Aluehallitus, kokous 15.4.2025

§ 86 Kansalliskielilautakunnan vuosikertomus vuodelta 2024

VAKEDno-2025-942

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Som tvåspråkigt välfärdsområde har Vanda och Kervo välfärdsområde skyldighet inför lagen att ordna all service på de två nationalspråken, svenska och finska. Enligt lagen om välfärdsområden och 28 § 1 punkten i förvaltningsstadgan ska nationalspråksnämnden utreda, bedöma och uttala sig om hur välfärdsområdesfullmäktiges beslut påverkar hur de språkliga rättigheterna tillgodoses i praktiken.

Dessutom skall nationalspråksnämnden i enlighet med 33 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) årligen lämna välfärdsområdesstyrelsen en berättelse om hur tjänsterna på minoritetens språk har genomförts. Välfärdsområdesstyrelsen lämnar välfärdsområdesfullmäktige ett utlåtande om de åtgärder som nämndens berättelse ger anledning till.

Nationalspråksnämnden har utarbetat den bifogade årsberättelsen för år 2024. 

 

Ehdotus

Föredragande

Kati Liukko: Direktör,​ sektorn för hälso-​ och sjukvårdstjänster,​ kati.liukko@vakehyva.fi.

Nationalspråksnämnden beslutar:

  1. att godkänna den bifogade årsberättelse om hur tjänsterna på svenska har genomförts år 2024; och
  2. att sända den bifogade årsberättelse till välfärdsområdesstyrelsen.

Päätös

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av nationalspråksnämndens föredragande Kati Liukko, kati.liukko@vakehyva.fi.

Perustelut

Asian valmistelija: terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja Kati Liukko

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on yksi seitsemästä kaksikielisestä hyvinvointialueesta. Jokaisella kaksikielisellä hyvinvointialueella on kansalliskielilautakunta, jonka tehtävänä on selvittää, arvioida ja määritellä hyvinvointialueen vähemmistökielellä tarjottavien palvelujen tarvetta sekä seuraa näiden palvelujen saatavuutta ja laatua. Selvitysten, arvioinnin ja seurannan perusteella kansalliskielilautakunta tekee aluehallitukselle ehdotuksia toimenpiteiksi kielivähemmistön palvelujen ja palveluketjujen kehittämiseksi sekä henkilöstön kielitaitovaatimuksiksi ja kielitaidon kehittämiseksi (hallintosäännön § 28). 

Hyvinvointialuelain 33 § mukaan kansalliskielilautakunnan on annettava vuosittain aluehallitukselle kertomus kielivähemmistön palvelujen toteutumisesta. Aluehallitus antaa aluevaltuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin lautakunnan antama kertomus antaa aihetta.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kansalliskielilautakunta on kokouksessaan 5.3.2025 § 11 käsitellyt ja hyväksynyt osaltaan vuosikertomuksen vuodelta 2024. Vuosikertomuksessa kansalliskielilautakunta nostaa esiin muun muassa toimivan ruotsinkielisen puhelinpalvelun sekä ruotsinkielisten hoitopolkujen tärkeyden. Vuosikertomuksessa tuodaan myös esiin kaksikielisyystyön avainhenkilöverkosto, joka on kasvanut ja vahvasti osoittanut, miten hyödyllistä on, että eri organisaatiotasoilla toimivia vakelaisia osallistuu ruotsinkielisen palvelun kehittämiseen.

Päätösehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. merkitä tiedoksi kansalliskielilautakunnan vuosikertomuksen vuodelta 2024;
  2. esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää merkitä tiedoksi kansalliskielilautakunnan vuosikertomuksen vuodelta 2024; 
  3. esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää merkitä tiedoksi aluehallituksen seuraavansisältöisen lausunnon toimenpiteistä, joihin kansalliskielilautakunnan vuosikertomus vuodelta 2024 antaa aihetta:
    • Ruotsinkielisistä palveluista tulisi tehdä saavutettavampia. 
    • Henkilöstön kielitaidon ylläpitäminen, säilyttäminen ja kehittäminen:
      • Kaksikielisten (ja monikielisten) ammattilaisten rekrytoinnin tehostaminen.  
      • Kaksikielisyyden integroiminen entistä paremmin päivittäiseen toimintakulttuuriin ja käytänteisiin. 
        • Ruotsinkielisten ja suomenkielisten työntekijöiden kielitaidon kehittäminen: kielikurssit arjen kielenkäyttötilanteista. 
        • Yhteistyön tiivistäminen eri toimialojen välillä.
        • Avainhenkilöverkoston toiminnan kehittäminen.
    • Palvelujen saatavuus ruotsiksi:
      • Toimiva ruotsinkielinen puhelinpalvelu sekä hoitopolut ruotsiksi.  
      • Parantaa kaksikielisyyttä asiakas- ja potilaspalveluissa (Apotin kehittäminen ruotsin kielelle). 
      • Yhteistyön syventäminen ruotsinkielisten palveluntuottajien kanssa.
      • Ruotsinkielisten asiakkaiden tunnistamisen parantaminen heti ensimmäisestä yhteydenotosta lähtien.  
      • Hyvinvointialueen asukkaiden tietoisuuden lisääminen kaksikielisen hyvinvointialueen tarjoamista mahdollisuuksista ja asiakkaan oikeuksista.