§ 21 Kuntouttavan työtoiminnan hankinta

Lataa 

VAKEDno-2023-661

Päätöspäivämäärä

24.11.2023

Päätöksen tekijä

Aikuissosiaalityön palvelujen palvelualuejohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 46 §:n mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluhankinnoissa palvelualuejohtaja päättää kuitenkin alle 10 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Toimialajohtaja ja hyvinvointialuejohtaja päättävät tämän ylittävistä hankinnoista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla (palvelualuejohtajan) toimivaltaan.

Kuvaus

Asian valmistelija: hankinnan erityisasiantuntija Tarja Kokkonen

Tätä viranhaltijapäätöstä on hallintolain 51–52 § mukaisesti tarkistettu 24.11.2023 seuraavasti: kirjoitusvirhe hankinnan ennakoidussa arvossa sekä päätöksen otsikossa on korjattu. Kirjoitusvirheen korjaaminen ei vaikuta päätöksen muutoksenhakuaikaan. Päätös on julkaistu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen verkkosivuilla 24.11.2023 ja lähetetty asianosaisille sähköisellä tiedoksiannolla 24.11.2023. 

Hankinnan kohteena on kuntouttavan työtoiminnan hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 1.1.2024-31.12.2025. Hankintaan sisältyy optio. Tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimusta kahdella optiovuodella, yksi (1) vuosi kerrallaan (1+1 v). Tilaaja ilmoittaa option käyttöönottamisesta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Tarjouspyynnössä pyydettiin tarjousta osa-aluekohtaisesti yksilömuotoisesta kuntouttavasta työtoiminnasta suoritepäivän hinnalla henkilöä kohden. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Hankinta on jaettu kahteen (2) osa-​alueeseen seuraavasti:

Osa-​alue 1 Kuntouttavaa työtoimintaa suomen kielellä

Osa-​alue 2 Kuntouttavaa työtoimintaa ruotsin kielellä

Osa-alueeseen yksi 1 valitaan seitsemän (7) toimittajaa ja osa-alueeseen kaksi (2) valitaan kolme (3) toimittajaa. Tarjoaja on voinut tehdä tarjouksen yhteen tai molempiin osa-​alueisiin.

Tarjouskilpailun perusteella muodostetaan puitejärjestely siihen valittujen palveluntuottajien kesken. Palvelua hankitaan tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneilta palveluntuottajilta asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden palveluntuottajan vapaan kapasiteetin mukaan. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin. 

Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskauden ajalle on noin 3 000 000 euroa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.

Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset. Tässä hankinnassa ei käytetä alihankintaa.

Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.

Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 6.10.2023 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-​hankintailmoituksen HILMA-​portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 20.10.2023 klo: 10:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 27.10.2023

Tarjousten jättämisen määräaikaan,​ 6.11.2023 klo: 12:00,​ mennessä saapui yhteensä yksitoista (11) tarjousta.

Tarjouksen jättivät osa-​alueittain seuraavat toimittajat:

Osa-alue 1: Kuntouttavaa työtoimintaa suomen kielellä: Alvi ry, Elämänlaatu ry, Espoon Diakoniasäätiö, Helsingin ja Uudenmaan näkövammaiset, Hyria säätiö, Keski-Uudenmaan sopimuskoti, Kuntoutussäätiö, Live-säätiö, Rikoksettoman elämän tukisäätiö, Valo valmennusyhditys ja Vantaan A-Kilta

Osa-alue 2: Kuntouttavaa työtoimintaa ruotsin kielellä: Keski-Uudenmaan sopimuskoti, Espoon Diakoniasäätiö ja Alvi ry

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.

Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hyria säätiön, Live -säätiön ja A-kilta ry:n tarjoukset eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjouspyynnössä mainittiin, että hankinnasta voi esittää lisätietokysymyksiä tarjousaikana, lisätietokysymyksille varatun määräajan puitteissa. Lisäksi tarjouspyynnössä mainittiin, että Tarjoaja on velvollinen huolellisesti tutustumaan kysymyksiin ja niihin annettuihin vastauksiin ennen tarjouksen jättämistä sekä käyttämään hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan.

Kysymyksiin annetuissa vastauksissa ilmoitettiin, että uusien yksiköiden toiminta tulee aloittaa 1.1.2024 alkaen. Hyria säätiön palvelukuvauksessa ilmoitettiin palvelun aloitettavan 1.2.2024 alkaen.

Kysymyksiin annettujen vastausten lisäksi liitteeksi laitettiin lomake, johon palvelun tarjoajan tuli täyttää ja liittää tarjouksensa liitteeksi palvelukuvaus.

Live säätiön ja A-kilta ry:n tarjousten liitteistä puuttuivat palvelukuvaukset.

Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää seuraavat toimittajat:

Hyria säätiö

Live -säätiö

A-Kilta ry

Muiden tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousvertailu

 

Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 pistettä. Hinta on ainoa vertailuperuste, koska palvelun vaatimukset ovat tarjouspyynnön ehdottomina vaatimuksina.

Vertailuperusteena on halvin hinta (Max 100 pistettä). Hinnaltaan halvin tarjous saa, Max 100 pistettä ja muut tarjoukset suhteutetaan siihen kaavalla alvin hinta/tarjottu hinta x 100 pistettä. Hinnat vertaillaan osa-aluekohtaisesti.

Osa-alueeseen 1 Valitaan seitsemän (7) eniten pisteitä saanutta palveluntuottajaa ja osa-alueeseen 2 Valitaan kolme (3) eniten pisteitä saanutta palveluntuottajaa.

Tarjouskilpailun perusteella muodostetaan puitejärjestely molemmissa osa-alueissa (1 ja 2) siihen valittujen palveluntuottajien kesken. Palvelua hankitaan tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneilta palveluntuottajilta asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden palveluntuottajan vapaan kapasiteetin mukaan.

Tarjousvertailu ilmenee liitteestä 1, vertailutaulukko.

 

Sovelletut oikeusohjeet

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)

Hallintolaki (434/2003)

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021)

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)

Päätös

1.       Päätän hylätä Hyria säätiön, Live -säätiön ja A-Kilta ry:n tarjouskilpailusta erittelyosiossa mainituin perustein.

2.       Valita Kuntouttavan työtoiminnan osa-alue 1 Kuntouttava työtoiminta suomen kielellä puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat:

           1.       Alvi ry

           2.       Elämänlaatu ry

           3.       Espoon Diakoniasäätiö sr.

           4.       Helsingin ja Uudenmaan näkövammaiset ry

           5.       Keski-Uudenmaan sopimuskoti ry

           6.       Kuntoutussäätiö

           7.       Valo-Valmennusyhdistys ry 

Kuntouttavan työtoiminnan osa-alue 2 Kuntouttava työtoiminta ruotsin kielellä puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat:

          1.       Alvi ry

          2.       Espoon Diakoniasäätiö sr.

          3.       Keski-Uudenmaan Sopimuskoti ry

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto- oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Allekirjoitus

Henna Kaukonen-Nyholm, Aikuissosiaalityön palvelujen palvelualuejohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta