoittamaan hankinnasta laadittavan sopimuksen.
Merkittiin, että pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.
Lisätietoja päätöksestä antaa tarkastuspäällikkö Aleksi Paananen, aleksi.paananen@vantaa.fi.