§ 20 Keskeytyspäätös VAKEDno-2023-3093 / Mammografiaseulonta palvelujen hankinta

Lataa 

VAKEDno-2023-3093

Päätöspäivämäärä

27.11.2023

Päätöksen tekijä

Terveysasemapalvelujen palvelualuejohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 46 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla palvelualuejohtajan toimivaltaan. 

Kuvaus

Asian valmistelija: hankinta-asiantuntija Tytti Holm

Viite: VAKEDno-2023-3093 / Mammografiaseulonta palvelujen hankinta, tarjouspyyntö 17.10.2023, korjattu tarjouspyyntö 6.11.2023.

HANKINNAN KOHDE                            

Hankinnan kohteena on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakkaille, terveydenhuoltolakiin (1326/2010) ja seulonta-asetukseen (339/2011) perustuvien, rintasyöpäseulontojen järjestäminen.

Mammografiaseulonta järjestetään 50–69-vuotiaille naisille pääsääntöisesti joka toinen vuosi. Seulonnan piiriin kuuluu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen alueella vuosittain noin 14 000–17 000 henkilöä.

Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin, vaan palvelua hankintaan todellisen tarpeen mukaan. Hankittava palvelu oli kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa.

 

HANKINTAMENETTELY 

Kyseessä on avoimella menettelyllä kilpailutettu, Liitteen E kynnysarvot ylittävä hankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus Hilma –ilmoituskanavassa 17.10.2023. Tarjouspyynnöstä on lähetetty korjausilmoitus 6.11.2023. 

Tarjousten jättämisen määräaikaan, 17.11.2023 klo 12:00, mennessä saapui neljä (4) tarjousta. 

Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat:     

·       Suomen Radiologikeskus Oy

·       Suomen Terveystalo Oy

·       SYNLAB Suomi Oy

·       Unilabs Suomen yhtiöt

 

HANKINTAMENETTELYN KESKEYTTÄMINEN 

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä. 

Hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota hankinnan keskeyttämisen syyn arvioinnissa siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi ei ole sallittavaa. 

Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).  

Sekä kotimaisessa että Unionin oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että:

  • Hankintayksikön rahoitustilanne kuten esimerkiksi kaikki tarjoukset ylittävät ennalta määritellyn budjetin. 

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa keskeyttämisen syynä on, että kaikki saapuneet tarjoukset ylittivät huomattavasti hankintayksikön ennalta määrätyn budjetin.

Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta hankintasäännösten tarkoittama todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin. 

Tarjousaika on keskeytyshetkellä päättynyt.

 

TARJOUSASIAKIRJOJEN JULKISUUS 

Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa.  

Päätös

Päätän, että hankinta keskeytetään ja saadut tarjoukset pidetään salassa.

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. 

Allekirjoitus

Päivi Fonsén, vs. Terveysasemapalvelujen palvelualuejohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta