Aluehallitus, kokous 21.1.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 9 Sisäisen tarkastuksen toimintaohjeen ja vuosisuunnitelman 2025 hyväksyminen

VAKEDno-2023-4595

Perustelut

Asian valmistelija: hallintojohtaja Riikka Rajahalme

Hyvinvointialueesta annetun lain 51 §:n mukaan aluehallituksen tulee järjestää hyvinvointialueen riippumaton sisäinen tarkastus. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 95 §:n mukaan "Sisäinen tarkastaja vastaa sisäisen valvonnan toiminnoista ja raportoi hyvinvointialuejohtajalle. Sisäinen tarkastus voidaan järjestää myös esimerkiksi yhteistoimintana muiden hyvinvointialueiden kanssa tai sitä voidaan hankkia ulkopuolisilta palvelujentuottajilta."​​​​ 

Sisäisen tarkastuksen palvelut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle sopimuskaudelle 2025-2026 on kilpailutettu loppusyksystä 2024. Hyvinvointialuejohtaja on hankintapäätöksellään 13.12.2024 § 63 päättänyt hankkia Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle sisäisen tarkastuksen palvelun BDO Oy:lta vuosille 2025-2026. Sopimus on voimassa 31.12.2026 asti.

Hallintosäännön 96 §:n mukaan sisäinen tarkastus arvioi objektiivisesti ja riippumattomasti sisäisen valvonnan, riskienhallinnan ja konsernivalvonnan järjestämistä ja tuloksellisuutta, raportoi arvioinnin tuloksista sekä esittää toimenpide-ehdotuksia järjestelmän kehittämiseksi. Sisäinen tarkastus raportoi aluehallitukselle ja hyvinvointialuejohtajalle. Sisäinen tarkastus voi tehdä aloitteita ja esityksiä tarkastuslautakunnan, tilintarkastajan ja sisäisen tarkastuksen sekä Valtiontalouden tarkastusviraston tehtävien yhteensovittamisesta mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla. Aluehallitus hyväksyy sisäisen tarkastuksen toimintaohjeen. Edelleen hallintosäännön 92 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy sisäisen tarkastuksen vuosisuunnitelman, johon perustuen arvioidaan riskienhallinta-, valvonta-, johtamis- ja hallintoprosessien tuloksellisuutta.

Viime vuonna 2024 sisäisen tarkastuksen palveluntuottajana toimi KPMG Oy Ab ja vuoden aikana toteutettiin 4 tarkastusta:

  1. Tarkastus 1: Sosiaalihuoltolain mukaiset asumispalvelut ja sijaishuollon ostopalvelut
  2. Tarkastus 2: Vuokrasopimukset
  3. Tarkastus 3: Hyvinvointialueen ja Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen välinen yhteistyö
  4. Tarkastus 4: Hyvinvointialueen ja HUS-yhtymän yhteistyö
     

Sisäisen tarkastuksen edustajat ovat olleet kutsuttuna tarkastuslautakunnan kokouksessa 13.11.2024 § 67. Aluehallitus käsitteli edelleen kokouksessaan 17.12.2024 § 260 sisäisen tarkastuksen raportoinnin vuodelta 2024 ja kävi lähetekeskustelun koskien sisäisen tarkastuksen tulevaa toimintasuunnitelmaa.

Aluehallitukselle on laadittu ehdotus sisäisen tarkastuksen toimintaohjeesta ja vuosisuunnitelmasta vuodelle 2025. Sisäisen tarkastuksen toimintaohjeessa täsmennetään hallintosäännön sisäistä tarkastusta koskevia määrityksiä ja määritetään Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sisäisen tarkastuksen tarkoitus ja periaatteet, toimivalta ja -alue, valtuudet ja vastuut, tietojensaantioikeus sekä toiminnan toteutus ja raportointi. Lisäksi dokumentti sisältää sisäisen tarkastuksen vuosisuunnitelman 2025, jossa esitetään, että kuluvan vuoden aikana sisäisen tarkastuksen kohteina ovat:

  1. Omistajaohjauksen tuloksellisuus hyvinvointialuekonsernin kokonaisedun toteutumisen, riskienhallinnan ja menettelytapojen kannalta.
  2. Vanhusten palveluiden palveluohjaus ja hyvinvointialueiden välinen laskutus.
  3. Terveydenhuollon palveluiden materiaalihankinnat ja hoitotarvikejakelu.
  4. Tietohallinnon resursointi vuosina 2025–2027.

 

Lisäksi hyvinvointialuejohtaja voi vuonna 2025 harkintansa mukaan teettää ylimääräisen sisäisen tarkastuksen. Sisäisten tarkastusten tarkastelun kohteena ovat erityisesti hyvinvointialueen toiminta, talous sekä hyvinvointialueen sisäisten ohjeistusten noudattaminen.

Ehdotus sisäisen tarkastuksen toimintaohjeesta ja vuosisuunnitelmasta vuodelle 2025 on liitteenä.

Ehdotus

Aluehallitus päättää hyväksyä sisäisen tarkastuksen toimintaohjeen ja vuosisuunnitelman 2025 liitteen mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000, 01301 Vantaa
kirjaamo@vakehyva.fi

p. 09 419191

Voit myös toimittaa oikaisuvaatimuksesi paikan päällä

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.