Aluehallitus, kokous 22.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 291 Suun terveydenhuollon instrumenttien, pienlaitteiden ja aputuolien hankinta ajalle 1.7.2023 – 30.6.2025 + (optiot 1 + 1 v)

VAKEDno-2022-377

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: Hankintapäällikkö Marianne Punkki

Vantaan kaupungilla on suun terveydenhuollon instrumenttien, pienlaitteiden ja aputuolien osalta voimassa olevat hankintasopimukset (VD/9148/02.08.00.00/2018) 30.6.2023 asti. Kyseiset sopimukset ovat sisältäneet myös Keravan kaupungin hankinnan kohteena olevat tarvikkeet ja laitteet. Sopimuskausi on alkanut 1.7.2019. Kyseiset sopimukset ovat Vantaan kaupungin omaisuusselvityksen mukaan siirtymässä 1.7.2023 lukien Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle, jonka vuoksi hyvinvointialueen vastuulla on kilpailuttaa uudet sopimukset 1.7.2023 alkavalle sopimuskaudelle. Hammashuollon instrumentit ja pienlaitteet ovat hammaslääkärien, hammashoitajien ja suuhygienistien käyttämiä asiakkaiden suun hoitoon soveltuvia instrumentteja ja pienlaitteita. Aputuolit, eli työtuolit, ovat hammaslääkärien ja hoitohenkilöstön käyttöön soveltuvia ergonomisia työtuoleja. Vantaan kaupunki on hankinnut instrumentteja koko sopimuskauden aikana noin 15 000 kpl, pienlaitteita noin 3 000 kpl ja aputuoleja noin 40 kpl. Keravan kaupunki on hankkinut instrumentteja noin 5 000 kpl, pienlaitteita noin 4 000 kpl ja aputuoleja ei ole hankittu lainkaan.

Aluehallitus on kokouksessaan 23.3.2022 § 37 päättänyt valtuuttaa Vantaan kaupungin ja Keravan kaupungin hoitamaan vuonna 2022 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen puolesta hankintojen kilpailutusmenettelyt ja tekemään asiassa hankintapäätöksen sekä hankintasopimuksen. Valtuutus koskee koko kilpailutusmenettelyä, kuitenkin sillä edellytyksellä, että hankintapäätös tehdään 31.12.2022 mennessä ja uusi sopimuskausi alkaa viimeistään 1.4.2023 lukien. Sopimuskausi on alkamassa yllä kerrotun mukaisesti 1.7.2023, jonka vuoksi aluehallituksen aikaisemmin tekemää valtuutusta (23.3.2022 § 37) ei voida soveltaa ja tämän vuoksi kyseisen hankinnan osalta valtuutus kilpailutuksen toteuttamiseen hyvinvointialueen puolesta on tehtävä erikseen. Tarjouspyyntö julkaistaan syyskuun 2022 aikana. 

Vantaan kaupungilla on valmistelussa kyseisten sopimusten uuden hankintakauden kilpailutus, johon Vantaan kaupunki on lähettänyt hyvinvointialueelle tiedustelun yhteishankinnan tekemisestä siten, että hyvinvointialueen tarve kilpailutetaan samalla. Hankinta ylittää lain julkisista hankinnoista (1397/2016) 26 §:n tarkoittaman EU-kynnysarvon. Valmistelun pohjalta on luonnosteltu seuraavat hankinnan periaatteet:

  • Kilpailutus toteutetaan avoimella menettelyllä siten, että tarjoajan soveltuvuuden vaatimuksena käytetään ESPD-lomakkeen mukaisia vaatimuksia ja tarjousten valintaperusteena osa-alueittain on halvin hinta. Halvin hinta on valittu valintaperusteeksi sen vuoksi, että hankinnan vähimmäisvaatimuksena olevat laatuvaatimukset asetetaan riittävän korkealle tasolle, minkä perusteella hankinnan laatutekijöistä voidaan varmistua. Tarjoaja, joka ei sitoudu asetettuihin laatuvaatimuksiin, suljetaan tarjouskilpailusta.
  • Hankinta jaetaan kolmeen (3) osa-alueeseen, joihin jokaiseen valitaan yksi (1) Toimittaja. Osa-alueet ovat: Osa-alue 1) Instrumentit, Osa-alue 2) Pienlaitteet ja Osa-alue 3) Aputuolit (työtuolit).
  • Hankinta kilpailutetaan siten, että sopimuskausi on voimassa määräaikaisesti kaksi (2) vuotta 1.7.2023 alkaen. Hankintaan sisältyy kaksi (2) yhden (1) vuoden optiokautta, jotka voidaan ottaa käyttöön yksi (1) vuosi kerrallaan.
     

Hankinnan ennakoitu arvo on koko sopimuskaudelle noin 2 900 000 ​​​​​euroa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 40 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 1 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Koska itse hankinnasta päättäminen tulee myöhemmin kuulumaan em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan, kuuluu aluehallituksen toimivaltaan päättää myös hankintaa koskevat periaatteet.

Ehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. vahvistaa hankinnan periaatteet seuraavasti:
    • Kilpailutus toteutetaan avoimella menettelyllä siten, että tarjoajan soveltuvuuden vaatimuksena käytetään ESPD-lomakkeen mukaisia vaatimuksia ja tarjousten valintaperusteena osa-alueittain on halvin hinta. Halvin hinta on valittu valintaperusteeksi sen vuoksi, että hankinnan vähimmäisvaatimuksena olevat laatuvaatimukset asetetaan riittävän korkealle tasolle, minkä perusteella hankinnan laatutekijöistä voidaan varmistua. Tarjoaja, joka ei sitoudu asetettuihin laatuvaatimuksiin, suljetaan tarjouskilpailusta.
    • Hankinta jaetaan kolmeen (3) osa-alueeseen, joihin jokaiseen valitaan yksi (1) Toimittaja. Osa-alueet ovat: Osa-alue 1) Instrumentit, Osa-alue 2) Pienlaitteet ja Osa-alue 3) Aputuolit (työtuolit).
    • Hankinta kilpailutetaan siten, että sopimuskausi on voimassa määräaikaisesti kaksi (2) vuotta 1.7.2023 alkaen. Hankintaan sisältyy kaksi (2) yhden (1) vuoden optiokautta, jotka voidaan ottaa käyttöön yksi (1) vuosi kerrallaan.
  2. valtuuttaa Vantaan kaupungin toteuttamaan kilpailutuksen ja allekirjoittamaan tarjouspyynnön siten, että hyvinvointialueen tarve huomioidaan hankinnassa. Hyvinvointialue tekee hankinnan osalta hankintapäätöksen sekä -sopimuksen valittujen Toimittajien kanssa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Perustelut

Asian valmistelija: Hankintapäällikkö Marianne Punkki

Hankinnan valmistelun taustaa

Vantaan kaupungin hankintapalvelut järjesti tarjouskilpailun suun terveydenhuollon instrumenttien, pienlaitteiden ja aputuolien (työtuolien) hankinnasta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle aluehallitukselta saamallaan valtuutuksella (14.9.2022 § 173). Vantaan kaupungin hankintapalvelut vastasi tarjouskilpailun käytännön järjestelyistä ja tarjousten vastaanottamisesta. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue vastaa hankintapäätöksen ja sopimuksien tekemisestä.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat Suun terveydenhuollon instrumentit, pienlaitteet ja aputuolit.

Hankinta oli jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen, joiden sisällä osatarjoukset olivat mahdollisia positiokohtaisesti:

Osa-alue 1 / Instrumentit, positiot 101000–166011

Osa-alue 2 / Pienlaitteet, positiot 171000–232209

Osa-alue 3 / Aputuolit (työtuolit), positiot 240000–25000

Jokaisessa osa-alueessa valitaan positiokohtaisesti yksi (1) hinnaltaan halvin tuote. Poikkeuksena valittiin useampi tuote niissä positioissa, joissa positiokohtaisesti tarjouspyynnössä on mainittu valittavan esimerkiksi useampi koko tai malli.

Hankintamenettely

Hankinta oli EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailu käynnistettiin 22.6.2022 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjousten jättämisen määräaika oli 7.11.2022 klo 12:00.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat tavarat sekä tarjoajille ja eri tavaroille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousaikana tarjoajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 17.10.2022 klo 10:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin 27.10.2022.

Tarjousten jättämisen määräaikaan, 7.11.2022 klo 12:00, mennessä saapui yhteensä yhdeksän (9) tarjousta. Tarjouksen jättivät seuraavat toimittajat: Ergotekniikka Tuolitalo Oy, Flinno Oy, Implantona Oy, Hammasvälinen Oy, JH Hammastuote Oy, Merident Oy, Ortomat Herpola Oy, Plandent Oy ja Unident Oy.

Vertailutaulukosta (Liite 1) käy ilmi saapuneet tarjoukset osa-alueittain positiokohtaisesti.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksen ESPD-lomakkeessa. Kaikki saapuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja hyväksyttiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus valintaperusteen ollessa halvin hinta (alv 0 %) edellyttäen, että tuotteet ovat käyttötarkoitukseltaan ja laadultaan tarjouspyynnön mukaisia. Tarjotuissa tuotteissa tulee olla huomioituna potilas- ja työturvallisuus.

Tarjousten tuotekohtaiset tarkastukset tehtiin tarjoajien tarjoukseensa liittämien tuote-esitelinkkien perusteella, jonka vuoksi toimiva tuote-esitelinkki tuli olla merkitty jokaisen tarjotun tuotteen kohdalle. Jos tuotteelle ei ollut tuotelinkkiä, tuli tarjoajan liittää tarjouksensa liitteeksi tuote-esite. Liitteessä tuli selkeästi mainita, mitä osa-aluetta ja positiota tuote-esite koskee. Mikäli tarjoaja ei liittänyt tuote-esitelinkkiä tai tuote-esiteliitettä tarjouksensa liitteeksi, kyseinen tuote hylätään. Tarjoajan tuli merkitä hintalomakkeeseen tuotekohtaisesti, millä laatujärjestelmällä valmistaja on laatusertifioitu tai, jos kyseessä olevaa sertifikaattia ei ole. Sertifioimatonta tuotetta ei valittu, jos samaan positioon oli tarjottu laatusertifioidun valmistajan tuote. Lisäksi tarjoajan tuli merkitä "OK"-merkintä, jos tuote on autoklavoitavissa 134 asteessa ja pestävissä desinfioivassa pesussa 90 asteessa. Ilman OK-merkintää olevia tuotteita valittiin vain, jos OK-merkittyjä tuotteita ei tarjottu kyseessä olevaan positioon.

Tarjouspyynnössä oli määritelty että, tarjoajan tulee varautua toimittamaan tuotenäyte uusista instrumenteista, jotka eivät ole olleet aikaisemmin tilaajan käytössä ja, että mahdolliset tuotenäytteet pyydetään tarjousten jättämisen jälkeen, ennen päätöksen tekoa.

Tuotenäytteitä pyydettiin toimittamaan seuraavilta Tarjoajilta: Hammasväline Oy, Implantona Oy, JH Hammastuote Oy, Ortomat Herpola Oy, Plandent Oy ja Unident Oy, jotta voitiin arvioida, vastaako tuote tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia. Pyydetyt tuotenäytteet on merkitty vertailutaulukkoon (Liite 1), tuoterivin alussa punaisella fontilla tekstillä "pyydetty näytekappale".

Hammasväline Oy:n, JH Hammastuote Oy:n, Plandent Oy:n ja Unident Oy:n osalta näytekappaleiden tarkastamisen jälkeen todettiin, että osa tuotteista ei täyttänyt tarjouspyynnössä esitettyjä vähimmäisvaatimuksia, jonka vuoksi kyseessä olevat tuotteet hylätään tarjouspyyntöä vastaamattomina. Tarkemmat hylkäysperusteet on tuotu esille liitteenä olevassa vertailutaulukossa (Liite 1). 

Tarjousten tarkastamisessa todettiin, että osa-alueen 1 osalta tarjoajien Hammasvälinne Oy:n, JH Hammastuote Oy:n, Ortomat Herpola Oy:n, Plandent Oy:n ja Unident Oy:n, osa-alueen 2 osalta tarjoajien JH Hammastuote Oy:n, Plandent Oy:n ja Unident Oy:n sekä osa-alueen 3 osalta tarjoajan Ergotekniikka Tuolitalo Oy:n osa tarjotuista tuotteista ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia, jonka vuoksi kyseessä olevat tuotteet hylätään tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten vastaisena. Hylätyt tuotteet on merkitty vertailutaulukkoon punaisella fontilla ja tarkemmat perustelut tuotteen hylkäämiselle on myös avattu vertailutaulukossa kyseessä olevien tuotteiden kohdalla.

Hankintalain (1397/2016) 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran ja palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että hankintayksikön on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hylättävä tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset, ja että tarjoaja vastaa tarjouksensa sisällöstä. Tarjouksia arvioidaan ainoastaan niistä ilmenevien tietojen perusteella.

Osa-alueessa 2 Pienlaitteet ei valittu varaosia, jollei tarjoaja ollut tarjonnut pyydettyä laitetta, johon varaosan tuli soveltua tai, jos varaosalle ei ollut muuta käyttötarkoitusta. Valitsematta jääneet tuotteet on merkitty vertailutaulukossa tuoterivin alussa. Mikäli tarjoaja oli tarjonnut samaa tuotetta useaan eri positioon, tuote tuli tarjouspyynnön mukaisesti valituksi vain yhteen positioon, tuotekohtaisten valintakriteerien mukaisesti. Vertailutaulukossa on tuotu esille, mikäli tarjoaja on tarjonnut tuotetta useaan eri positioon ja se, mihin positioon tuote tuli valituksi. Samaa tuotetta oli tarjottu positioihin 102100 ja 102101, 102300 ja 102301, 113301 ja 113302 sekä 154001 ja 154003.

Tarjouspyyntöä tarkennettiin tarjouspyynnön aikana siten, että osa-alueessa 1 tarjoaja voi tarjota myös muita kokoja, kuin mitä tarjouspyynnössä on edellytetty instrumentit ja kirurgia positioihin, mutta ensisijaisesti valitaan tarjouspyynnön mukaiset tuotteet. Niiden positioiden osalta, joissa tarjoaja on tarjonnut muuta kokoa kuin pyydettyä, on merkitty positiokohteisesti vertailutaulukkoon.

Sopimus

Valittujen toimittajien kanssa tehdään sopimukset ajalle 1.7.2023 – 30.6.2025 + (optiot 1 + 1 v).

Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta ja Toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.       

Toimivalta

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 42 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 1 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan.

Ehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. hyväksyä suun terveydenhuollon instrumenttien, pienlaitteiden ja aputuolien sopimustoimittajiksi
    • osa-alueessa 1 Instrumentit: Hammasväline Oy:n, Implantona Oy:n, JH Hammastuote Oy:n, Ortomat Herpola Oy:n, Plandent Oy:n ja Unident Oy:n.
    • Osa-alueessa 2 Pienlaitteet: Flinno Oy:n, Hammasväline Oy:n, JH Hammastuote Oy:n, Merident Oy:n, Plandent Oy:n ja Unident Oy:n.
    • Osa-alueessa 3 Aputuolit: Ergotekniikka Tuolitalo Oy:n, Flinno Oy:n, JH Hammastuote Oy:n, Plandent Oy:n ja Unident Oy:n.
  2. hylätä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten vastaisena
    • osa-alueessa 1 Instrumentit: Hammasväline Oy:n, JH Hammastuote Oy:n, Ortomat Herpola Oy:n, Plandent Oy:n ja Unident Oy:n,
    • osa-alueessa 2 Pienlaitteet: Flinno Oy:n, JH Hammastuote Oy:n ja Plandent Oy:n sekä
    • osa-alueessa 3 Aputuolit: Ergotekniikka Tuolitalo Oy:n tarjoukset.
  3. oikeuttaa suunterveydenhuollon palvelujen palvelualueen johtajan allekirjoittamaan ja hyväksymään suun terveydenhuollon instrumenttien, pienlaitteiden ja aputuolien hankintaa koskevat sopimukset, kun hankintapäätös on lainvoimainen.
  4. todeta, että hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on ajalle 1.7.2023­-30.6.2025 + (optiot 1 + 1 v) 2 900 000 €.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo. aronkyto@vantaa.fi.

Liitteet

Oheismateriaali