§ 24 Uudenmaan hyvinvointialueiden lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta – sote-hankintamenettelyn 1. avaaminen

VAKEDno-2022-134

Päätöspäivämäärä

15.11.2023

Päätöksen tekijä

Lasten, nuorten ja perheiden toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 46 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla toimialajohtajan toimivaltaan.

Kuvaus

Hankinnan taustaa

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallitus päätti, että lastensuojelun ympärivuorokautisten palveluiden hankinta ajalle 1.1.2023-​31.12.2026 toteutetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa siten,​ että Helsingin kaupunki julkaisee hankintaa koskevan tarjouspyynnön sisältäen kilpailutuksen laadun,​ hinnan sekä vaikuttavuuden ja vastaa kilpailutusprosessin vetämisestä. Kaikki mukana olevat hyvinvointialueet tekevät omat sopimukset asiaa koskien § 63, 27.04.2022.

 

Hankinnan valmistelun taustaa

Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteishankintana. Hankintaan osallistuvat hyvinvointialueet ovat: Helsinki, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.

Osallistuneet hyvinvointialueet ovat valtuuttaneet Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toteuttamaan kilpailutuksen.

Kukin osallistuva hyvinvointialue tekee tarjouskilpailun tuloksen perusteella omat hankintapäätöksensä ja -sopimuksensa.

 

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat lastensuojelun ympärivuorokautiset palvelut (Lastensuojelulaki (417/2007).

1.    Laitoshoito: perustason laitoshoito

2.    Laitoshoito: erityistason laitoshoito

3.    Laitoshoito: vaativan tason laitoshoito

4.    Perhehoito: toimeksiantosuhteinen perhehoito, perustason ja vankan tuen palvelu

5.    Perhehoito: luvanvarainen perhehoito

6.    Ympärivuorokautinen perhekuntoutus laitoksessa

7.    Vastaanottotoiminta: toimeksiantosuhteinen perhehoito

8.    Vastaanottotoiminta: laitoshoito

 

Hankintamenettely

Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (jäljempänä hankintalaki) 100 §:n mukaisella hankintayksikön itse määrittelemällä sote-hankintamenettelyllä, jossa noudatetaan hankintalain 3 §:n periaatteita. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään palvelujen sisällöt sekä tarjoajille asetettavat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset.

Hankinta toteutetaan sote-hankintamenettelynä, joka avataan perustamisen jälkeen uusille tarjouksille kerran vuodessa. Samassa yhteydessä jo mukana olevat palveluntuottajat voivat ehdottaa hinnanmuutoksia, jotka astuvat voimaan 1.1.2024 ja vaikuttavat sote-hankintamenettelyn etusijajärjestykseen. Tilaaja ei hyväksynyt vuodelle 2024 esitettyjä hinnankorotuksia.

Sote-hankintamenettely perustettiin 2.9.2022 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen hankintapäätöksellä 247 §, 30.11.2022, valittiin sote-hankintamenettelyyn 212 palveluntuottajaa.

Sote-hankintamenettelyn 1. avaus käynnistettiin 13.8.2023 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjousten jättämisen määräaika oli 22.9.2023 kello 12:00.

Tarjousaikana palveluntuottajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 28.8.2023 kello 14.00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 1.9.2023.

Tarjousten jättämisen määräaikaan, 22.9.2023 kello 12:00, mennessä saapui yhteensä 126 tarjousta 78 eri palveluntuottajalta.

 

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö totesi, että seuraavat tarjoukset hylätään, koska tarjoajien yksiköt on jo hyväksytty puitesopimukseen sote-hankintamenettelyn perustamisvaiheessa eli sopimuskausi on alkanut 1.1.2023:

-       Himaharju Oy: Päätalo, Elinantalo ja Uusitalo

-       Holvikoti Oy: Holvikaari ja Holvikoti

-       Kotijoukot A.S.A.P. Oy: Kotijoukkojen perhekoti

-       Kriisi- ja arviointipalvelu Kompassi Oy

-       Lastensuojeluyksikkö Pihakoivu Ky: Pihakoivu 2

-       Nevalanmäen Perhekodit Oy: Hiekkaniemi

-       Poijukodit Oy: Poijukoti

-       Savitaipaleen Perho Oy: Perhekoti Perho ja Pikkuperho

-       Sosiaalipalvelut Kyrökodit Oy: Kyrö 1

-       Tunkki Oy: Nuorisokoti Tunkki Espoo osasto 1, Nuorisokoti Tunkki Nurmijärvi osastot 2 ja 3

 

Konstan Koti ja Koulu Oy jätti tarjoukset Hollolan toimipisteen Mäntylän ja Sataman yksiköistä erityistason laitoshoidon osa-alueeseen. Kyseiset yksiköt on hyväksytty puitesopimukselle perustason laitoshoidon osa-alueeseen sote-hankintamenettelyn perustamisvaiheessa eli sopimuskausi on alkanut 1.1.2023. Konstan Koti ja Koulu Oy:n erityistason laitoshoidon tarjoukset hylätään.

 

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa, koska tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu tarjoajille korkeat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle korkeat laadun vähimmäisvaatimukset. Kaikki nämä tarjouspyynnön vaatimukset täyttävät, tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi. Palveluntuottajat asetetaan sote-hankintamenettelyyn ensisijaisuusjärjestykseen palveluittain (hankinnan osa-alueittain) hinnan perusteella.

Toimeksiantosuhteisen perhehoidon osalta tarjoajilta pyydettiin erilliset hinnat perus ja vankan tuen palvelulle. Perustuen palvelun hinta painotettiin 80 % ja vankan tuen 20 %. Tämän perusteella tarjoajat saivat vertailuhinnan, jonka mukaiseen järjestykseen toimeksiantosuhteisen perhehoidon palveluntuottajat sijoitetaan sote-hankintamenettelyn etusijajärjestykseen.

Sote-hankintamenettelyn päivitetty vertailutaulukko on esitetty liitteessä 2.

 

Sopimus

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2024.  Sopimuskausi päättyy 31.12.2026, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Päätös

Päätän hyväksyä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osalta lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen sote-hankintamenettelyyn lisättäväksi liitteen 1 mukaiset tarjoukset.

Palveluntuottajat on lisätty sote-hankintamenettelyyn osa-alueittain tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti. Koko sote-hankintamenettelyn päivitetty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2.

Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2024 ja päättyy sote-hankintamenettelyn päättyessä 31.12.2026. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osalta 161 200 000 € laskettuna sote-hankintamenettelyn kokonaiskestolle 1.1.2023–31.12.2026.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on jokaisen valitun palveluntuottajan osalta ehdollinen, sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset (Suomen Asiakastieto Oy:n Riskiluokitus tai Rating Alfa -raportti) sekä muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Lisäksi päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan.

 

Allekirjoitus

Hanna Mikkonen, Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta