§ 17 Kuljetuspalvelun hankinta Vantaan kaupungin vammaisopetuksen oppilaille ja liikuntarajoitteisille oppilaille sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen maksamiin oppilaiden kuljetustarpeisiin

Lataa 

VAKEDno-2023-4401

Päätöspäivämäärä

5.12.2023

Päätöksen tekijä

Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä 46 §:ssä säädetään toimivallasta hankinnoissa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla toimialajohtajan toimivaltaan. 

Kuvaus

Hankinnan kohde

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on valtuuttanut Vantaan kaupungin kilpailuttamaan puolestaan Kuljetuspalvelun hankinnan Vantaan kaupungin vammaisopetuksen oppilaille ja liikuntarajoitteisille oppilaille sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen maksamiin oppilaiden kuljetustarpeisiin.

Tässä kuljetuspalvelussa Palveluntuottaja hoitaa kuljetukset pääosin oppilaiden yhdistelykuljetuksina. Palveluntuottaja suunnittelee reitit ja kuljetusaikataulut tilaajan antamien asiakastietojen perusteella sekä oppilaiden lukujärjestysten ja aikataulujen mukaisesti.

Tilaajan koulujen ja muiden toimipaikkojen määrä ja sijainti voivat muuttua samoin kuin oppilaiden kuljetusosoitteet ja määrä muuttuvat sopimusaikana.

Palveluntuottaja noudattaa kuljetuksissa aina voimassa olevaa lainsäädäntöä, sen perusteella annettuja asetuksia ja määräyksiä sekä tilaajan antamia ohjeita.

Kuljetuspalvelussa on 8/2023 170 oppilasta.

Hankinnan arvo € / vuosi jakautuu seuraavasti Vantaan kaupungin ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kesken:

-Vammaisopetuksen oppilaat ja liikuntarajoitteiset oppilaat koulupäivinä 768 000 € / vuosi (Vantaan kaupunki)

-Lomatoiminnan kuljetukset, koulujen loma-aikoina 47 000 € / vuosi (Vantaan ja Keravan hyvinvointialue)

-Tilapäishoitopaikkoihin kuljetukset 60 000 € / vuosi (Vantaan ja Keravan hyvinvointialue)

Koulun työpäivinä säännöllisessä oppilaskuljetuksessa kouluun / koulusta ajoneuvoja on nyt 13 kpl vakioautoa ja 11 kpl lisäautoja.

Hankintaan valitaan kaksi Palveluntuottajaa ensisijainen ja toiselle sijalle tarjouskilpailussa tullut Palveluntuottaja.

Molemmat osapuolet Vantaan kaupunki ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tekevät oman päätöksen ja omat sopimukset hankinnasta.

Sopimuskausi

Sopimusten kesto on yksi (1) vuosi. Sopimuskausi on 25.1.2024 - 24.1.2025. Sopimuksia on mahdollista jatkaa 1+1+1 optiovuodella. Optiopäätökset tehdään 3 kuukautta ennen optiokausien päättymistä.

Hankinnan jakaminen osiin

Hankinta ei ole ollut tarkoituksenmukaista jakaa osiin.

Hankintamenettely

Vantaan kaupunki kilpailutti hankinnan avoimella menettelyllä 19.9.2023 EU TED tietokannassa julkaistulla EU kynnysarvon ylittävällä hankintailmoituksella nro 2023/S 180–563447.

Kysymykset ja vastaukset

Tarjouskilpailuun esitettyihin kysymyksiin vastattiin osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi.

Tarjoukset

Määräaikaan 20.10.2023 klo 12.00 menneessä tarjouksen tekivät seuraavat tarjoajat:

Logi Point Oy

Menevä Oy

Rolly Uusimaa Oy

The Yellow Line Oy

Tarjoajien soveltuvuus

Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin kaikilta tarjoajilta. Tarjoajat olivat soveltuvia.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Tarjouspyynnön kohdassa hankinnan kohteen kriteerit oli mm. edellytetty, että mikäli tässä palvelussa on tarvetta poikkeavaan kuljetukseen, pl. Vantaan kaupungin alueella tapahtuvaan kuljetukseen, mm. ympäristökuntiin suuntautuvaan kuljetukseen, veloitusperusteena voidaan kuljetuksessa käyttää kilometrihintaa, josta sovitaan aina tilaajan kanssa erikseen. Kilometrihinnan pitää sisältää kaikki palvelusta aiheutuvat kulut mm. oppilaan avustaminen yms. Mikäli kilomerihintana maksettava korvaus olisi pienempi kuin € / suunta / oppilas hinta, käytetään suuntahinnoittelua. Tarjoaja antoi kuljetukselle kilometrihinnan, € / km, arkisin klo 6.30–17.30 ajettaville kuljetuksille. Tarjottu hinta ei saanut ylittää 1,50 € / km hintaa.

Logi Point Oy oli tarjonnut kilometrihinnaksi 60 € / km, vaikka tarjouspyynnössä oli vaatimus, että  tarjoajan tarjoama hinta ei saa ylittää 1,50 € / km:n hintaa. Koska Logi Point Oy:n tarjous ei ollut tarjouspyynnön mukainen tarjous hylätään tästä tarjouskilpailusta. Tarjouspyynnössä oli myös ehto, että tarjoaja ei voi esittää omia ehtojaan tarjouksessaan.

Muiden tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Tarjousvertailuun otettiin mukaan ainoastaan tarjoajat, jotka täyttivät tarjoajan soveltuvuutta koskevat kriteerit ja tarjoukset, jotka täyttivät tarjouspyynnön ehdot.

Tarjoukset vertailtiin seuraavalla tavalla:

1. Tarjoaja hinnoitteli vammaisopetuksen oppilaiden ja liikuntarajoitteisten oppilaiden kuljetukset sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kuljetukset lomatoimintaan ja tilapäishoitopaikkoihin, € / 1 oppilas / suunta, arkipäivinä ma-pe klo 6.30–17.30. Mikäli lauantai on koulupäivä, kuljetuksen hinta on sama kuin arkipäivinä. Halvimman hinnan € / oppilas / suunta tarjottu hinta oli painotettu tarjousvertailussa 96 %:lla. Halvimman hinnan tarjonnut tarjoaja sai tarjousvertailuun 96 pistettä ja muiden tarjoajien pisteet suhteutettiin kaavalla (pienin annettu arvo / tarjottu arvo) x maksimipisteet

2. Tarjoaja hinnoitteli kilometriperusteisen hinnan € / km. arkisin klo 6.30–17.30 ajettaville kuljetuksille, mikäli tässä palvelussa on tarvetta poikkeavaan kuljetukseen (pl. Vantaan kaupungin alueella tapahtuvaan kuljetukseen) mm.  ympäristökuntiin suuntautuvaan kuljetukseen, veloitusperusteena voidaan käyttää kilometriperusteista hintaa, josta sovitaan aina tilaajan kanssa erikseen. Kilometrihinnan tuli sisältää kaikki palvelusta aiheutuvat kulut mm. oppilaan avustaminen yms. Mikäli kilomerihintana maksettava korvaus olisi pienempi kuin € / suunta / oppilas hinta, käytetään suuntahinnoittelua. Ilmoitetun mukaisesti tarjottu hinta ei saanut ylittää 1,50 € / km hintaa. Halvimman kilometrihinnan € / km tarjottu hinta oli painotettu tarjousvertailussa 4 %:lla. Halvimman hinnantarjousvertailuun tarjonnut tarjoaja sai tarjousvertailuun 4 pistettä ja muiden tarjoajien pisteet suhteutettiin kaavalla pienin (annettu arvo / tarjottu arvo) x maksimipisteet.

Tarjoaja hinnoitteli myös yksikuljetuksen lisähinnan edellisiin kuljetuksiin € / suunta / oppilas. Hinta ei saanut ylittää 10 euroa. Tilaaja päättää aina oppilaskohtaisesti yksinkuljetuksesta, siitä ei Palveluntuottaja voi tehdä yksin päätöstä. Yksikuljetuksen hintaa ei vertailtu.

Lopullinen vertailu suoritettiin siten, että em. tavalla painotettuna lasketut pisteet laskettiin vielä yhteen ja siitä muodostui lopulliset vertailupisteet. Eniten pisteitä saanut tarjoaja on tarjouskilpailun voittaja ja toiseksi eniten pisteitä     saanut tarjoaja sijoittuu toiselle sijalle.

Tarjoajat sijoittuivat vertailussa seuraavasti:

1. Rolly Uusimaa Oy 99,97 pistettä

2. The Yellow Line Oy 78,81 pistettä

3. Menevä Oy 59,13 pistettä

Tarkemmat tiedot tarjousten vertailusta löytyvät liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

Hankinnan arvo

Hankinnan arvo on Vantaan kaupungin osalta 3 072 000 €, alv. 0 % sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osalta 480 000 €, alv. 0%.

Päätös

1. Päätän hylätä Logi Point Oy:n, sen tähän tarjouskilpailuun 13.10.2023 tekemän tarjouksen, tästä tarjouskilpailusta, koska tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön ehtoja.

2. Päätän valita Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen maksamiin Vantaalaisten oppilaiden kuljetustarpeisiin -kuljetushankinnan ensisijaiseksi toimittajaksi ajalle 25.1.2024 - 24.1.2025 Rolly Uusimaa Oy:n sen tähän tarjouskilpailuun 20.10.2023 tekemän tarjouksen perusteella ja valita toiselle sijalle sijoittuneen The Yellow Line Oy toissijaiseksi toimittajaksi, sen tähän tarjouskilpailuun 19.10.2023 tekemän tarjouksen perusteella. Lisäksi on mahdollista jatkaa sopimuskautta kolmella yhden (1+1+1) vuoden optiokaudella. Optiokausien käyttöönotoista tehdään erilliset päätökset.

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 28 §:n mukaista otto-oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella. EU kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa hankintasopimus voidaan tehdä ja panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokkaat tai tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi

Allekirjoitus

Kirsi Leväpelto, Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta