Kuvaus
Asian valmistelija: hankinnan erityisasiantuntija Tarja Kokkonen
Tätä viranhaltijapäätöstä on hallintolain 51–52 § mukaisesti tarkistettu 24.11.2023 seuraavasti: kirjoitusvirhe hankinnan ennakoidussa arvossa sekä päätöksen otsikossa on korjattu. Kirjoitusvirheen korjaaminen ei vaikuta päätöksen muutoksenhakuaikaan. Päätös on julkaistu Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen verkkosivuilla 24.11.2023 ja lähetetty asianosaisille sähköisellä tiedoksiannolla 24.11.2023.
Hankinnan kohteena on kuntouttavan työtoiminnan hankinta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ajalle 1.1.2024-31.12.2025. Hankintaan sisältyy optio. Tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimusta kahdella optiovuodella, yksi (1) vuosi kerrallaan (1+1 v). Tilaaja ilmoittaa option käyttöönottamisesta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.
Tarjouspyynnössä pyydettiin tarjousta osa-aluekohtaisesti yksilömuotoisesta kuntouttavasta työtoiminnasta suoritepäivän hinnalla henkilöä kohden. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Hankinta on jaettu kahteen (2) osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1 Kuntouttavaa työtoimintaa suomen kielellä
Osa-alue 2 Kuntouttavaa työtoimintaa ruotsin kielellä
Osa-alueeseen yksi 1 valitaan seitsemän (7) toimittajaa ja osa-alueeseen kaksi (2) valitaan kolme (3) toimittajaa. Tarjoaja on voinut tehdä tarjouksen yhteen tai molempiin osa-alueisiin.
Tarjouskilpailun perusteella muodostetaan puitejärjestely siihen valittujen palveluntuottajien kesken. Palvelua hankitaan tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneilta palveluntuottajilta asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden palveluntuottajan vapaan kapasiteetin mukaan. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin.
Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskauden ajalle on noin 3 000 000 euroa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 16 §:n mukainen perustelu
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategiassa ja siihen sisältyvässä palvelustrategiassa asetetaan muun ohella palvelujen järjestämistä linjaavat tavoitteet ja palveluiden verkoston periaatteet. Hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palveluiden tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palveluiden riittävän saatavuuden takaamiseksi hyvinvointialueella.
Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään järjestämislain (612/2021) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinta täyttää järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta. Hankintayksikkö tulee varmistamaan palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Hankintayksikkö varmistaa kyseisellä sopimuksella myös, että Palveluntuottajan mahdolliset alihankkijat täyttävät järjestämislaissa 14 §:ssä säädetyt yksityistä Palveluntuottajaa koskevat vaatimukset. Tässä hankinnassa ei käytetä alihankintaa.
Sopimuskaudella tilaaja seuraa sopimuksenmukaista palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Hankintayksikkö on varautunut sopimusehdoilla palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin.
Hankintamenettely ja hankinnan kuvaus
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 6.10.2023 hankintalain (1397/2016) liitteen E:n mukaisen sosiaalipalvelut ja muut erityispalvelut-hankintailmoituksen HILMA-portaalissa. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.
Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 20.10.2023 klo: 10:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 27.10.2023
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 6.11.2023 klo: 12:00, mennessä saapui yhteensä yksitoista (11) tarjousta.
Tarjouksen jättivät osa-alueittain seuraavat toimittajat:
Osa-alue 1: Kuntouttavaa työtoimintaa suomen kielellä: Alvi ry, Elämänlaatu ry, Espoon Diakoniasäätiö, Helsingin ja Uudenmaan näkövammaiset, Hyria säätiö, Keski-Uudenmaan sopimuskoti, Kuntoutussäätiö, Live-säätiö, Rikoksettoman elämän tukisäätiö, Valo valmennusyhditys ja Vantaan A-Kilta
Osa-alue 2: Kuntouttavaa työtoimintaa ruotsin kielellä: Keski-Uudenmaan sopimuskoti, Espoon Diakoniasäätiö ja Alvi ry
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain (1397/2016) 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.
Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia.
Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valituilta toimittajilta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus
Hankintalain 79 §:n mukaan ennen tarjousten valintaa hankintayksikön on tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Hyria säätiön, Live -säätiön ja A-kilta ry:n tarjoukset eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouspyynnössä mainittiin, että hankinnasta voi esittää lisätietokysymyksiä tarjousaikana, lisätietokysymyksille varatun määräajan puitteissa. Lisäksi tarjouspyynnössä mainittiin, että Tarjoaja on velvollinen huolellisesti tutustumaan kysymyksiin ja niihin annettuihin vastauksiin ennen tarjouksen jättämistä sekä käyttämään hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan.
Kysymyksiin annetuissa vastauksissa ilmoitettiin, että uusien yksiköiden toiminta tulee aloittaa 1.1.2024 alkaen. Hyria säätiön palvelukuvauksessa ilmoitettiin palvelun aloitettavan 1.2.2024 alkaen.
Kysymyksiin annettujen vastausten lisäksi liitteeksi laitettiin lomake, johon palvelun tarjoajan tuli täyttää ja liittää tarjouksensa liitteeksi palvelukuvaus.
Live säätiön ja A-kilta ry:n tarjousten liitteistä puuttuivat palvelukuvaukset.
Edellä mainituin perustein Hankintayksikkö hylkää seuraavat toimittajat:
Hyria säätiö
Live -säätiö
A-Kilta ry
Muiden tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousvertailu
Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 pistettä. Hinta on ainoa vertailuperuste, koska palvelun vaatimukset ovat tarjouspyynnön ehdottomina vaatimuksina.
Vertailuperusteena on halvin hinta (Max 100 pistettä). Hinnaltaan halvin tarjous saa, Max 100 pistettä ja muut tarjoukset suhteutetaan siihen kaavalla alvin hinta/tarjottu hinta x 100 pistettä. Hinnat vertaillaan osa-aluekohtaisesti.
Osa-alueeseen 1 Valitaan seitsemän (7) eniten pisteitä saanutta palveluntuottajaa ja osa-alueeseen 2 Valitaan kolme (3) eniten pisteitä saanutta palveluntuottajaa.
Tarjouskilpailun perusteella muodostetaan puitejärjestely molemmissa osa-alueissa (1 ja 2) siihen valittujen palveluntuottajien kesken. Palvelua hankitaan tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneilta palveluntuottajilta asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden palveluntuottajan vapaan kapasiteetin mukaan.
Tarjousvertailu ilmenee liitteestä 1, vertailutaulukko.
Sovelletut oikeusohjeet
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)
Hallintolaki (434/2003)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021)
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)