§ 40 Hankintapäätös VAKEDno-2023-2579 Kunnossapidon puitejärjestelyn hankinta

Lataa 

VAKEDno-2023-2579

Päätöspäivämäärä

25.10.2023

Päätöksen tekijä

Konsernipalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 46 §:n mukaan toimialajohtaja päättää yli 1 000 000 euron hankinnoista,​ sopimuksista ja sitoumuksista.

Kuvaus

Asian valmistelija: hankinta-asiantuntija Tytti Holm

Kuvaus 

Hankinnan kohteena on kunnossapidon puitejärjestely Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Sopimuskausi on määräaikaisena voimassa kaksi (2) vuotta, jonka jälkeen Tilaajalla on mahdollisuus jatkaa sopimusta kahdella (2) optiovuodella, yksi (1) vuosi kerrallaan.

Hankintoja voivat tehdä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kaikki toimialat, mukaan lukien Keski-Uudenmaan pelastuslaitokset.

Tarjouspyynnössä pyydettiin tarjousta osa-aluekohtaisesti kunnossapidon töistä tuntiveloitusperusteisena laskutyönä. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Hankinta on jaettu neljään (4) osa-alueeseen:

1. Kunnossapidon rakennustyöt

2. Kunnossapidon lämpö-, vesijohto- ja viemärityöt

3. Kunnossapidon ilmanvaihtotyöt

4. Kunnossapidon sähkötyöt

Tarjouskilpailun perusteella muodostetaan puitejärjestely neljän (4) siihen valitun kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen toimittajan kesken, erikseen jokaisen osa-alueen osalta.

Tilaaja ei sitoudu sopimuskauden aikana tiettyihin tilaus- tai ostomääriin, sillä tulevien töiden määrä ei ole ennalta tiedossa. Tehtäviä ei ole tarjouspyynnöllä ennalta yksilöity.

Hankintamenettely

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 14.7.2023 EU-hankintailmoituksen HILMA-portaalissa, Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan sähköisessä TED-portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 31.7.2023 16:00 mennessä. Määräaikaan mennessä ei saapunut kysymyksiä.

Tarjousten jättämisen määräaikaan, 16.8.2023 klo 12:00 mennessä saapui kaksikymmentä kahdeksan (28) tarjousta.

Tarjouksen jättivät osa-alueittain seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1 Kunnossapidon rakennustyöt: A-Kumppanit Oy, ATL-Rakennushuolto Oy, Insinööritoimisto Peltomäki Oy, J. Holopainen Oy, LVI-Trio Oy, Maalaus ja saneeraus Matti Virtanen Oy, Parru-Yhtiöt Oy, Rakennus Pauke Oy, Rakennuspalvelu Auvinen Oy, Rakennustyö Karvonen Oy, RKV-Tekniikka Oy, SRG-Urakointi Oy, Taleb Oy

Osa-alue 2 Kunnossapidon lämpö-, vesijohto- ja viemärityöt: Consti Talotekniikka Oy, ESP Suomi Oy, KRS-YHTIÖT Oy, LT Kiinteistötekniikka Oy, LVI-Trio Oy, Suomen LVIS-Huolto Oy, Tatec Huolto Oy, Uudenmaan IV-asennus Oy, Uudenmaan LVI-Talo Oy, Uudenmaan Lämpötekniikka Oy

Osa-alue 3 Kunnossapidon ilmanvaihtotyöt: Consti Talotekniikka Oy, ESP Suomi Oy, J.Hakanen Oy, Lohjan Sisäilmamestarit Oy, LT Kiinteistötekniikka Oy, LVI-Trio Oy, RKV-Tekniikka Oy, Suomen Hormimestarit Oy, Suomen LVIS-Huolto Oy, Tatec Huolto Oy, Uudenmaan IV-asennus Oy, Uudenmaan LVI-Talo Oy, Uudenmaan Lämpötekniikka Oy

Osa-alue 4 Kunnossapidon sähkötyöt: Consti Talotekniikka Oy, ESP Suomi Oy, LT Kiinteistötekniikka Oy, Oy Sähkö-Vendelin Ab, Tatec Huolto Oy, TR-SÄHKÖ Oy, Uudenmaan IV-asennus Oy, Uudenmaan Lämpötekniikka Oy, Voltmen Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Taloudellinen tai rahoituksellinen vaatimus 

Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajalla on hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden riittävät taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tarjoajan taloudellisen tilanteen on oltava sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään tyydyttävä A tai riskiluokka 1-3 tai sen katsotaan tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen mukaan olevan vastaava.

Hankintayksikkö pyysi osa-aluekohtaisesti valituiksi tulleilta toimittajilta selvityksen tarjouspyynnössä tarjoajan taloudelliselle tilanteelle asetettujen vaatimusten täyttymisestä. Kaikki valituksi tulleet Toimittajat täyttivät em. vaatimuksen.

Referenssit

Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajalla tuli olla viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta vähintään kolme (3) osa-aluekohtaisesti hankinnan kohdetta vastaavaa referenssiä eli aiempaa toimitusta. Lisäksi on vaadittu, että referenssin tulee olla suuruudeltaan yhden vuoden aikana vähintään 20 000 euroa yhdelle toimeksiantajalle.

Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta että:

Consti Talotekniikka Oy on ilmoittanut osa-alueiden 2. Kunnossapidon lämpö-, vesijohto- ja viemärityöt ja 3. Kunnossapidon ilmanvaihtotyöt osalta vain kaksi (2) referenssikohdetta ja osa-alueen 4. Kunnossapidon sähkötyöt osalta vain yhden (1) referenssikohteen.

Uudenmaan Lämpötekniikka Oy on ilmoittanut osa-alueiden 2. Kunnossapidon lämpö-, vesijohto- ja viemärityöt, 3. Kunnossapidon ilmanvaihtotyöt ja 4. Kunnossapidon sähkötyöt osalta vain yhden (1) referenssikohteen.

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää seuraavat toimittajat:

Consti Talotekniikka Oy

Uudenmaan Lämpötekniikka Oy

Muut tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset referenssien osalta.

 

Ympäristövastuu ja sosiaalinen vastuullisuus

Hankintayksikkö on edellyttänyt tarjouspyynnöllä selvitystä ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuullisuuden toteutumisesta Tarjoajan toiminnassa kyseiseen hankintaan liittyen. Selvitys on pyydetty esittämään täyttämällä tarjouspyynnön liitteenä olleet selvityslomakkeet.

Parru-Yhtiöt Oy, Rakennus Pauke Oy, Taleb Oy ja Uudenmaan LVI-Talo Oy ovat jättäneet toisen tai molemmat vastuullisuuslomakkeet täyttämättä, minkä vuoksi vaaditut selvitykset jäävät puuttumaan.

Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää seuraavat toimittajat:

Parru-Yhtiöt Oy

Rakennus Pauke Oy

Taleb Oy

Uudenmaan LVI-Talo Oy

 

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousvertailu

Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, hinta- laatusuhteeltaan paras tarjous. Sopimuskumppaniksi valitaan tarjouspyyntöaisakirjoissa kuvatuin perustein parhaan hinta-laatusuhteen tarjonnut tarjoaja. 

Tarjouskilpailun perusteella muodostetaan osa-aluekohtaisesti puitejärjestely neljän (4) siihen valitun kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen toimittajan kesken. Toimittajat asetetaan etusijajärjestykseen siten, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt urakoitsija valitaan puitejärjestelyn ensisijaiseksi toimittajaksi ja seuraavat kolme (3) Toimittajaa sijoittuvat niin ikään tarjouksen kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti sijoille 2–4.

Tarjousvertailu ilmenee liitteestä 1 vertailutaulukko.

Päätös

Päätän,

1. Sulkea Consti Talotekniikka Oy, Uudenmaan Lämpötekniikka Oy, Parru-Yhtiöt Oy, Rakennus Pauke Oy, Taleb Oy ja Uudenmaan LVI-Talo Oy tarjouskilpailusta esittelyosassa mainituin perustein.

2.       Valita VAKEDno-2023-2579 / Kunnossapidon puitejärjestelyyn osa-alue 1 Kunnossapidon rakennustyöt puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat:

1.       SRG-Urakointi Oy

2.       Insinööritoimisto Peltomäki Oy

3.       Maalaus ja saneeraus Matti Virtanen Oy

4.       RKV-Tekniikka Oy

 

3.       Valita VAKEDno-2023-2579 / Kunnossapidon puitejärjestelyyn osa-alue 2 Kunnossapidon lämpö-, vesijohto- ja viemärityöt puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat:

1.       Tatec Huolto Oy

2.       Suomen LVIS-Huolto Oy

3.       KRS-YHTIÖT Oy

4.       LT Kiinteistötekniikka Oy

 

4.       Valita VAKEDno-2023-2579 / Kunnossapidon puitejärjestelyyn osa-alue 3 Kunnossapidon ilmanvaihtotyöt puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat:

1.       LVI-Trio Oy

2.       RKV-Tekniikka Oy

3.       J.Hakanen Oy

4.       Tatec Huolto Oy

 

5.       Valita VAKEDno-2023-2579 / Kunnossapidon puitejärjestelyyn osa-alue  4 Kunnossapidon sähkötyöt puitejärjestelyyn

1.       Oy Sähkö-Vendelin Ab

2.       ESP Suomi Oy

3.       Tatec Huolto Oy

4.       LT Kiinteistötekniikka Oy

 

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 6 400 000 euroa (alv. 0 %)

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto- oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

Allekirjoitus

Mikko Hokkanen, toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta