Perustelut
Asian valmistelija: strategiapäällikkö Marianne Juosila
Hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 41 §:n mukaan hyvinvointialueella tulee olla strategia, jossa aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Strategian tulee perustua arvioon hyvinvointialueen tilanteesta strategian laadintahetkellä sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista hyvinvointialueen tehtävien toteuttamiseen. Edelleen lain 42 §:n mukaan hyvinvointialueen toimintaa johdetaan aluevaltuuston hyväksymän strategian mukaisesti.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ensimmäisellä strategiakaudella 2023–2025 vakiinnutettiin monia perusrakenteita, käynnistettiin tarvittavia kehittämistoimia sekä hyväksyttiin useita strategisia ohjelmia ja suunnitelmia, joiden toimeenpanoa jatketaan.
Vuosille 2026–2029 ajoittuvan VAKEn hyvinvointialuestrategian laadinta aloitettiin keväällä 2025 keräämällä näkemyksiä ja evästyksiä strategiavalmisteluun mm. asukkailta, henkilöstöltä, toimialojen johtoryhmiltä ja asiantuntijoilta. Uusi aluevaltuusto ja aluevaltuustoryhmät aloittivat työskentelyn strategian parissa heti toimikautensa alkaessa kesäkuussa 2025.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategian keskeiset elementit ovat alueen missio, visio, palvelulupaus ja arvot sekä 12 tavoitetta, jotka on jäsennetty neljän painopisteen alle. Tavoitteille on asetettu yhteensä 53 mittaria, joille on määritetty lähtötasot sekä tavoitetasot vuodelle 2029. Strategisten tavoitteiden etenemisestä raportoidaan aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle vuosittain.
Strategia konkretisoituu ja sitä toimeenpannaan talousarvion vuosittaisissa toiminnan ja talouden tavoitteissa sekä toimialojen toiminta- ja työsuunnitelmissa. Strategiaan perustuvat talousarviovuoden tavoitteet hyväksytään talousarvion käsittelyn yhteydessä, ja niiden etenemisestä raportoidaan aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle osavuosikatsausten yhteydessä.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategian painopisteet ovat niitä kokonaisuuksia, joita tasapainoisesti toteuttaen VAKE varmistaa asukkaiden tarpeiden mukaiset ja vaikuttavat palvelut kestävästi. Painopisteet ovat:
- Palvelumme vastaavat kokonaisvaltaisesti asukkaiden tarpeisiin.
- Olemme luotettava työnantaja ja hyvä työyhteisö.
- Teemme vaikuttavaa yhteistyötä asukkaiden parhaaksi.
- Huolehdimme kestävästä taloudesta.
Strategiaa toteuttaen VAKE pyrkii saavuttamaan visionsa vuonna 2030: Olemme vakaa edelläkävijä – asukkaat luottavat palveluihimme
Strategian valmisteluprosessi
Uuden hyvinvointialuestrategian valmistelu käynnistyi keväällä 2025 keräämällä näkemyksiä strategian eri osa-alueisiin mm. asukkailta, henkilöstöltä ja toimialojen johtoryhmiltä ja asiantuntijoilta. Kevään valmistelussa huomiotiin myös ensimmäisen valtuustokauden strategisten tavoitteiden toteutuminen sekä mm. valtakunnalliset tavoitteet.
Aluehallitus on kokouksessaan 17.6.2025 § 175 käsitellyt talousarvion ja taloussuunnitelman 2026–2028 sekä hyvinvointialuestrategian valmistelua ja linjannut, että strategianeuvottelupäivä pidetään tiistaina 11.11.2025 ja että neuvottelupäivään osallistuvat aluehallituksen puheenjohtajisto, aluevaltuustoryhmien puheenjohtajat sekä aluevaltuuston puheenjohtajisto sekä hyvinvointialuejohtajan määrittämät viranhaltijat. Lisäksi aluehallitusryhmät voivat nimetä yhden lisäedustajan neuvotteluihin. Neuvotteluiden puheenjohtajana toimii aluehallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajana aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja. Mikäli neuvotteluiden jäsen on estynyt, aluevaltuustoryhmä kutsuu hänelle sijaisen.
Uusi aluevaltuusto keskusteli strategian keskeisten elementtien ensimmäisistä luonnoksista talous- ja strategiaseminaarissaan 5.6.2025. Seminaarin jälkeen aluevaltuustoryhmillä oli mahdollisuus kommentoida hyvinvointialuestrategian ensimmäisiä luonnoksia kesän aikana 12.8.2025 mennessä. Kommentit saatiin kaikilta aluevaltuustoryhmiltä, ja valmistelua jatkettiin aluevaltuustoryhmien kesäkauden kommentteja hyödyntäen.
Tämän lisäksi hyvinvointialueen aluehallitus on yhdessä Keravan kaupunginhallituksen ja Vantaan kaupunginhallituksen kanssa käsittelyt hyvinvointialueen ja kaupunkien yhteisten strategisten teemojen valmistelutilannetta yhteisseminaarissa 10.9.2025. Tässä työssä yhteisiksi teemoiksi on tunnistettu lasten ja nuorten hyvinvointi, segregaation ehkäisy sekä työllisyyden tukeminen.
Aluehallitus käsitteli kokouksessaan 23.9.2025 luonnosta uudesta hyvinvointialuestrategiasta ja päätti sen lähettää sen lausuntokierrokselle vaikuttamistoimielimille, järjestöyhteistyön neuvottelukunnalle sekä kansalliskielilautakunnalle. Hyvinvointialueen jäseniltä ja muilta sidosryhmiltä pyydettiin kommentteja julkisesti Otakantaa.fi-sivuston kautta. Saatujen lausuntojen ja kommenttien pohjalta jatkojalostettu versio hyvinvointialuestrategiasta toimitettiin aluevaltuustoryhmille muutosesityksiä varten.
Aluevaltuustoryhmien muutosesitykset käsiteltiin strategian neuvottelupäivässä 11.11.2025. Muistio neuvotteluista on oheismateriaalina.
Luonnos hyvinvointialuestrategiasta on liitteenä. Aluehallituksen käsittelyn jälkeen aluevaltuuston on tarkoitus päättää hyvinvointialuestrategiasta kokouksessaan 9.12.2025.
Ehdotus
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategian vuosille 2026–2029.
Päätös
Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy liitteenä olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategian vuosille 2026–2029.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
---------------------
Gashaw Bibani jätti päätökseen Vasemmistoliiton aluehallitusryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: ”Vasemmistoliito ei katso tarpeelliseksi ottaa käyttöön ammatinharjoittajamallia osana hyvinvointialueen palvelutuotantoa. Hyvinvointialue panostaa jatkossakin oman tuotannon vahvistamiseen.”
Kokouskäsittely
Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen puheenjohtaja totesi, että Antero Eerola oli tehnyt pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosesityksen, jonka mukaan hyvinvointialuestrategiasta poistetaan kirjaus: ”Seurataan eri tuotantotapakokeiluista saatavia kokemuksia ja kokeillaan omatiimimalliin sopivia vaihtoehtoja, esim. ammatinharjoittajuutta.”
Gashaw Bibani kannatti Antero Eerolan muutosesitystä.
Koska oli tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosesitys, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluehallitus hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi pohjaehdotuksen kannattamista ja EI Antero Eerolan muutosesityksen kannattamista.
JAA äänesti 15 aluehallituksen jäsentä (Marja Ahava, Juha Suoniemi, Anitta Orpana, Lauri Kaira, Nina Korventaival, Reija Friman, Muktar Osman, Eva Tawasoli, Jari Sainio, Salla Lindblad-Palo, Tuomas Vanhanen, Paula Lehmuskallio, Marjo Lipasti, Sirkka-Liisa Kähärä, Riitta Särkelä) ja EI äänesti 2 aluehallituksen jäsentä (Antero Eerola, Gashaw Kaisa Bibani), joten aluehallitus hyväksyi pohjaehdotuksen äänin 15-2.