Områdesstyrelsen, möte 11-10-2022

Protokollet är granskat

§ 204 Utlåtande om utkastet till regeringens proposition om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering

VAKEDno-2022-447

Beskrivning

Ärendets beredare: Ekonomiberedningsdirektör Hanna Heinikainen och förvaltningsberedningsdirektör Mikko Hokkanen

Välfärdsområdesstyrelsen har behandlat utlåtandet om utkastet till regeringens proposition om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering på sitt möte 5.10.2022 § 188 och beslutat att remittera ärendet för ny beredning.

Finansministeriet ber om utlåtanden om utkastet till regeringens proposition om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering. Tidsfristen för utlåtandet löper ut den 12 oktober 2022. I regeringens proposition till finansieringslagen (617/2021) föreslås att man slår fast en ny bestämmande faktor för finansieringen, ett universitetssjukhustillägg, som förbättrar den kalkylerade finansieringen av sådana välfärdsområden där det finns ett universitetssjukhus. Syftet med detta tillägg är inte att kompensera den forsknings- och utbildningsfinansiering som staten delar ut, utan denna ändring av fastställandet av finansieringen ersätter välfärdsområdena för de tilläggskostnader som universitetssjukhuset producerar inom den specialiserade sjukvården. De högre kostnaderna har påvisats bl.a. i den undersökning om de påverkande faktorer i förhållandena som Institutet för hälsa och välfärd (nedan THL) publicerade i maj 2022 (Häkkinen, Unto m.fl.: Olosuhdetekijät sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksessa. THL Työpaperi 2022/025), enligt vilken universitetssjukhusens enhetskostnader är cirka 10 procent högre än centralsjukhusens enhetskostnader. I undersökningen nådde man slutsatsen att till de välfärdsområden som upprätthåller universitetssjukhusen borde få en betalning på sammanlagt cirka 350 miljoner euro för att täcka tilläggskostnaderna, dvs. 1,8 procents tilläggsfinansiering enligt finansieringsnivån 2020.

Statens forskningsfinansiering (VTR) och specialstatsandelarna för utbildningar (EVO) förblir separata finansieringsinstrument och fördelas enligt 7 kap. 59–63 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) till de välfärdsområden som har ett universitetssjukhus eller för Nylands del direkt till HUS-sammanslutningen. Avsikten är alltså inte att detta ska ersätta universitetssjukhustillägget. Utöver dessa har samkommunen HNS styrt kommunal finansieringen till forskning och utbildning.

Det föreslås att den kalkylerade finansiering som fastställs på basis av universitetssjukhustillägget beaktas i de välfärdsområdesspecifika övergångsutjämningarna från och med 2024. Nivån på universitetssjukhustillägget föreslås ligga på 1,1–1,8 procent av finansieringen av social- och hälsovården vilket enligt nivån 2022 är från 230 miljoner euro till 370 miljoner euro på riksnivå. Konsekvensbedömningarna i utkastet till proposition har gjorts för en nivå på 300 miljoner euro (cirka 1,45 %). Det föreslås att finansieringen dras av från andelen invånarbaserad finansiering av social- och hälsovården.

För 2023 ingår de högre kostnaderna som universitetssjukhusen orsakar i finansieringen på riksnivå som överförs från kommunerna. Enligt förslaget till proposition riktas finansieringen inte utan en separat bestämningsfaktor till de välfärdsområden som upprätthåller ett universitetssjukhus på samma sätt som i nuläget.  Enligt propositionen ska nivån på universitetssjukhustillägget fortfarande så väl som möjligt motsvara den finansieringsandel som ingår i kommunernas nuvarande kostnader, eftersom de områden som upprätthåller universitetssjukhuset eller andra välfärdsområden annars måste täcka de högre kostnaderna för finansieringen av tjänsterna i den nya finansieringsmodellen. Kostnaderna beaktas i finansieringen med allmän täckning endast till den del de inte kan täckas på annat sätt (servicefakturering, särskild finansiering av utbildning och forskning, avtal som samarbetsområdena ingått).

För att rikta finansieringen mellan välfärdsområdena utvärderas tre olika modeller under remissrundan. I alla modeller minskar finansieringen enligt invånarbasis med 55 euro per invånare i alla välfärdsområden och riktas till de välfärdsområden som upprätthåller universitetssjukhusverksamhet. Finansieringen kan riktas antingen på basis av befolkningen i det egna välfärdsområdet, på basis av befolkningen i samarbetsområdet eller 50/50 på basis av ovan nämnda.

För Vanda och Kervo välfärdsområdes del skulle de alternativa modellerna i utkastet till proposition ändra finansieringen på följande sätt:

Alternativ
(1000 euro)                                 

Universitetstillägg                     

Inverkan på den invånarbaserade finansieringen    

Nettoeffekt på finansieringen

 

 

 

 

a)

24,4

-15,0

+ 9,4

b)

19,3

-15,0

+ 4,3

c)

21,9

-15,0

+ 6,9

I alternativ b och c behövs specialbestämmelser för Nyland. I HUS-samarbetsområdet beräknas finansieringsbeloppet utifrån invånarantalet i hela samarbetsområdet (inkl. Päijänne-Tavastland, Kymmenedalen och Södra Karelen). Finansieringen skulle riktas till de välfärdsområden som hör till HUS-sammanslutningen och Helsingfors stad i förhållande till deras invånarantal.

Dessutom föreslås att graderingen av övergångsutjämningstillägget samtidigt ändras så att man till välfärdsområdets finansiering lägger till skillnaden mellan de kalkylerade och de faktiska kostnaderna i sin helhet 2023. Enligt förslaget av ministergruppen för social- och hälsovård ska man vid fastställandet av övergångsutjämningstillägget från denna skillnad per invånare under övergångsperioden dra av ett belopp på 

  1. högst 10 euro år 2024 
  2. högst 20 euro år 2025
  3. högst 30 euro år 2026
  4. högst 40 euro år 2027 och
  5. högst 50 euro år 2028. 

Trots graderingen av överföringsutjämningstillägget försvårar de planerade övergångsutjämningarna som minskar finansieringen av välfärdsområdet ordnandet av verksamheten i ett välfärdsområde där det finns ett universitetssjukhus.

Förslaget till Vanda och Kervo välfärdsområdes utlåtande om finansministeriets begäran om utlåtande bifogas.  Utkastet till regeringens proposition och uppdateringarna som gjorts i propositionen den 13 september 2022 finns som tilläggsmaterial.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att godkänna det bifogade utlåtandet om finansministeriets begäran om utlåtande angående utkastet till regeringens proposition om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering (611/2021).

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt genom elektroniskt beslutsförfarande.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.