Kuvaus
Asian valmistelija: Jussi Pehkonen, erityisasiantuntija
Hankinnan kohteena on kotihoidon palvelujen hankinnasta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 1.1.2024 alkaen. Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.
Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Hankinta on jaettu neljään (4) osakohteeseen.
Hankinta toteutetaan dynaamisena tarjousmenettelynä, joka on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä 2. ”Hankintamenettelyn kuvaus”. Tarjouskilpailun perusteella muodostetaan puitejärjestely osakohteissa 2–4 siihen valittujen palveluntuottajien kesken.
Tämä on Kotihoidon palvelujen hankinnan 1. uudelleenavaus. Nyt avataan seuraavat osakohteet liitteen 2 ”Hankintamenettelyn kuvaus” mukaisesti
-
Osakohde 2 – Kotihoidon alue 1 (Myyrmäki – Martinlaakso)
-
Osakohde 3 – Kotihoidon alue 2 (Tikkurila – Hakunila)
-
Osakohde 4 – Kotihoidon alue 3 (Kerava – Korso – Koivukylä)
Tarjoajalla, joka ei ole jättänyt tarjousta tai täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia perustamisvaiheessa, on mahdollisuus päästä mukaan tarjousmenettelyyn, mikäli asetetut vaatimukset täyttyvät.
Jo toimittajarekisteriin valitut palveluntuottajat:
Dynaamisen tarjousmenettelyn perustamisvaiheessa tai sen jälkeen uudelleen avaamisen yhteydessä jo menettelyyn valitut palveluntuottajat voivat dynaamisen tarjousmenettelyn avaamisen yhteydessä:
Tässä avauksessa ei osakohteeseen 1 – Asiakaskeskittymä A voi jättää tarjousta.
Tilaaja asettaa valitut palveluntuottajat osakohteittain 2–4 etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. Kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidetään tarjousta, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin. Etusijajärjestys annetaan tarjouksen jättäneille tiedoksi hankintapäätöksessä.
Puitejärjestelyssä oleva palveluntuottaja valitaan kunkin asiakkaan kohdalla yksilöllisen tarpeen, harkinnan ja palvelun soveltuvuuden perusteella. Ensisijainen toimittaja on ko. osa-alueessa tai kevennetyssä kilpailutuksessa yksilöidyn tilauksen osalta halvimman tarjouksen jättänyt. Muilta valituilta toimittajilta tullaan tilaamaan, mikäli ensisijainen toimittaja ei kykene toimittamaan tai ensisijaisen toimittajan palvelu ei sovellu yksittäiseen tilaustarpeeseen. Asiakkaiden ohjautumisessa palveluntuottajille otetaan aina huomioon asiakkaan tarpeet, palveluntuottajan osaaminen sekä näiden kohtaaminen.
Osakohteissa 2, 3 ja 4 Tilaaja varaa oikeuden olla ohjaamatta asiakkaita palveluntuottajalle, jolla on yli 70 % myönnetyistä tunneista. Tilaaja varaa oikeuden hankkia palvelua myös puitejärjestelyn ulkopuolisilta tuottajilta, mikäli sopimuskumppanit eivät pysty vastaamaan palvelutarpeeseen.
Hankintalain (1397/2016) 110 §:n mukaan suorahankintaa voidaan käyttää yksittäisissä tapauksissa sosiaali- tai terveyspalvelujen hankinnoissa, jos palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi. Tilaaja varaa oikeuden järjestää palvelua sopimuskauden aikana myös palvelusetelillä tai muulla lainsäädännön velvoitteet täyttävällä tavalla.
Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin.
Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskauden ajalle on noin 9 600 000 €.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.
Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset
Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 29.9.2023 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-hankintailmoituksen HILMA-portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 12.10.2023 klo: 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 18.10.2023.
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 2.11.2023 klo: 12:00, mennessä saapui yhteensä neljätoista (14) tarjousta.
Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat: Chagua Oy (2234026–8), Heela Terveys Oy (2610003–4), Keikkahoitajat Oy (3352014–1), Koti-Medi Oy (0956558–5), Med Group (2080120–0), MedForia Oy (3147703–9), MediPower Oy (2047032–5), Omegayksi Oy (310170–3), Piika & Sisar Oy (2142490–2), ProHoiva Oy (2928032–5), Sam's Care Oy (2917246–3), Suomen Hoitajavälitys Oy (3247460–6) ja SuperHoiva Oy (3194593–9).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.
Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Referenssit
Tarjouspyynnön mukaisesti Tarjoajalla tuli olla hankinnan kohdetta vastaavaa referenssiä. Tarjouspyynnössä on vaadittu: ”Referenssit kotihoidon tuottamisesta sekä selvitys palvelutoiminnan vastuuhenkilön kokemuksesta kotihoidosta. Tarjoajalla tulee olla vähintään kaksi (2) vuotta kokemusta kotihoidon tuottamisesta tai tarjoajan tulevan palvelutoiminnan toiminnasta vastaavalla henkilöllä tulee olla vähintään kaksi (2) vuotta kokemusta kotihoidon palvelujen toiminnasta vastaavana henkilönä toimisesta.”
Tarjousten tarkastamisessa todettiin referenssien osalta, että seuraavat tarjoajat eivät täyttäneet tarjouspyynnössä tarjoajalle tai tarjoajan palvelutoiminnasta vastaavalle henkilölle asetettuja referenssivaatimuksia: MedForia Oy (3147703–9), MediPower Oy (2047032–5), Heela Terveys Oy (2610003–4), Chagua Oy (2234026–8), Keikkahoitajat Oy (3352014–1) ja Suomen Hoitajavälitys Oy (3247460–6).
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjoukset täyttivät myös tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset ovat kuvattu tarjouspyynnön palvelukuvauksessa.
Tarjousvertailu ilmenee liitteestä 1, Tarjousvertailu_2023
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)