Pelastuslautakunta, kokous 29.5.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 28 Oikaisuvaatimus koskien turvallisuus- ja varautumispäällikön viran täyttämistä 1.8.2024 lukien, päätös 30.4.2024 § 8

VAKEDno-2024-2017

Perustelut

Asian valmistelijat: Jussi Rahikainen, Eeva Mikkonen, Satu Ahonen

 

Tausta  

Pelastusjohtaja on 30.4.2024 § 8 päättänyt turvallisuus- ja varautumisyksikön päällikön viran täyttämisestä vakinaisesti 1.8.2024 alkaen.  

Kyseistä virkavalintaa koskevasta päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus 16.5.2024.  

Oikaisuvaatimuksen tekijä on asianosaisena ollut oikeutettu tekemään oikaisuvaatimuksen ja oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa. Oikaisuvaatimus käsitellään pelastuslautakunnassa.  

Turvallisuus- ja varautumispäällikönpäällikön virka on ollut haettavana 13.12.2023 - 12.1.2024 välisenä aikana.  

Määräaikaan 12.1.2024 klo 16.00 mennessä virkaa on hakenut 14 hakijaa. Haastatteluryhmä on päättänyt kutsua neljä hakijaa haastatteluun. Haastattelut on järjestetty 19.1.2024. Haastatteluryhmä on päättänyt lähettää kolme hakijaa soveltuvuustesteihin. Ennen soveltuvuustestejä yksi soveltuvuustesteihin valituista hakijoista on peruuttanut hakemuksensa. 

Soveltuvuustestien tulosten jälkeen haastatteluryhmä on arvioinut tilannetta ja pelastusjohtaja on päättänyt julistaa turvallisuus- ja varautumisyksikön päällikön viran uudelleen haettavaksi. Virkaa ensimmäisellä hakukierroksella hakeneita ei ole otettu uudessa haussa automaattisesti huomioon. Virka on ollut uudelleen haettavana 26.2- 19.3.2024 välisenä aikana.  Hakuilmoitus on julkaistu Laura -​rekrytointijärjestelmän sivustolla,​ Hyvinvointialueen Avoimet työpaikat-​sivustolla,​ TE-​palveluiden sivustolla,​ Rekrytointi.com-​sivustolla ja Duunitorin sivustolla.  

13.12.2023 ja 26.2.2024 julkaistussa viran hakuilmoituksessa on kerrottu turvallisuus- ja varautumispäällikön tehtävät, kelpoisuusvaatimukset sekä muut valintakriteerit. 

Turvallisuus- ja varautumispäällikön tehtävänä on johtaa, kehittää ja yhteensovittaa hyvinvointialueen turvallisuutta ja varautumista yhdessä hyvinvointialueen johdon ja toimialojen kanssa. Turvallisuus- ja varautumispäällikkö vastaa sidosryhmien kanssa tehtävästä alueellisesta ja kansallisesta yhteistyöstä. Vastuulle kuuluu myös turvallisuudesta ja varautumisesta viestiminen sekä ohjaavien asiakirjojen valmistelu. 

Turvallisuus- ja varautumispäällikkö toimii lähiesihenkilönä kolmelle erityisasiantuntijalle. 

Viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja tehtävän edellyttämä, riittävä kokemus esihenkilön tehtävistä sekä organisaatiotasoisesta turvallisuuden / varautumisen kehittämisestä ja johtamisesta.  Lisäksi virassa edellytetään sosiaali- ja terveydenhuollon ja / tai pelastustoimen varautumisen tuntemusta sekä käytännön kokemusta operatiivisen toiminnan yhdyspinnalla tehtävästä turvallisuuden / varautumisen johtamisesta. 

Lisäksi valinnassa on arvostettu hakuilmoituksen mukaisesti kokemusta projektien johtamisesta sekä englannin kirjallista ja suullista taitoa. Tehtävän hoitaminen edellyttää hyviä sosiaalisia taitoja, paineensietokykyä sekä suurten kokonaisuuksien hahmottamiskykyä ja priorisointiosaamista. 

Kelpoisuusvaatimuksen lisäksi valitulta on edellytetty: 

  • Hyvää suomen kielen taitoa 
  • Vähintään tyydyttävä ruotsin kielen taitoa 
  • Suostumusta turvallisuusselvityslain (726/2014) mukaisen perusmuotoisenhenkilöturvallisuusselvityksen tekemiseen virkaan soveltuvuuden tarkistamiseksi. 
  • B-luokan voimassa olevaa ajokorttia 

 

Määräaikaan 19.3.2024 klo 16.00 mennessä virkaa on hakenut 23 hakijaa, joista 17 on täyttänyt viran kelpoisuusvaatimukset. Haastatteluryhmä on päättänyt kutsua 5 hakijaa haastatteluun. Haastattelut on järjestetty 8-10.4.2024 välisenä aikana. Oikaisuvaatimuksen tekijä on uudessa haussa hakenut virkaa uudelleen. Oikaisuvaatimuksen tekijää ei ole tässä yhteydessä haastateltu, koska hänet on haastateltu 19.1.2024 edellisen hakukierroksen yhteydessä.   

Haastatteluryhmä on päättänyt lähettää uuden hakukierroksen jälkeen kaksi hakijaa soveltuvuustesteihin. Ennen soveltuvuustestejä toinen soveltuvuustesteihin valituista hakijoista on peruuttanut hakemuksensa. Oikaisuvaatimuksen tekijää ei tässä yhteydessä ole lähetetty soveltuvuustesteihin, koska hänet on testattu 7.2.2024 edellisen hakukierroksen yhteydessä. 

Valinta on perustunut hakijoiden kelpoisuuden arviointiin,​ ansiovertailuun ja hakijoiden haastatteluihin. Arvioinnissa on otettu huomioon laki naisten ja miesten välisestä tasa-​arvosta ja yhdenvertaisuuslain säännökset ja kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 12 §:n syrjintäkielto. Edellä esitetyn ohella viran täyttöä ovat ohjanneet perustuslain 125 §:n yleiset virkanimitysperusteet. Virkanimitysperusteita ovat taito,​ kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Yleisen käytännön mukaan taidolla tarkoitetaan koulutuksen ja työkokemuksen avulla hankittuja tietoja,​ kyky viittaa henkilön tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin,​ kuten luontaiseen lahjakkuuteen,​ järjestelykykyyn,​ aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin ja koeteltu kansalaiskunto tarkoittaa yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 57 §:n mukaan Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastusjohtaja valitsee alaisena henkilöstön. Asiasta päättäminen kuuluu edellä mainitun määräyksen nojalla pelastusjohtajan toimivaltaan. 

Oikaisuvaatimuksen keskeinen sisältö  

Oikaisuvaatimuksen (liite 2) perusteluiksi on esitetty seuraavia seikkoja:  

Viran rekrytointiprosessista sekä virkavalinnasta on vastannut pelastuslaitos. Pelastuslaitokselle ei ole ymmärrystä yksikön työkentästä, työn sisällöstä tai työn vaatimuksista, eikä näitä seikkoja olla pyritty selvittämään rekrytointiprosessia ennen tai sen aikana. Näin ollen valintaa tehdessä ei olla voitu huomioida riittävästi viran menestykselliseen hoitamiseen tarvittavat työ- ja opiskelukokemus. 

Oikaisuvaatimuksen käsittely  

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty taikka kunnan tai hyvinvointialueen päättämä erityinen kelpoisuus. 

Edelleen perustuslain (731/1999) 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.   

Kyseistä perustuslain pykälää koskevassa hallituksen esityksessä HE 1/1998 vp todetaan, että taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja, kun taas kyvyllä tarkoitetaan tehtävän tuloksellisen hoitamisen kannalta tarpeellisia henkilön kykyjä ja ominaisuuksia. Näitä voivat olla esimerkiksi järjestelykyky ja aloitteellisuus. Kansalaiskunnolla viitataan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuihin, viran hoidon kannalta merkityksellisiin ansioihin sekä nuhteettomaan käytökseen. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusvaatimuksiin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset työtehtävät.  

Valintaprosessissa kelpoisuusehdot täyttäviä hakijoita vertaillaan keskenään edellä mainitun perustein. Ansiovertailua tulee tehdä suhteessa viran tehtäviin, virassa vaadittaviin ominaisuuksiin sekä hakuilmoituksessa olleisiin valintakriteereihin. Työnantajalla on oikeus määritellä viran työtehtävät, virassa vaadittavat ominaisuudet sekä valintakriteerit. Työnantajalla on lisäksi oikeus painottaa valinnassa sellaisia ansioita, joiden se katsoo parhaiten edistävän kyseisten tehtävien hoitamista. Vastaavasti työnantajalla on oikeus jättää jokin vaatimus huomiotta. Ansiovertailussa on siis kyse työnantajan tekemästä kokonaisarvioinnista ja perusteiden painoarvo voi vaihdella. Oikaisuvaatimuksen perusteeksi esitetyissä seikoissa on kyse sellaisista asioista, jotka kuuluvat työnantajan työnjohto-oikeuden alle ja joista päättää työnantaja. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen varautumis- ja turvallisuustoiminnan järjestäytyminen on suunniteltu pelastuslaitoksen johdolla vuonna 2022. Tämän suunnitelman pohjalta on perustettu turvallisuus- ja varautumisyksikkö, määritelty sen henkilöresurssit, osaamistarpeet ja tehtävät sekä turvallisuuden ja varautumisen johtamisen järjestelyt hyvinvointialueella. Tätä turvallisuuden ja varautumisen kokonaisuuden ymmärrystä on hyödynnetty nyt kyseessä olevassa virkavalinnassa arvioitaessa hakijoiden kelpoisuutta ja ansioita.  

Hallintolain 45 §:n mukaan hallintopäätös on perusteltava ja perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun. Lisäksi perusteluissa on mainittava päätöksenteossa sovelletut säännökset. Hallintolaki ei aseta perusteluvaatimukselle tarkempia sisällöllisiä tai laadullisia vaatimuksia.  

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös on kokonaisuudessaan perusteltu ja siinä on mainittu seikat ja selvitykset, jotka ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä sovelletut säännökset. Hallintolain 45 §:n mukainen perusteluvelvollisuus on täyttynyt.  

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva viranhaltijapäätös (Liite 1, VAKEDno-2024–2017 Turvallisuus- ja varautumispäällikön viran täyttäminen 1.8.2024 lukien) ja oikaisuvaatimus (Liite 2, oikaisuvaatimus) ovat tämän päätösesityksen liitteinä.  

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuusvirheitä, joiden perusteella oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä olisi syytä muuttaa tai kumota. Oikaisuvaatimus ei ole myöskään perusteineen tarkoituksenmukainen siten, että sen voisi hyväksyä. Päätös on syntynyt oikeassa järjestyksessä, eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen.  

Ehdotus

Pelastuslautakunta päättää merkitä liitteenä olevan oikaisuvaatimuksen käsitellyksi ja hylätä oikaisuvaatimuksen.  

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. 

 

Lisätietoja päätöksestä antaa apulaispelastusjohtaja Jussi Rahikainen, jussi.rahikainen@vakehyva.fi

Kokouskäsittely

Pelastusjohtaja Jyrki Landstedt ilmoitti olevansa esteellinen (asianosaisjäävi) ja poistui kokouksesta klo 17:10.

Pelastuslautakunnan esittelijänä toimi tämän asiakohdan ajan apulaispelastusjohtaja Jussi Rahikainen.

Liitteet

Oheismateriaali