Områdesstyrelsen, möte 17-06-2025

Protokollet är granskat

§ 180 En utredning av konsekvenserna av hur en eventuell sammanslagning av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice påverkar de andra sektorerna ur perspektivet för personal, kunder, integration och ekonomi

VAKEDno-2024-4638

Tidigare behandling

Beskrivning

Ärendets beredare: personaldirektör Anne Sivula

Som en del av den bredare utvecklingen av ledarskapet i Vanda och Kervo välfärdsområde beslutade välfärdsområdesstyrelsen vid sitt sammanträde 25.3.2025 § 78 att inleda i Vanda och Kervo välfärdsområde ett samarbetsförfarande för utveckling av ledningsstrukturen och organisationen enligt följande principer som välfärdsområdesstyrelsen fastställt: 

  • Organisationsstrukturerna i sektorerna ska utvecklas så att de stöder klientprocesserna, kostnadseffektiviteten och verkningsfullheten. 
  • Välfärdsområdets ledningsstruktur ska förenhetligas genom att dra nytta av de ledningsroller och -ansvar som definierats för olika ledningsnivåer. 
  • Organisationen ändras så att det finns högst sex nivåer (fem ledningsnivåer). 
  • Till koncerntjänsterna koncentreras sådana helheter av allmänna stöd- och expertuppgifter som stöder verksamheten i flera eller alla sektorer. 
  • Förändringarna minskar antalet ledningsuppgifter i välfärdsområdet och förbättrar en ändamålsenlig placering av personalen. 

Dessutom konstaterade välfärdsområdesstyrelsen att förhandlingsresultatet från samarbetsförhandlingarna ska lämnas för kännedom till välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 20.5.2025 och att beslut baserat på förhandlingarna ska fattas i enlighet med bestämmelserna om befogenheter i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde; 

Lagstiftningen om samarbete 

Syftet med lagen om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare i kommuner och välfärdsområden (”samarbetslagen”, 449/2007) är att främja samarbetet mellan arbetsgivarna och arbetstagarna i kommuner och välfärdsområden. Syftet med samarbetet är att ge arbetstagarna möjlighet att i samförstånd med arbetsgivaren delta i utvecklandet av kommunens och välfärdsområdets verksamhet och ge arbetstagarna möjlighet att påverka beredningen av beslut som gäller deras eget arbete och arbetskollektiv samt att samtidigt främja ett gott resultat i fråga om kommunens och välfärdsområdets serviceproduktion och kvaliteten på arbetstagarnas arbetsliv. 

Enligt 4 § i samarbetslagen behandlas i samarbetet mellan arbetsgivaren och personalen åtminstone ärenden som gäller sådana förändringar i organiseringen av arbetet eller välfärdsområdets servicestruktur som har betydande konsekvenser för personalens ställning samt uppsägning som vidtas av ekonomiska orsaker eller av produktionsorsaker. 

Vidare, enligt 5 § i lagen, ska arbetsgivaren innan den avgör ett ärende som avses i 4 § i en anda av samarbete och i syfte att uppnå enighet diskutera grunderna för, verkningarna av och alternativen till en åtgärd som är under beredning. Diskussionerna ska inledas i så god tid som möjligt. Vittgående ärenden och ärenden som gäller personalen allmänt behandlas av ett samarbetsorgan. Arbetsgivaren ska göra en skriftlig förhandlingsframställning för inledande av samarbetsförhandlingar senast fem dagar innan förhandlingarna inleds. 

Om en uppsägning som arbetsgivaren överväger berör minst tio arbetstagare, anses arbetsgivaren ha fullgjort sin förhandlingsskyldighet när förhandlingar har förts under en tidsperiod om minst sex veckor från det att de inleddes, om inte något annat avtalas vid samarbetsförhandlingarna. 

Förloppet vid samarbetsförhandlingarna i Vanda och Kervo välfärdsområde 

Kallelse till förhandlingar lämnades till Vanda och Kervo välfärdsområdes personals huvudavtalsorganisationer 27.3.2025. Som underlag för förhandlingarna föreslogs principerna för utveckling av lednings- och organisationsstrukturen enligt välfärdsområdesstyrelsens beslut 25.3.2025 § 78. I kallelsen till förhandlingar konstaterades dessutom att målet för arbetet för utveckling av ledarskapet är att förbättra ledningen och säkerställa en bra personalledning. Med förändringarna eftersträvas tydlighet, konsistens, professionalitet och enhetlighet i ledningen av VAKE. 

Vidare fastslogs att även om det i förändringarna inte är ett värde i sig att minska antalet chefer, kommer förändringarna i lednings- och organisationsstrukturen att leda till att antalet chefsuppgifter i välfärdsområdet minskar med uppskattningsvis 20–30 uppgifter (netto). Enligt uppskattning avskaffas 30–40 chefsuppgifter och antalet nya chefsuppgifter är ungefär tio stycken. Således är uppsägningar möjliga. 

Förhandlingarna fördes under perioden 2.4–14.5.2025. Sammanlagt hölls elva förhandlingstillfällen på sex veckor. Under den sista förhandlingen 14.5.2025 konstaterades gemensamt att förändringsförhandlingarna enligt samarbetslagen har ägt rum och att den lagstadgade förhandlingsskyldigheten har fullgjorts. En beskrivning av förloppet under förhandlingarna finns i den bifogade sammanfattningen. Huvudavtalsorganisationerna som deltagit i förhandlingarna har meddelat att de kommer att anmäla en avvikande mening till förhandlingsprotokollet. 

Resultatet av förhandlingarna 

Till organisationsstrukturerna har det planerats förändringar ur perspektivet för klientprocesserna samt kostnadseffektiviteten och verkningsfullheten. De största förändringarna i fördelningen av serviceområden och/eller uppgiftsområden skulle göras inom Koncerntjänsterna och inom sektorn för tjänster för barn, unga och familjer. Dessutom planeras mindre organisatoriska förändringar i andra sektorer. Klienthandledningens roll och genomslagskraft avses ökas särskilt inom sektorn för äldreservice samt sektorn för tjänster för barn, unga och familjer. 

Funktionerna inom sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice avses slås samman med andra sektorer från och med 1.1.2026. Det praktiska genomförandet av denna förändring kräver ett principbeslut från välfärdsområdesstyrelsen och därefter noggrann fortsatt beredning under hösten 2025. Det föreslås att de ändringar till förvaltningsstadgan med mera som behövs ska behandlas i välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige i augusti–september 2025. 

I bakgrunden för förändringsplanen finns de möjligheter som observerats under beredningsarbetets framåtskridande att förbättra samverkan mellan klientprocesserna, serviceintegrationen mellan vuxensocialarbete och socialt arbete med barn, ungdomar och familjer och möjligheterna att förbättra bland annat helheten för specialboende för personer med funktionsnedsättning i välfärdsområdet. Den preliminära förändringsplanen för sektorn kvitterades i ett tidigt skede med välfärdsområdesstyrelsen ordförande. Planen presenterades för hela välfärdsområdesstyrelsen vid välfärdsområdesstyrelsens informationsmöte 10.4.2025. Ärendet har dessutom preliminärt diskuterats med personalen under närchefens informationsmöte 8.4.2025, en kaffestund med närchefen och ett extra informationsmöte för personalen 10.4.2025 samt mer ingående efter välfärdsområdesstyrelsens informationsmöte bland annat vid ett informationsmöte för personalen 24.4.2025 och under en kaffestund med närchefen 15.5.2025. 

Dessutom planeras ett förenhetligande av organisations- och ledningsstrukturerna så att alla sektorer i framtiden ska ha en organisationsstruktur med sex nivåer (5 ledningsnivåer). Detta skulle medföra förändringar till sektorn för tjänster för barn, unga och familjer samt sektorn för vuxensocialarbete och Mellersta Nylands räddningsverk. Dessutom har ledningsnivåernas roller och ansvar definierats och ska förenhetligas i hela välfärdsområdet. 

Enligt planen ska de gemensamma stöd- och experttjänsterna centraliseras ytterligare, med anledning av vilket sammanlagt sju uppgifter ska överföras från sektorerna till Koncerntjänsterna. 

Som resultat av förhandlingarna skulle det totala antalet chefsuppgifter inom välfärdsområdet minska med 25 jämfört med nuläget. I siffran ingår både de chefsuppgifter som ska avvecklas och de nya chefsuppgifterna som ska inrättas. I framtiden skulle antalet chefer i välfärdsområdet vara 340 i stället för nuvarande 365. 

Chefsuppgiften skulle upphöra för sammanlagt 36 personer, och för 16 av dessa skulle den nuvarande uppgiften ändras helt till en expertuppgift, till exempel på grund av sammanslagningen av små enheter. Således skulle 20 chefer vara under uppsägningshot. Personer som hotas av uppsägning erbjuds när det är möjligt lämpliga arbetsuppgifter och/eller möjlighet att visa intresse för lediga befattningar. Lediga befattningar kan antingen vara nya chefsuppgifter som inrättas till följd av förändringarna eller nya expertuppgifter. 

Utöver ovanstående skulle 22 chefers uppgifter förändras på andra sätt, till exempel på grund av förändringar i organisationsstrukturen. Om uppgiftsförändringarna hålls individuella samtal. 

Dessutom avser man avveckla åtta lediga chefsuppgifter eller chefspositioner som annars blir lediga i och med de planerade förändringarna. 

Förändringarna avses träda i kraft 1.9.2025. 

En närmare beskrivning av utfallet av samarbetsförhandlingarna framgår av bilagan. 

Enligt 24 § i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde leder välfärdsområdesstyrelsen välfärdsområdets verksamhet, förvaltning och ekonomi och den ansvarar för de allmänna personalpolitiska principerna. Resultatet av samarbetsförhandlingarna om utveckling av lednings- och organisationsstrukturen behandlas därför av välfärdsområdesstyrelsen. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att 

  1. anteckna resultatet av samarbetsförhandlingarna för kännedom; 
  2. konstatera att de faktiska besluten på grundval av förhandlingarna fattas i enlighet med bestämmelserna om behörighet i Vanda och Kervo välfärdsområdes förvaltningsstadga; 
  3. ändringarna träder i kraft 1.9.2025; 
  4. de ändringar till förvaltningsstadgan som behöver göras på grund av de organisatoriska ändringarna förbereds för välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 19.8.2025 och går vidare till behandling i välfärdsområdesfullmäktige 15.9.2025; 
  5. att sammanslagningen av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice i sektorn för äldreservice samt sektorn för tjänster för barn, unga och familjer ska behandlas som en ändring av förvaltningsstadgan även vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 19.8.2025 och gå vidare till behandling i välfärdsområdesfullmäktige 15.9.2025 så att ändringen ska träda i kraft 1.1.2026. 

Ändrat beslutsförslag: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att 

  1. anteckna resultatet av samarbetsförhandlingarna för kännedom; 
  2. konstatera att de faktiska besluten på grundval av förhandlingarna fattas i enlighet med bestämmelserna om behörighet i Vanda och Kervo välfärdsområdes förvaltningsstadga; 
  3. ändringarna träder i kraft 1.9.2025;
  4. de ändringar i förvaltningsstadgan som behöver göras på grund av de organisatoriska ändringarna förbereds för välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 19.8.2025 och går vidare till behandling i välfärdsområdesfullmäktige 15.9.2025;  
  5. inleda ett samarbetsförfarande för att sammanslå den möjliga sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice med andra sektorer. Ärendet behandlas i beslutsfattandet som en ändring av förvaltningsstadgan vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde under höstsäsongen och går vidare till behandling i välfärdsområdesfullmäktige så att ändringen ska träda i kraft 1.1.2026. Som del av denna beredning utarbetas en förhandsbedömning av konsekvenserna av beslutet för välfärdsområdesstyrelsen och -fullmäktige. Dessutom informeras välfärdsområdesstyrelsen om framåtskridandet av beredningen under sommaren. 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att:

  1. anteckna resultatet av samarbetsförhandlingarna för kännedom; 
  2. konstatera att de faktiska besluten på grundval av förhandlingarna fattas i enlighet med bestämmelserna om behörighet i Vanda och Kervo välfärdsområdes förvaltningsstadga; 
  3. ändringarna träder i kraft 1.9.2025; 
  4. de ändringar till förvaltningsstadgan som behöver göras på grund av de organisatoriska ändringarna förbereds för välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 19.8.2025 och går vidare till behandling i välfärdsområdesfullmäktige 15.9.2025; 
  5. det ska inledas en utredning av hur en eventuell sammanslagning av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice påverkar de andra sektorerna ur personalens, servicenivåns och ekonomins perspektiv. 

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi

-----------------------

Antero Eerola lämnade till beslutet en protokollsanteckning som lyder enligt följande: ”Arbetstagarorganisationernas synpunkter på hur processen fortskrider måste tas på allvar. De måste tas”. Jukka Hako meddelade också för kännedom att den socialdemokratiska fullmäktigegruppen ansluter sig till protokollsanteckningen i eventuella framtida samarbetsförhandlingar. Eva Tawasoli meddelade att den gröna fullmäktigegruppen ansluter sig till protokollsanteckningen. 

 

 

Möte hantering

De ändringar som föredragande gjort till beskrivningsdelen har beaktats i protokollet (nytt stycke efter texten ”Det föreslås att de ändringar till förvaltningsstadgan med mera som behövs ska behandlas i välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige i augusti–september 2025.”). Dessutom överlämnades vid sammanträdet till välfärdsområdesstyrelsen en uppdaterad version av bilagan yhteistoimintaneuvotteluiden lopputulos (aluehallitus 20.5.2025).pdf, där man har preciserat bild 3, samt dokumentet ”avvikande meningar i samarbetsprocessen” som kompletterande material för sammanträdet. 

Under behandling av ärendet lämnade styrelseledamot Sami Kanerva sammanträdet kl. 11.18 och i hans ställe deltog på sammanträdet ersättare Harri Koski som anlände kl. 12.23. Dessutom lämnade representanten för ungdomsfullmäktige Tejwant Singh sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 11.26. Dessutom lämnade Olga Gilbert, välfärdsområdesstyrelsen 1:a vice ordförande, sammanträdet under behandling av ärendet kl. 11.27 och i hennes ställe deltog på sammanträdet ersättare Reija Friman som anlände kl. 11.32. 

Efter att ha avslutat diskussionen om ärendet konstaterade ordföranden för välfärdsområdesstyrelsen att Lauri Kaira hade lagt fram ett från det ändrade grundförslaget avvikande ändringsförslag till beslutsförslagets punkt 5, enligt vilket: ”Det ska inledas en utredning av hur en eventuell sammanslagning av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice påverkar de andra sektorerna ur personalens, servicenivåns och ekonomins perspektiv.” Maarit Raja-Aho yrkade bifall till Lauri Kairas ändringsförslag. 

Eftersom det hade lagts fram ett från grundförslaget avvikande ändringsförslag som fått bifall konstaterade ordföranden för välfärdsområdesstyrelsen att en omröstning i ärendet behövdes. Ordföranden föreslog att omröstningen ska genomföras med det elektroniska röstningssystemet, vilket välfärdsområdesstyrelsen godkände som omröstningsmetod. JAA innebar bifall till grundförslaget och NEJ innebar bifall till Lauri Kairas ändringsförslag. 

Åtta ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Eeva Roos, Eva Tawasoli, Jari Sainio, Jukka Hako, Nina Korventaival, Reija Friman, Riitta Särkelä, Teemu Purojärvi) röstade JAA, åtta ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Maarit Raja- Aho, Anitta Orpana, Antero Eerola, Harri Koski, Lauri Kaira, Marjo Vacker, Markku Pyykkölä, Terhi Enjala) röstade NEJ och en ledamot i välfärdsområdesstyrelsen (Tanja Aidanjuuri) röstade blankt. Vid lika röstetal 8–8 avgör ordförandens röst. Således beslutade välfärdsområdesstyrelsen punkt 5 enligt Lauri Kairas förändringsförslag. 

Röstningsresultat

  • Kyllä 8 st 47%

    Eeva Roos, Eva Tawasoli, Jari Sainio, Jukka Hako, Nina Korventaival, Reija Friman, Riitta Särkelä, Teemu Purojärvi

  • Nej 8 st 47%

    Maarit Raja-Aho, Anitta Orpana, Antero Eerola, Harri Koski, Lauri Kaira, Marjo Vacker, Markku Pyykkölä, Terhi Enjala

  • Blankt 1 st 6%

    Tanja Aidanjuuri

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för koncerntjänster Mikko Hokkanen och chef för organiseringsstöd Nina Linja

Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt sammanträde 20.5.2025 § 138 behandlat slutresultatet av samarbetsförhandlingarna om utveckling av lednings- och organisationsstrukturen. Då beslutade välfärdsområdesstyrelsen att 

  1. anteckna resultatet av samarbetsförhandlingarna för kännedom;  
  2. konstatera att de faktiska besluten på grundval av förhandlingarna fattas i enlighet med bestämmelserna om behörighet i Vanda och Kervo välfärdsområdes förvaltningsstadga;  
  3. ändringarna träder i kraft 1.9.2025; 
  4. de ändringar till förvaltningsstadgan som behöver göras på grund av de organisatoriska ändringarna förbereds för välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 19.8.2025 och går vidare till behandling i välfärdsområdesfullmäktige 15.9.2025; 
  5. det ska inledas en utredning av hur en eventuell sammanslagning av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice påverkar de andra sektorerna ur personalens, servicenivåns och ekonomins perspektiv. 

  

Enligt punkt 5 i välfärdsområdesstyrelsens beslut har man för välfärdsområdesstyrelsen i maj och juni berett en utredning av hur en eventuell sammanslagning av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice påverkar de andra sektorerna ur perspektivet för personalen, servicenivån och ekonomin. Utredningen finns bifogad och består av följande helheter. 

  1. Bakgrund 
  2. Orsaker till utarbetandet av utredningen – nuläget 
  3. Kartläggning av alternativ 
  4. Möjligheter till sammanslagning 
  5. Sammanslagningens ekonomiska konsekvenser 
  6. Slutsatser och fortsättningen 

  

Tjänsterna för vuxna kunder och kunder med funktionsnedsättning slogs samman under en sektor i det skede då välfärdsområdet i Vanda och Kervo grundades 2022. Flera orsaker ligger i bakgrunden till sammanslagningen: 

  • Man strävade efter att skapa så lika stora sektorer som möjligt inom välfärdsområdet, så att ledningsansvaret beträffande personalen och ekonomin ligger så nära varandra som möjligt. 
  • Beaktande av enhetliga funktioner, till exempel genomförande av köpta tjänster och genomförande av ordnande på verksamhetsnivå. 
  • Enhetlig ledning av liknande tjänster, såsom arbetsverksamhet, dagverksamhet och boendeservice för klienter i arbetsför ålder. 
  • Ordnande av service för personer med funktionsnedsättning enligt normalitetsprincipen: i princip är en klient med funktionsnedsättning som vem som helst, men hen behöver stöd för att delta fullt ut i samhället. 
  • Att betona rollen för lagen om funktionshinderservice som ett sekundärt alternativ vid bedömningen av klientens servicebehov. 
  • Utvidgande av serviceutbudet för stöd till personer med funktionsnedsättning genom att förbättra tillgängligheten till vuxensocialarbetets serviceutbud för personer med funktionsnedsättning 

  

Varför och hur utreds sammanslagningen av sektorer? 

  • I bakgrunden för förändringsplanen finns de behov som observerats under beredningsarbetets framskridande att förbättra samverkan mellan klientprocesserna, serviceintegrationen mellan vuxensocialarbete och socialt arbete med barn, ungdomar och familjer och möjligheterna att förbättra bland annat helheten för specialboende för personer med funktionsnedsättning i välfärdsområdet. 
  • En heltäckande nulägesbild av situationen för sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice (AIVA) utarbetades och syftet med den var att konkretisera hindren för att sektorn ska lyckas och lyfta fram resurserna för de fortsatta planerna. 
  • För att lösa AIVA:s nuvarande utmaningar skapades tre scenarier med anknytning till verksamhetsstyrning för vilka man genomförde SWOT-analyser. På basis av SWOT-analysen genomfördes konsekvensbedömningar av det bästa alternativet ur perspektivet för klienter, arbetstagare, integration och ekonomi. 
  • Sektordirektörernas synpunkter på nuläget och en eventuell sammanslagning hördes vid personliga intervjuer. 
  • Många av de utmaningar som presenteras i utredningen har redan identifierats inom sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice, och många utvecklingsåtgärder har planerats och genomförts. Utredningen fokuserar i synnerhet på vilken struktur som i fortsättningen bäst stöder förnyelsen av tjänster och processer. 

  

Propositionen beträffande sammanslagning av serviceområdena inom sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice med andra sektorer har grundats på en bedömning som gjorts utifrån följande scenarier: 

  • Scenario 1: Nuläget 
  • Scenario 2: Ett heltäckande förnyat AIVA (stärkande av sektorns interna integration med anknytning till boendeservice, klientstyrning och rådgivning samt ordnande och köpta tjänster). 
  • Scenario 3: Sammanslagningen av AIVA:s serviceområden med andra sektorer 

  

En Swot-analys har gjorts för varje scenario: styrkor (S), svagheter (W), möjligheter (O) och hot (T). Utifrån bedömningen av alternativen är slutsatsen i utredningen att alternativ 3, där sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice slås samman med sektorn för tjänster för barn, unga och familjer samt sektorn för äldreservice bäst löser utmaningarna. 

  • Integration Merparten av de gemensamma klienterna sköts inom en sektor, varpå planeringen och ledningen av servicehelheterna effektiviseras 
  • Ledning: Ledningen av det sociala arbetet som enhetligare helheter förenhetligar styrningen till tjänsterna, beslutsfattandet och uppföljningen av klienternas situation. En enhetlig ledning av serviceproduktionen förbättrar jämställdheten. 
  • Kostnader: Välfärdsområdets administrativa kostnader minskar i och med att sektorerna minskas. En starkare integration och centraliserad ledning gör det också möjligt att uppdatera strukturerna så att de blir mer kostnadseffektiva. 
  • Centralisering av kompetens: Centraliseringen av socialarbetet, styrningen till tjänster, ordnandet av tjänster och ledningen av köpta tjänster förbättrar riktningen, enhetliga processer och därmed kostnadseffektiviteten. 

  

Med anledning av detta föreslås det för välfärdsområdesstyrelsen att ärendet framskrider i enlighet med alternativ 3, så att beredningen av sammanslagningen av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice från 1.1.2026 fortsätter. Ärendet behandlas som en ändring av förvaltningsstadgan på högre nivå i välfärdsområdesstyrelsen 19.8.2025 och framskrider vidare till välfärdsområdesfullmäktige 15.9.2025 för behandling. Efter riktlinjerna på högre nivå behandlas närmare enskilda tjänsteinnehavarnas behörighetsfrågor separat i slutet av 2025 som en ändring av förvaltningsstadgan. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:  

  1. anteckna för kännedom den bifogade utredningen av konsekvenserna av en eventuell sammanslagning av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice ur perspektivet för personal, kunder, integration och ekonomi, 
  2. konstatera att i bakgrunden för förändringsplanen finns de behov som observerats under beredningsarbetets framskridande att förbättra samverkan mellan klientprocesserna, serviceintegrationen mellan vuxensocialarbete och socialt arbete med barn, ungdomar och familjer och möjligheterna att förbättra bland annat helheten för specialboende för personer med funktionsnedsättning i välfärdsområdet, 
  3. konstatera att samarbetsförhandlingarna om sammanslagningen av sektorn redan har förts våren 2025 och att resultatet av samarbetsförhandlingarna har behandlats i välfärdsområdesstyrelsen 20.5.2025 § 138, 
  4. att beredningen av sammanslagningen av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice med andra sektorer från 1.1.2026 fortsätter. Ärendet behandlas som en ändring av förvaltningsstadgan på högre nivå i välfärdsområdesstyrelsen 19.8.2025 och framskrider vidare till välfärdsområdesfullmäktige 15.9.2025 för behandling. Efter riktlinjerna på högre nivå behandlas närmare enskilda tjänsteinnehavarnas behörighetsfrågor separat i slutet av 2025 som en ändring av förvaltningsstadgan. 
     

Ändrat beslutsförslag:

 

  1. anteckna för kännedom den bifogade utredningen av konsekvenserna av en eventuell sammanslagning av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice ur perspektivet för personal, kunder, integration och ekonomi, 
  2. konstatera att i bakgrunden för förändringsplanen finns de behov som observerats under beredningsarbetets framskridande att förbättra samverkan mellan klientprocesserna, serviceintegrationen mellan vuxensocialarbete och socialt arbete med barn, ungdomar och familjer och möjligheterna att förbättra bland annat helheten för specialboende för personer med funktionsnedsättning i välfärdsområdet, 
  3. konstatera att samarbetsförhandlingarna om sammanslagningen av sektorn redan har förts våren 2025 och att resultatet av samarbetsförhandlingarna har behandlats i välfärdsområdesstyrelsen 20.5.2025 § 138, 
  4. att beredningen av sammanslagningen av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice med andra sektorer från 1.1.2026 fortsätter i samråd med serviceanvändarna och påverkansorganen. Ärendet behandlas som en ändring av förvaltningsstadgan på högre nivå i välfärdsområdesstyrelsen 19.8.2025 och framskrider vidare till välfärdsområdesfullmäktige 15.9.2025 för behandling. Efter riktlinjerna på högre nivå behandlas närmare enskilda tjänsteinnehavarnas behörighetsfrågor separat i slutet av 2025 som en ändring av förvaltningsstadgan. Vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 19.8.2025 behandlas dessutom genomförandeplanen jämte tidsplaner gällande sammanslagningen av sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice med andra sektorer. 

Beslut

Det ändrade beslutsförslaget godkändes enhälligt. 

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi. 

----------------

Efter beslutsfattandet hölls ett sammanträdesuppehåll kl. 14.46-15.08. 

Möte hantering

Styrelseledamot Marja Ahava avlägsnade sig från sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 14:30 och ersättare Terhi Enjala anlände till sammanträdet för att ta hennes plats. Chef för juridiska- och beslutstjänster Jenna Laurikkala återvände till sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 14.39.