Aluehallitus, kokous 8.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 202 Oy Apotti Ab:n omistajastrategian hyväksyminen

VAKEDno-2024-4206

Perustelut

Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen

Omistajastrategia on omistajapolitiikan yksi työkaluista, jonka tarkoituksena on varmistaa omaisuuden hoitaminen luotettavasti ja tavoitteellisesti. Omistajastrategiassa omistaja linjaa omistamisen perusteita ja omistamisen kehittämistä tulevaisuudessa, varmistaa osaltaan yhteisön taloudellista tehokkuutta ja edistää konsernin kokonaisetua.

Oy Apotti Ab:n nykyinen omistajastrategia on laadittu vuonna 2021 yhtiön tuolloisten suurimpien omistajien eli HUSin, Helsingin kaupungin ja Vantaan kaupungin yhteistyönä. Yhtiön toimintaympäristö ja strateginen asemointi on tämän jälkeen merkittävästi muuttunut, kun aiemmin vireillä olleet suunnitelmat Apotti-järjestelmän käytön laajentamisesta eivät ole enää ajankohtaisia ja yhtiön omistajarakenne on tiivistynyt.

Uusi omistajastrategia on laadittu yhteistoiminnassa HUS-yhtymän, Helsingin kaupungin ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen omistajaohjausten kesken. Omistajastrategian valmistelussa on huomioitu sisäisten sidosryhmien (mm. tietohallinto) näkemykset. Yhtiön uusi strategia ja omistajastrategia on valmisteltu samanaikaisesti ja ne ovat keskenään yhteensopivia siten, että yhtiön omat strategiset tavoitteet ja omistajien strategiset tavoitteet tukevat toisiaan.

Omistajastrategia on jaoteltu neljään teemaan, jotka edustavat kaikkien kolmen omistajan kannalta merkittäviä asiakokonaisuuksia. Teemat ovat kustannustehokkuus, järjestelmän käytettävyys ja ominaisuudet, hyödyn saavuttaminen yhteisestä omistajuudesta ja tiedolla johtaminen. Kullekin teemalle on asetettu tavoitteet ja mittarit.

Esittelijän ollessa esteellinen esittelee konsernipalvelujen toimialajohtaja asian.

Ehdotus

Aluehallitus päättää hyväksyä osaltaan Oy Apotti Ab:n päivitetyn omistajastrategian.​

Päätös

Aluehallitus päätti yksimielisesti hyväksyä osaltaan Oy Apotti Ab:n päivitetyn omistajastrategian.

Lisätietoja päätöksestä antaa konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen, mikko.hokkanen@vakehyva.fi.

Kokouskäsittely

Hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö ilmoitti olevansa asiassa esteellinen yhteisöjääviyden perusteella ja poistui kokouksesta klo 10.41 asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen toimi tässä asiakohdassa esittelijänä.

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätöksenteon jälkeen Aronkytö saapui takaisin kokoukseen klo 10.42.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000, 01301 Vantaa
kirjaamo@vakehyva.fi

p. 09 419191

Voit myös toimittaa oikaisuvaatimuksesi paikan päällä

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.