Aluehallitus, kokous 21.1.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Hyvinvointialueen talous- ja palvelukehityskatsaus

VAKEDno-2025-92

Perustelut

Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen

Hyvinvointialueesta annetun lain 42 §:n 2 momentin sekä hyvinvointialueen hallintosäännön 24 §:n mukaan aluehallitus johtaa hyvinvointialueen toimintaa, hallintoa ja taloutta. Edelleen hallintosäännön 75 §:n mukaan aluehallitus seuraa talousarvion toteutumista talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätetyllä tavalla. Talousarvion mukaan aluehallitukselle ja -valtuustolle raportoidaan toiminnan ja talouden tilanne osavuosikatsauksissa sekä talousarviovuoden tilanne tilinpäätöksessä ja toimintakertomuksessa. Sen lisäksi hyvinvointialueen talouden toteuma raportoidaan aluehallituksen ja -valtuuston selostustilaisuuksissa.

Osavuosikatsausten ja selostustilaisuuksissa toteutetun talousraportoinnin lisäksi aluehallituksen jokaiseen kokoukseen tuodaan käsiteltäväksi talous- ja palvelukehityskatsaus. Tuorein katsaus koostuu seuraavista osa-alueista:

  • Hyvinvointialueen toimialojen tilannekatsaus joulukuulta 2024
  • Saatavuutta ja palvelutuotantoa koskevat katsaukset
  • Voimavarat-katsaus
  • Talouden toteuma 
     

Talouden toteuma 1-11/2024 ja ennuste 2024

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen virallinen tilinpäätösennuste tuodaan aluehallituksen käsittelyyn 11.2.2025. Tilinpäätöksen valmisteluaikatauluista johtuen vielä tässä vaiheessa ei voida esittää lopullisia tai varmoja talouden lukuja joulukuulta 2024. Alustavien arvioiden mukaan näyttää kuitenkin siltä, että hyvinvointialueen talous tulee sen omalla järjestämisvastuulla olevan toiminnan osalta alittamaan talousarvionsa. Suurimmat syyt tähän ovat onnistunut uudistusohjelman mukainen kehittäminen vuonna 2024 sekä syksyn lisäsäästöohjelman laatimisessa ja toimeenpanossa onnistuminen. Monet hyvinvointialueen yhteiset erät, kuten esimerkiksi hyvinvointialueen konsernipalveluihin tehdyt varaukset remonttikustannuksiin sekä yhteisiin henkilöstöeriin sekä tietohallintokustannuksiin, tulevat jäämään selvästi talousarviota pienemmiksi. Toiminnan tuotoissa valtion rahoittamien hankkeiden sekä valtionavustuksen tuet tulevat toteutumaan talousarviota suurempina.

Erikoissairaanhoidon kokonaisuuteen päätettiin noin 10,6 miljoonan euron lisätalousarvio joulukuun valtuustossa. Tämän hetken arvion perusteella erikoissairaanhoidon kokonaisuus pysyy muutetussa talousarviossaan, mutta HUS-yhtymä tuottaa hyvinvointialueelle tiedon tekemästään alijäämästä, sen jakautumisesta yhtymän jäsenille, sekä palveluiden käyttöön perustuvan raamin tasauslaskutuksen. 

Ehdotus

Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi hyvinvointialueen talous- ja palvelukehityskatsauksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Kokouskäsittely

Terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja Kati Liukko saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 10.26.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000, 01301 Vantaa
kirjaamo@vakehyva.fi

p. 09 419191

Voit myös toimittaa oikaisuvaatimuksesi paikan päällä

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.