Aluehallitus, kokous 5.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 214 Oikaisuvaatimus koskien palvelusihteerin viran täyttämistä, asiakasmaksujen ja myyntireskontran päällikön päätös 27.7.2023 § 2

VAKEDno-2023-3171

Perustelut

Asian valmistelija: HR-juristi Eeva Mikkonen

Asiakasmaksujen ja myyntireskontran päällikkö on päättänyt 27.7.2023 § 2 palvelusihteerin viran täyttämisestä 1.9.2023 alkaen toistaiseksi. Kyseistä virkavalintaa koskevasta päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus 27.7.2023. Oikaisuvaatimuksen tekijä on asianosaisena ollut oikeutettu tekemään oikaisuvaatimuksen ja oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa. Näin ollen se käsitellään aluehallituksen alaisen viranhaltijan päätöksen osalta aluehallituksessa.

Kyseiseen palvelusihteerin virkaan on ollut palvelualuejohtajan 31.5.2023 myöntämä täyttölupa. Virka sijoittuu konsernipalvelujen palvelualueelle asiakasmaksut ja myyntireskontra -yksikköön. Palvelusihteerin tehtävään kuuluu asiakkaiden maksukykyyn perustuvien asiakasmaksupäätösten tekeminen. Viran kelpoisuusehtona on ollut soveltuva ammatillinen perustutkinto. Tehtävään valitulta on lisäksi edellytetty hyviä yhteistyötaitoja, palveluhenkisyyttä, tarkkuutta ja paineensietokykyä. Palvelusihteerin virassa on määritelty tarvittavan myös joustavuutta, hyvää tietoteknistä osaamista sekä sujuvaa suomen kielen taitoa. Eduksi on luettu lisäksi erilaisten, hyvinvointialueella käytössä olevien järjestelmien ja ohjelmien käyttökokemus sekä sosiaali-​ ja terveydenhuollon asiakasmaksujen tuntemus.

Palvelusihteerin virka on ollut haettavana 1.-22.6.2023 välisenä aikana. Virkaan on hakenut määräaikaan mennessä yhteensä 95 henkilöä, joista kelpoisuusehdot on täyttänyt 75 henkilöä. Videohaastattelu on lähetetty 20 hakijalle ja videohaastattelujen perusteella haastatteluun on kutsuttu seitsemän hakijaa.

Palvelusihteerin virkaan valitun henkilön valinta on perusteltu viranhaltijapäätöksessä 27.7.2023 § 2, kyseinen päätös on liitteenä. Päätöksen mukaan valinta on tehty hakemusten, työkokemuksen ja haastattelujen perusteella tehdyn kokonaisarvion perusteella. Virkaan valittu on parhaiten täyttänyt ne pätevyydet ja ominaisuudet, joita viran menestyksellinen hoitaminen edellyttää.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 56 §:n mukaan toimialajohtaja,​ palvelualuejohtaja ja tehtäväalueen päällikkö ja toimintayksikön esihenkilö valitsee alaisensa henkilöstön. Asiasta päättäminen on näin ollen kuulunut asiakasmaksujen ja myyntireskontran päällikön toimivaltaan.

Oikaisuvaatimuksen keskeinen sisältö

Liitteenä olevassa oikaisuvaatimuksessa perusteluiksi on esitetty seuraavia seikkoja:

Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että päätös on tehty puutteellisesti. Päätöksestä on jäänyt epäselväksi, millä perusteella hakijoita on kutsuttu videohaastatteluun ja haastatteluun. Lisäksi päätöksestä on jäänyt epäselväksi haastatteluun valittujen ikä- ja sukupuolijakauma sekä se, onko valinta perustunut ainoastaan koulutustaustaan vai onko valinnassa otettu huomioon hakijoiden ansioluettelot. Päätöksessä valintaa on perusteltu kokonaisarviolla, mutta perusteluissa ei ole tarkemmin avattu sitä, miksi valittu henkilö on ollut ehdottomasti pätevin. Rekrytoinnissa on rikottu tasa-arvolakia.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) (jäljempänä ”viranhaltijalaki”) 5 §:n 1 momentin mukaan julkisesti haettavana olleeseen virkaan voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset. Hakemukseen on liitettävä selvitys hakijan kelpoisuudesta. Edelleen viranhaltijalain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty taikka kunnan tai hyvinvointialueen päättämä erityinen kelpoisuus. 

Perustuslain (731/1999) 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja, kun taas kyvyllä tarkoitetaan tehtävän tuloksellisen hoitamisen kannalta tarpeellisia kykyjä ja ominaisuuksia. Kansalaiskunnolla viitataan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuihin, viran hoidon kannalta merkityksellisiin ansioihin sekä nuhteettomaan käytökseen.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on käytössä Laura-rekrytointijärjestelmä, jonka kautta kaikki rekrytoinnit hoidetaan. Hakemukset avoimiin työpaikkoihin tulee tehdä kokonaisuudessaan kyseisen rekrytointijärjestelmän kautta. Myös kaikissa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hakuilmoituksissa on maininta: ”Täytäthän hakemuksesi rekrytointijärjestelmäämme.”

Oikaisuvaatimuksen tekijä on täyttänyt rekrytointijärjestelmässä hakemuksen kyseiseen palvelusihteerin virkaan kaksi kertaa, minkä lisäksi hän on hakenut kahta muuta tehtävää samasta yksiköstä. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on hakemuksen mukaan ollut kelpoisuusvaatimuksena edellytetty, soveltuva ammatillinen perustutkinto. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus on kuitenkin ollut hyvin suppea, ja siitä on puuttunut kokonaan hänen työhistoriansa. Näin ollen oikaisuvaatimuksen tekijän tietoja ja taitoja sekä sopivuutta tehtävään ei ole voitu arvioida. Oikaisuvaatimuksen tekijä on toimittanut työhistoriansa erikseen sähköpostin liitetiedostona asiakasmaksujen ja myyntireskontran päällikölle 5.6.2023. Oikaisuvaatimuksen tekijää on ohjeistettu sähköpostitse 7.6.2023 täyttämään tiedot rekrytointijärjestelmään, koska hakemukset käsitellään sitä kautta. Hallintolain (434/2003) 6 §:n ja viranhaltijalain 12 §:n mukaisesti hakijoita on kohdeltava tasapuolisesti. Näin ollen työnantaja ei ole voinut sallia yhden hakijan osalta erilaista hakumenettelyä. Oikaisuvaatimuksen tekijälle on kerrottu tästä yhdenvertaisuusperiaatteesta  ja häntä on kahteen kertaan pyydetty täyttämään työhistoriatiedot rekrytointijärjestelmään.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on katsonut, että rekrytoinnissa on rikottu tasa-arvolakia, mutta hän ei ole tuonut tarkemmin esille, miltä osin hän katsoo lakia rikotun. Palvelusihteerin virkaan on ollut hakijoina sekä miehiä että naisia. Myös videohaastateltujen joukossa on ollut sekä miehiä että naisia. Oikaisuvaatimuksen tekijän sukupuolella ei ole ollut vaikutusta siihen, että hän ei ole edennyt hakuprosessissa pidemmälle. Videohaastattelujen jälkeen on kutsuttu seitsemän hakijaa varsinaiseen haastatteluun. Haastattelussa hakijoiden soveltuvuutta työhön ja työyhteisöön on testattu kysymyksillä ja tehtävillä. Hakijoista on tehty kirjallinen hakijaluettelo ja ansiovertailu. Päätös virkavalinnasta on tehty kokonaisharkinnalla, jossa on otettu huomioon koulutus ja työhistoria sekä haastattelussa esiin tulleet seikat, erityisesti soveltuvuus työhön. Sukupuolella ole ollut vaikutusta lopulliseen virkavalintaan, eikä virkavalinnassa tai valintaprosessissa ole rikottu lakia naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986).

Hallintolain 45 §:n mukaan hallintopäätös on perusteltava ja perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös on kokonaisuudessaan perusteltu ja siinä on mainittu seikat ja selvitykset, jotka ovat vaikuttaneet ratkaisuun. Virkaan valittu henkilö täyttää tehtävän kelpoisuusvaatimukset ja omaa koulutuksensa, työkokemuksensa ja henkilökohtaisten ominaisuuksiensa sekä haastattelussa esille tulleiden seikkojen perusteella parhaat edellytykset virkasuhteen menestykselliseen hoitamiseen.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva viranhaltijapäätös (Liite 1, palvelusihteerin viran täyttäminen, asiakasmaksujen ja myyntireskontran päällikön päätös 27.7.2023, § 2) ja oikaisuvaatimus (Liite 2, oikaisuvaatimus) ovat tämän päätösesityksen liitteinä.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuusvirheitä, joiden perusteella oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä olisi syytä muuttaa tai kumota. Oikaisuvaatimus ei ole myöskään perusteineen tarkoituksenmukainen siten, että sen voisi hyväksyä. Päätös on syntynyt oikeassa järjestyksessä, eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen.

Ehdotus

Aluehallitus päättää merkitä liitteenä 2 olevan oikaisuvaatimuksen käsitellyksi ja hylätä oikaisuvaatimuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Liitteet

Oheismateriaali