Områdesstyrelsen, möte 05-09-2023

Protokollet är granskat

§ 214 Begäran om omprövning av beslut om besättande av en tjänst som servicesekreterare, beslut av chefen för klientavgifter och kundreskontra 27.7.2023 § 2

VAKEDno-2023-3171

Beskrivning

Ärendets beredare: HR-jurist Eeva Mikkonen

Chefen för klientavgifter och kundreskontra har 27.7.2023 § 2 beslutat att besätta tjänsten som servicesekreterare från och med 1.9.2023 tills vidare. Omprövning av beslutet om tjänstevalet i fråga har begärts 27.7.2023. Den som begär omprövning har i egenskap av part haft rätt att framställa begäran om omprövning och begäran om omprövning har inkommit inom utsatt tid. Eftersom det är fråga om ett tjänsteinnehavarbeslut som är underställt välfärdsområdesstyrelsen, behandlas det av välfärdsområdesstyrelsen.

Serviceområdeschefen har beviljats tillstånd att tillsätta tjänsten som servicesekreterare 31.5.2023. Tjänsten är placerad vid enheten för klientavgifter och kundreskontra inom serviceområdet för koncerntjänster. Till servicesekreterarens uppgifter hör att fatta beslut om klientavgifter som grundar sig på klienternas betalningsförmåga. Behörighetsvillkor för tjänsten har varit lämplig yrkesinriktad grundexamen. Dessutom förutsätts den som väljs till tjänsten ha god samarbetsförmåga, serviceanda, noggrannhet och stresstålighet. Det har också fastställts att den som innehar tjänsten som servicesekreterare ska vara flexibel, ha goda datatekniska kunskaper samt flytande kunskaper i finska. Erfarenhet av att använda olika system och program som används i välfärdsområdet samt kännedom om klientavgifter inom social- och hälsovården har också räknats som merit.

Tjänsten som servicesekreterare har varit ledigförklarad 1–22.6.2023. Sammanlagt 95 personer har sökt tjänsten inom utsatt tid och 75 av dem har uppfyllt behörighetsvillkoren. En videointervju har skickats till 20 sökande och utifrån videointervjuerna har sju sökande kallats till intervju.

Valet av den person som valts till tjänsten som servicesekreterare motiveras i tjänsteinnehavarbeslutet 27.7.2023 § 2, ifrågavarande beslut är bifogat. Enligt beslutet har valet gjorts enligt en helhetsbedömning som gjorts utifrån ansökningar, arbetserfarenhet och intervjuer. Den som har valts till tjänsten har på bästa sätt uppvisat de kompetenser och egenskaper som krävs för att tjänsten ska kunna skötas med framgång.

Enligt 56 § i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde väljer sektordirektören, serviceområdeschefen samt chefen för ett uppgiftsområde och chefen för en verksamhetsenhet den underlydande personalen. Chefen för klientavgifter och kundreskontra har således haft beslutanderätt i ärendet.

Det centrala innehållet i begäran om omprövning

I den bifogade begäran om omprövning har följande omständigheter framförts som motiveringar:

I begäran om omprövning konstateras att beslutet har fattats bristfälligt. Av beslutet har det förblivit oklart på vilka grunder de sökande har kallats till videointervju och intervju. Dessutom har ålders- och könsfördelningen bland dem som valts till intervju förblivit oklar samt huruvida valet endast har grundat sig på deras utbildningsbakgrund eller om sökandenas meritförteckningar har beaktats i valet. I beslutet har valet motiverats med en helhetsbedömning, men i motiveringen förklaras inte närmare varför den valda personen har varit absolut mest kompetent. I rekryteringen har man brutit mot jämställdhetslagen.

Behandling av begäran om omprövning

Enligt 5 § 1 mom. i lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden (304/2003) (nedan "tjänsteinnehavarlagen") kan till en tjänst som ledigförklarats offentligt anställas endast en person som skriftligen har sökt tjänsten före ansökningstidens utgång och då uppfyller behörighetsvillkoren. Till ansökan ska fogas en utredning om sökandens behörighet. Enligt 6 § 1 mom. i tjänsteinnehavarlagen finns därutöver bestämmelser om de allmänna grunderna för anställning i tjänsteförhållande i grundlagen. Dessutom ska den som anställs i ett tjänsteförhållande ha särskilt föreskriven eller av kommunen eller välfärdsområdet fastställd särskild behörighet. 

Enligt 125 § 2 mom. i grundlagen (731/1999) är de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Med skicklighet avses närmast kunskaper och färdigheter som förvärvats genom utbildning eller arbetserfarenhet, medan med förmåga avses förmågor och egenskaper som är nödvändiga för att sköta uppgiften framgångsrikt. Med medborgerlig dygd avses meriter från allmän medborgarverksamhet som är av betydelse för skötseln av tjänsten samt oförvitligt beteende.

Vanda och Kervo välfärdsområde använder rekryteringssystemet Laura, via vilket alla rekryteringar sköts. Ansökningar till lediga arbetsplatser ska göras i sin helhet via rekryteringssystemet i fråga. Även i alla ansökningsmeddelanden för Vanda och Kervo välfärdsområde nämns: "Fyll i din ansökan i vårt rekryteringssystem."

Den som begär omprövning har i rekryteringssystemet fyllt i ansökan till tjänsten som servicesekreterare två gånger och dessutom sökt två andra uppgifter vid samma enhet. Den som begär omprövning har enligt ansökan haft en lämplig yrkesinriktad grundexamen som förutsätts som behörighetsvillkor. Den som begär om omprövning har dock lämnat in en mycket knapp ansökan som helt saknar hens arbetshistoria. Således har det inte varit möjligt att bedöma vilka kunskaper och färdigheter den som begär omprövning har och hur lämplig hen är för uppgiften. Den som begär omprövning har skickat sin arbetshistoria separat som bilaga till ett e-postmeddelande till chefen för klientavgifter och kundreskontra 5.6.2023. Den som begär omprövning har fått anvisningar per e-post 7.6.2023 om att fylla i uppgifterna i rekryteringssystemet, eftersom ansökningarna behandlas via det. Enligt 6 § i förvaltningslagen (434/2003) och 12 § i tjänsteinnehavarlagen ska sökande behandlas jämlikt. Således har arbetsgivaren inte kunnat tillåta ett annat ansökningsförfarande för en sökande. Den som begär omprövning har informerats om denna jämlikhetsprincip och hen har ombetts två gånger att fylla i uppgifter om sin arbetshistoria i rekryteringssystemet.

Den som begär omprövning har ansett att man vid rekryteringen har brutit mot jämställdhetslagen, men hen har inte närmare lyft fram till vilka delar hen anser att det förekommit ett lagbrott. Både män och kvinnor har sökt tjänsten som servicesekreterare. Bland videointervjuerna har det också funnits både män och kvinnor. Könet hos den som begär omprövning har inte påverkat att hen inte har kommit längre i ansökningsprocessen. Efter videointervjuerna har sju sökande kallats till den egentliga intervjun. Under intervjun har sökandenas lämplighet för arbetet och arbetsgemenskapen testats med frågor och uppgifter. En skriftlig förteckning över de sökande och en meritjämförelse har gjorts. Beslutet om valet till tjänsten har fattats genom en helhetsbedömning där man har beaktat utbildningen och arbetshistorian samt de omständigheter som framkommit under intervjun, i synnerhet lämpligheten för arbetet. Könet har inte påverkat det slutliga tjänstevalet och vid tjänstevalet eller valprocessen har man inte brutit mot lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986).

Enligt 45 § i förvaltningslagen ska förvaltningsbeslutet motiveras och i motiveringen anges vilka omständigheter och utredningar som har inverkat på avgörandet.

Det beslut som är föremål för begäran om omprövning är i sin helhet motiverat och i beslutet nämns de omständigheter och utredningar som har påverkat avgörandet. Den som valts till tjänsten uppfyller behörighetsvillkoren för uppgiften och har en utbildning, arbetserfarenhet och personliga egenskaper samt utifrån de omständigheter som framkommit under intervjun de bästa förutsättningarna för att framgångsrikt sköta tjänsteförhållandet.

Det tjänsteinnehavarbeslut som är föremål för begäran om omprövning (Bilaga 1, tillsättande av tjänsten som servicesekreterare, beslut av chefen för klientavgifter och kundreskontra 27.7.2023, § 2) och begäran om omprövning (Bilaga 2, begäran om omprövning) bifogas detta beslutsförslag.

I begäran om omprövning har inga sådana laglighetsfel framförts utifrån vilka det finns skäl att ändra eller upphäva det beslut som begäran om omprövning gäller. Begäran om omprövning och dess grunder är inte heller ändamålsenliga på så sätt att denna kan godkännas. Beslutet har tillkommit i rätt ordning och är inte heller i övrigt lagstridigt.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att anteckna begäran om omprövning i bilaga 2 som behandlad och avslå begäran om omprövning.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Bilagor

Kompletterande material