§ 1 Hoivakoti Lumon ateriapalvelujen hankinta

Lataa 

VAKEDno-2023-4668

Päätöspäivämäärä

2.1.2024

Päätöksen tekijä

Hoiva-asumisen palvelujen palvelualuejohtaja

Päätöksen peruste

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 46 §:n mukaan palvelualuejohtaja päättää alle 1 miljoonan euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla palvelualuejohtajalle.

Kuvaus

Asian valmistelija: Hankinnan erityisasiantuntija Maarit Ruokokoski

Hankinnan kohteena on Hoivakoti Lumon ateriapalvelut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle 9.1.2024 alkaen toistaiseksi 6 kk irtisanomisajalla.

Tarjouspyynnössä pyydettiin tarjousta Hoivakoti Lumon (Porvoonkatu 12, 04200 Kerava) ateriapalvelusta. Kohteessa ruokaillaan vuoden kaikkina päivinä. Ruokailijoita on päivittäin noin 13 henkilöä. Tarjouspyynnössä pyydettiin hintaa kahdelle ateriapalvelujen toteuttamistavalle: 1) koko ateriapäivälle (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala) ja 2) osittaiselle ateriapäivälle (lounas ja päivällinen). Tilaaja teki valinnan ateriapalvelujen toteuttamistavasta saapuneiden tarjousten perusteella siten, että alkuun tehdään sopimus toimittajan kanssa koko ateriapäivän toimittamisesta ja myöhemmin toteutustapa voidaan muuttaa osittaiseksi ateriapäiväksi.

Tarjouspyyntö julkaistiin Cloudiassa kansallisen kynnysarvon alittavana pienhankintana rajoitetulla menettelyllä. Tarjous pyydettiin kolmelta tarjoajalta. Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset kuvattiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Sopimus tullaan tekemään yhden toimittajan kanssa. Tilaaja ei sitoudu tiettyihin tilaus- tai hankintamääriin.

Hankinnan ennakoitu arvo neljän vuoden ajalle laskettuna on noin 250.000 euroa (alv 0 %).

Hankintamenettely

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on julkaissut 12.12.2023 tarjouspyynnön Tarjouspalvelu.fi ilmoituskanavassa. Hankintaan ei sovelleta hankintalakia, (1397/2016) sillä kysymyksessä on kansallisen kynnysarvon alittava liitteen E mukainen palveluhankinta.

Tarjousten jättämisen määräaika oli 20.12.2023 klo 12:00.

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 15.12.2023 klo: 10:00 mennessä.

Tarjousten jättämisen määräaikaan, 20.12.2023 klo: 12:00, mennessä saapui yksi (1) tarjous. Menumat Oy jätti tarjouksen osa-alueista 1) koko ateriapäivä ja 2) osittainen ateriapäivä.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoaja on tarjouksessaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö tarkastaa tarjouspyynnön mukaisesti vaatimusten täyttymisen valitulta toimittajalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Menumat Oy:n tarjous täytti kaikki soveltuvuusvaatimukset sekä tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousvertailu

Valintaperusteena on hinnaltaan halvin tarjous. Sopimuskumppaniksi valitaan halvimman hinnan tarjonnut tarjoaja.

Halvimman kokonaishinnan tarjouksessaan antanut tarjoaja saanut on tarjouskilpailun voittaja, ja valitaan toimittajaksi.

Päätös

Päätän hankkia Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle Hoivakoti Lumon ateriapalvelut. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo neljälle vuodelle on noin 250.000 € (alv % 0).

Päätän valita Menumat Oy:n palveluntuottajaksi.

Tämä päätös on ehdollinen siihen saakka, kun ylemmällä toimielimellä on mahdollisuus käyttää hallintosäännön 29 §:n mukaista otto-oikeuttaan. Sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella.

Hankintasopimus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Allekirjoitus

Minna Nummi, Hoiva-asumisen palvelujen palvelualuejohtaja

Organisaatiotieto

Hankinta