Beskrivning
Ärendets beredare: sektordirektör för tjänster för barn, unga och familjer Hanna Mikkonen
Välfärdsområdet har vid sitt sammanträde 21.1.2025 § 3 behandlat utredningen av tjänsterna för barn, unga och familjer i fråga om omriktning av välfärdsområdets socialhandledar- och sjukskötarresurser från den grundläggande utbildningen och andra stadiet till de lagstadgade uppgifterna. Välfärdsområdesstyrelsen beslutade då att återremittera ärendet. Efter välfärdsområdesstyrelsens beslut fortsattes utredningen tillsammans med Vanda och Kervo städer i en gemensam arbetsgrupp där man granskade lägesbilden och alternativen.
Enligt välfärdsområdesstyrelsens anvisningar begärde välfärdsområdet ett utlåtande om ärendet av undervisnings- och kulturministeriet samt social- och hälsovårdsministeriet. Välfärdsområdesstyrelsen begärde också att välfärdsområdet utreder om de övriga områdena i Finland har motsvarande verksamhetsmodeller. Vanda och Kervo välfärdsområde begärde att Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy lämnar ett utlåtande om ärendet samt kartlägger hur motsvarande tjänster har ordnats i andra välfärdsområden. Undervisnings- och kulturministeriets samt Hyvil Oy:s svar har kommit och finns bifogade. Social- och hälsovårdsministeriet lämnade inget utlåtande om saken.
Staten kräver att Vanda och Kervo välfärdsområde på grund av det ekonomiska underskottet effektiviserar sin verksamhet och koncentrerar sig på de lagstadgade uppgifterna. Som en del av reformprogrammet har man i sektorn för tjänster för barn, unga och familjer granskat sektorns resurser och ändamålsenlig riktning av dem till de lagstadgade uppgifterna. Sektorn bör stärka hälsovårdarresursen för att trygga de lagstadgade hälsokontrollerna. Sektorn kommer också att få en ny lagstadgad uppgift som kräver en resurs, när terapigarantin för barn och unga träder i kraft 1.5.2025.
Den lagstadgade verksamheten inom elevhälsan genomförs som undervisningsväsendets samt social- och hälsovårdens sektorsövergripande systematiska samarbete med de studerande och deras vårdnadshavare samt vid behov med andra samarbetsparter. Elevhälsan ska främst vara förebyggande elevhälsa med generell inriktning som stöder hela läroanstalten. De studerande ska dessutom ha rätt till individuellt inriktad elevhälsa så som föreskrivs i lagen. Den elevhälsa som välfärdsområdet producerar omfattar psykolog- och kuratorstjänster samt skol- och studerandehälsovårdstjänster.
Yrkespersonerna inom den lagstadgade elevhälsan ger hjälp och stöd i bland annat följande:
- Psykologen kan hjälpa och stötta elever som har utmaningar med psykisk ohälsa och bistå i bedömningen av inlärnings- och koncentrationssvårigheter och planeringen av stödåtgärder. I psykologens arbete betonas ärenden som rör den psykiska hälsan och välbefinnandet.
- Kuratorn är en expert inom socialvården, vars lagstadgade tjänster bland annat omfattar att hjälpa elever som har utmaningar med känslolivet, motivationen, skolgången eller relationer eller problem i anslutning till uppväxten eller utvecklingen. Dessutom samarbetar kuratorn med andra yrkespersoner runt barnet och familjen och kan till exempel hänvisa till rätt tjänst.
- Hälsovårdarens uppgift är uppföljning av barnets och den ungas uppväxt och utveckling och bland de regelbundna, lagstadgade hälsokontrollerna och besöken enligt individuella behov. Hälsovårdaren tar också hänsyn till den sexuella hälsan, det psykiska välbefinnandet och de sociala relationerna.
- Läkaren följer upp elevernas utveckling, hälsa och välbefinnande. Läkaren gör regelbundna hälsokontroller enligt förordningen och upprättar bland annat medicinska bedömningar och behandlingsplaner där även den psykiska hälsan beaktas.
Samtliga yrkespersoner deltar dessutom i den generellt inriktade elevhälsan som görs tillsammans med skolorna och läroanstalterna och vid behov i ett konsultationsteam som inrättas för en enskild elev. De lagstadgade uppgifterna inom elevhälsan och vid skolorna beskrivs i lagen om elev- och studerandevård, lagen om välfärdsområden, lagen om grundläggande utbildning och hälso- och sjukvårdslagen samt i statsrådets förordning om rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård för barn och unga. För närvarande arbetar inom elevhälsan i Vanda och Kervo välfärdsområde två psykiatriska sjukskötare och åtta sjukskötare inom icke-lagstadgade uppgifter:
- I den grundläggande utbildningen arbetar två psykiatriska sjukskötare (Vanda och Kervo)
- På andra stadiet arbetar fyra sjukskötare (Vanda och Kervo)
- I Etappi-verksamheten ute på fältet arbetar fyra sjukskötare som utför sitt arbete i sex veckor långa perioder tillsammans med en speciallärare (Vanda)
Vanda och Kervo välfärdsområde har föreslagit till Vanda stad att socialhandledarna som arbetar i Etappi- och Pajaklasserna skulle kunna överföras till Vanda stad enligt principerna för överlåtelse av rörelse. I den gemensamma beredningen ansåg Vanda stad detta inte vara ändamålsenligt. Välfärdsområdet har 26.2.2025 fått undervisnings- och kulturministeriets svar på sin begäran om ställningstagande. Svaret i sin helhet finns bifogat.
Undervisnings- och kulturministeriet konstaterar att en situation där elevhälsopersonal arbetar i undervisningsgrupper inte motsvarar den verksamhet som lagstiftaren har avsett, vilket även framgår av tidsfristerna för genomförandet av vårdgarantin i lagstiftningen, alltså den tid inom vilken en studerande bör få individuellt inriktade insatser inom elevhälsan av kurator eller psykolog. Det centrala syftet för lagen om elev- och studerandevård har varit att trygga jämlika tjänster inom elevhälsan inom välfärdsområdena, som är större än kommunerna, för de studerande som behöver dessa. Undervisnings- och kulturministeriet konstaterar vidare att barn och unga vid behov bör hänvisas från elevhälsan till andra behandlings-, undersöknings- och rehabiliteringstjänster. Dessutom anmärker undervisnings- och kulturministeriet i sitt svar att arbetet endast skulle riktas till en liten grupp studerande eller till ett fåtal grupper vid läroanstalten. I handledningsarbetet skulle då tyngdpunkten ligga på stöd och handledning i vardagen för de studerande, inte på det elevhälsoarbete som ingår i rollen för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovård inom elevhälsan. Att elevhälsopersonal regelbundet arbetar i undervisningsgrupper är inte förenligt med den generellt eller individuellt inriktade elevhälsan som avses i lagen om elev- och studerandevård.
Välfärdsområdet har 13.3.2025 fått Hyvil Oy:s svar på sin begäran om utlåtande och kartläggning. Svaret i sin helhet finns bifogat. Hyvil Oy konstaterar i sitt utlåtande att elevhälsotjänsterna är tjänster som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar och som det ska ordna för de studerande som deltar i undervisning eller utbildning vid läroanstalter i välfärdsområdet på det sätt som fastställs i lagen. Regleringen förutsätter inte att välfärdsområdet ska ordna andra än ovan nämnda elevhälsotjänster vid skolorna eller läroanstalterna. Välfärdsområdet får finansieringen för sin verksamhet i huvudsak av staten. Lagen om välfärdsområdenas finansiering (617/2021) tillämpas på finansiering för att täcka kostnaderna för de uppgifter för vilka välfärdsområdena enligt lagen om välfärdsområden (611/2021) har organiseringsansvaret. Välfärdsområdet kan inom ramen för sitt begränsade verksamhetsområde även ta över skötseln av uppgifter som stöder dess lagstadgade uppgifter. På dessa uppgifter tillämpas dock inte lagen om välfärdsområdenas finansiering och en uppgift som inte omfattas av organiseringsansvaret beaktas därmed inte i de kostnader som utgör grunden för den statliga finansieringen. Enligt Hyvil Oy:s kartläggning hade tio välfärdsområden ingen icke-lagstadgad personal alls vid skolorna eller läroanstalterna när enkäten gjordes. Fem av dessa välfärdsområden hade ingen sådan personal när välfärdsområdena inledde sin verksamhet 1.1.2023. Fem välfärdsområden hade flyttat den icke-lagstadgade personalen redan före februari 2025 till att stärka välfärdsområdenas mentalvårds-, missbrukar- och beroendevårdstjänster på basnivån för barn och unga och det systematiska arbetet med barnfamiljer.
I nio välfärdsområden arbetade i februari 2025 sammanlagt 59 arbetstagare som inte ingick i elevhälsans lagstadgade personal. Sex välfärdsområden planerade att flytta denna personal till att stärka tjänster som välfärdsområdet har organiseringsansvaret för eller att avsluta anställningarna. Tre välfärdsområden planerade inte flytt av personalen.
Framåtskridande från och med 1.8.2025
Personalen vid Vanda och Kervo välfärdsområde ska från och med 1.8.2025 inte arbeta i Etappi- och Pajaklasserna enligt den nuvarande modellen. De socialhandledar- och sjukskötarresurser som arbetar inom den grundläggande utbildningen och på andra stadiet riktas om så att välfärdsområdet kan trygga de nödvändiga och lagstadgade tjänsterna. Socialhandledarnas uppgifter vid skolorna läggs ned. Sjukskötarna och de psykiatriska sjukskötarna placeras i funktioner inom mentalvårds-, missbrukar- och beroendevårdstjänsterna för barn och unga. De ökade behoven av mentalvårdstjänster bland välfärdsområdets befolkning och barn och unga i området som identifierats förutsätter att välfärdsområdet anvisar tillräckliga resurser och att stöd och behandling inom mentalvården ges stegvis inom samtliga tjänster i sektorn. Sektorn för barn, unga och familjer utvecklar arbetsfördelningen mellan elevhälsan och andra instanser som arbetar med att ge barn och unga stöd och vård för den psykiska hälsan samt samarbetet med andra aktörer, med beaktande av behoven och förändringarna i verksamhetsmiljön. När medarbetarna inom social- och hälsovården flyttas från Etappi- och Pajaklasserna till andra uppgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde, ska det stöd som barnen i dessa klasser och deras familjer behöver tryggas med tillräckliga elevhälsotjänster och andra nödvändiga social- och hälsovårdstjänster. Mellan medarbetarna i Etappi- och Pajaklasserna och experterna vid Vanda och Kervo välfärdsområde avtalas gemensamma verksamhetsmodeller med vilka man tryggar barnens tillgång till hjälp och ett smidigt samarbete. Kontaktpersonen i välfärdsområdet är elevhälsopersonalen och vid behov även chefen för elevhälsan. Vanda stadsstyrelse fick en redogörelse av ärendet 28.4.2025. Materialet som ingick i redogörelsen finns bifogat
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:
- anteckna för kännedom utredning av omriktning av välfärdsområdets socialhandledar- och sjukskötarresurser från den grundläggande utbildningen och andra stadiet till de lagstadgade uppgifterna;
- konstatera att när medarbetarna inom social- och hälsovården flyttas från Etappi- och Pajaklasserna till andra uppgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde, ska det stöd som barnen i dessa klasser och deras familjer behöver tryggas med tillräckliga elevhälsotjänster och andra nödvändiga social- och hälsovårdstjänster. Mellan medarbetarna i Etappi- och Pajaklasserna och experterna vid Vanda och Kervo välfärdsområde avtalas gemensamma verksamhetsmodeller med vilka man tryggar barnens tillgång till hjälp och ett smidigt samarbete. Kontaktpersonen i välfärdsområdet är elevhälsopersonalen och vid behov även chefen för elevhälsan.
Ändrat beslutsförslag:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:
- anteckna för kännedom utredning av omriktning av välfärdsområdets socialhandledar- och sjukskötarresurser från den grundläggande utbildningen och andra stadiet till de lagstadgade uppgifterna samt det av Vanda stad tillställda material som ingick i redogörelsen för stadsstyrelsen 28.4.2025;
- konstatera att när medarbetarna inom social- och hälsovården flyttas från Etappi- och Pajaklasserna till andra uppgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde, ska det stöd som barnen i dessa klasser och deras familjer behöver tryggas med tillräckliga elevhälsotjänster och andra nödvändiga social- och hälsovårdstjänster. Mellan medarbetarna i Etappi- och Pajaklasserna och experterna vid Vanda och Kervo välfärdsområde avtalas gemensamma verksamhetsmodeller med vilka man tryggar barnens tillgång till hjälp och ett smidigt samarbete.
- föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att den beslutar att anteckna för kännedom redogörelsen av omriktning av välfärdsområdets socialhandledar- och sjukskötarresurser från den grundläggande utbildningen och andra stadiet till de lagstadgade uppgifterna.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslöt enhälligt att:
- anteckna för kännedom utredning av omriktning av välfärdsområdets socialhandledar- och sjukskötarresurser från den grundläggande utbildningen och andra stadiet till de lagstadgade uppgifterna samt det av Vanda stad tillställda material som ingick i redogörelsen för stadsstyrelsen 28.4.2025;
- konstatera att när medarbetarna inom social- och hälsovården flyttas från Etappi- och Pajaklasserna till andra uppgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde, ska det stöd som barnen i dessa klasser och deras familjer behöver tryggas med tillräckliga elevhälsotjänster och andra nödvändiga social- och hälsovårdstjänster. Mellan medarbetarna i Etappi- och Pajaklasserna och experterna vid Vanda och Kervo välfärdsområde avtalas gemensamma verksamhetsmodeller med vilka man tryggar barnens tillgång till hjälp och ett smidigt samarbete.
- föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att den beslutar att anteckna för kännedom redogörelsen av omriktning av välfärdsområdets socialhandledar- och sjukskötarresurser från den grundläggande utbildningen och andra stadiet till de lagstadgade uppgifterna.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.