Perustelut
Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen
Aluehallitus on kokouksessaan 30.5.2023 § 141 päättänyt, että yhtymäkokousedustajaksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023 nimetään hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö ja varaedustajaksi konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen.
Oheismateriaalina on saapunut yhtymäkokouskutsu HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023 sekä kokouksen esityslista. Edunvalvontajaosto on käsitellyt asiaa kokouksessaan 17.5.2023 § 50. Hallintosäännön 43 §:n mukaan aluehallitus nimeää yhtiökokousedustajat tytäryhteisöjen sekä osakkuusyhteisöjen osalta sekä yhtymäkokousedustajan HUS-yhtymän osalta ja antaa heille omistajaohjauksen edellyttämät toimintaohjeet. Toimintaohjeen antaminen yhtymäkokousedustajalle kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan.
HUS-yhtymän toiminnan rahoituksesta vastaavat hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki yleiskatteellisesta rahoituksestaan. HUS-yhtymän vuoden 2024 talousarvioraamin valmistelua on tehty yhteistyössä HUS-yhtymän, hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa. Tässä yhteisessä valmistelussa tehtiin useampia kompromissiesityksiä mahdolliseksi raamiksi vuodelle 2024, mutta HUS yhtymähallitus päätti esittää, yhtymäkokoukselle, että talousarviovalmistelua jatketaan 2 264 811 (1000 euron) kehyksen pohjalta. Lisäksi huomioidaan mahdolliset työnjaolliset muutokset HUS-yhtymän ja jäsenten välillä.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on käsitellyt raamivalmistelua edunvalvontajaoston kokouksessa 20.4.2023 § 30. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella tunnistetaan, että talousarviovalmistelun yhteydessä jäsenten/omistajien on varmistettava, että HUS-yhtymällä on rahoituksellaan tiukat mutta realistiset edellytykset toimia. HUSille kohdennettavat sopeuttamisvaateet eivät voi olla ylimitoitettuja. Samalla on tunnistettava hyvinvointialueen rahoitusasema ja peilattava HUS-yhtymän rahoitusta alueiden kokonaisrahoitukseen. Hyvinvointialueuudistuksen kansallisena tavoitteena on ollut painopisteen siirtäminen peruspalveluihin. Tästä syystä HUS-yhtymän taloudenpidossa on varmistuttava siitä, että erikoissairaanhoidon menojen maksimikasvu voi olla korkeintaan sama kuin alueen rahoituksen kokonaiskasvu, mikäli työnjakomuutoksia ei tapahdu. Toiminnallisen ohjauksen osalta osana talousarviota perusterveydenhuollon ja hoitoketjujen toimivuus on turvattava. Tämä vaatii jatkuvaa HUSin kanssa tehtävän yhteistyön tiivistämistä, integraation parantamista sekä hoidon porrastuksen ja palveluvastuiden tarkentamista.
Hyvinvointialueet ja Helsingin kaupungit päätyivät neuvotteluissaan keväällä 2023 esittämään HUS:n vuoden 2024 raamiksi 2 236 235 000 euroa. Tämä summa on syntynyt kompromissina, jolla on pyritty hakemaan yhteisesti hyväksyttyä näkemystä vuoden 2024 raamista. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osalta tämäkin raamiesitys tarkoittaisi realistisesti sitä, että erikoissairaanhoidon kulut kasvaisivat noin 8 %, kun hyvinvointialueen omat kustannukset voisivat kasvaa vain noin 4 %. Pidemmällä aikavälillä perustason palveluiden tulisi ehdottomasti kasvaa nopeammin kuin erikoissairaanhoidon, sillä väestön ikääntymisen vaikutukset palvelutarpeeseen kohdistuvat erityisesti vanhuspalveluihin sekä perusterveydenhuoltoon.
Koska HUS:n talousarvioraami esitetyssä muodossa ei ole hyvinvointialueiden rahoituksen kantokyvyn mukainen, HUS:n vuoden 2024 talousarviovalmistelun edessä on tarpeen linjata periaatteista, joilla varmistetaan hyvinvointialueiden talouden tasapainovaatimusten täyttyminen taloussuunnitelmassa 2024–2026. Neuvotteluissa täsmentyviä periaatteita voidaan lähestyä alla olevan mukaisesti.
-
HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
-
HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
-
HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
Ehdotus
Aluehallitus päättää antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023:
- Esityslistan asian 8 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 9 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 10 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 11 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 12 osalta esittää HUS-yhtymän hallituksen esityksestä poiketen, että HUS-yhtymän talousarvion valmistelukehys vuodelle 2024 on 2 236 235 000 euroa, ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista periaatteista:
- HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
- HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
- HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
- Esityslistan asian 13 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 14 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 15 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 16 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 17 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 18 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 19 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 20 osalta kannattaa pohjaesitystä.
Muutettu päätösehdotus:
Aluehallitus päättää antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023:
- Esityslistan asian 8 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 9 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 10 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 11 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 12 osalta esittää HUS-yhtymän hallituksen esityksestä poiketen, että HUS-yhtymän talousarvion valmistelukehys vuodelle 2024 on 2 236 235 000 euroa, ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista periaatteista:
- HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
- HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
- HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
- Hyvinvointialueella panostetaan hyvän yhteistyön tekemiseen HUS-yhtymän kanssa ja varmistetaan yhteistyössä hyvinvointialueen asukkaiden palveluiden saatavuus
- Esityslistan asian 13 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 14 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 15 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 16 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 17 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 18 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 19 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 20 osalta kannattaa pohjaesitystä.
Päätös
Aluehallitus päätti antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023:
- Esityslistan asian 8 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 9 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 10 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 11 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 12 osalta esittää HUS-yhtymän hallituksen esityksestä poiketen, että HUS-yhtymän talousarvioraami vuodelle 2024 on 2 200 967 427 euroa ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista periaatteista:
- HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
- HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
- HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
- Hyvinvointialueella panostetaan hyvän yhteistyön tekemiseen HUS-yhtymän kanssa ja varmistetaan yhteistyössä hyvinvointialueen asukkaiden palveluiden saatavuus
- Esityslistan asian 13 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 14 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 15 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 16 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 17 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 18 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 19 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 20 osalta kannattaa pohjaesitystä.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
----------------------
Päätöksenteon jälkeen Jari Sainio jätti päätökseen Sosialidemokraattisen hallitusryhmän eriävän mielipiteen. Eriävän mielipiteen kirjalliset perustelut: "SDP hallitusryhmä esittää eriävän mielipiteen päätökseen, koska aluehallituksen päätöksenteon pohjaksi ei ole esitetty riittävästi tietoa ja päätöksenteon perusteet ovat epäselvät. Mielestämme emme voi tietää päätöksen vaikutuksista hyvinvointialueen toimintaan, palveluihin eikä myöskään hyvinvointialueen kustannuskehitykseen." Gashaw Bibani ilmoitti Vasemmistoliiton hallitusryhmän yhtyvän eriävään mielipiteeseen ja Olga Gilbert ilmoitti Vihreän hallitusryhmän yhtyvän eriävään mielipiteeseen.
Päätöksenteon jälkeen Pirkko Letto, Jukka Hako ja Teemu Purojärvi saapuivat takaisin kokoukseen klo 12.40. Lisäksi päätöksenteon jälkeen pidettiin kokoustauko klo 12.40-12.45.
Aluehallituksen jäsen Nina Korventaival, aluehallituksen jäsen Otso Kivimäki, vanhusten palvelujen toimialajohtaja Minna Lahnalampi-Lahtinen, talousjohtaja Hanna Heinikainen ja tilakeskuspäällikkö Pasi Salo poistuivat kokouksesta kokoustauon aikana klo 12.40. Kokoustauon jälkeen aluehallitus päätti yksimielisesti valita Nina Korventaivaleen tilalle pöytäkirjantarkastajaksi loppukokouksen ajaksi Teemu Purojärven.
Kokouskäsittely
Aluehallituksen jäsen Teemu Purojärvi ilmoitti olevansa asiassa esteellinen palvelussuhdejääviyden perusteella ja että hän tulee poistumaan kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
Aluehallitus kävi keskustelua HUS-yhtymän yhtymähallituksen jäsen Pirkko Leton sekä yhtymähallituksen varajäsen Jukka Hakon esteellisyydestä. Hallintosäännön 154 §:n mukaan: "Esteellisen läsnäolijan on ilmoitettava esteellisyydestään ja sen hallintolain 28 §:n mukaisesta perusteesta ennen asian käsittelyn aloittamista sekä vetäydyttävä asian käsittelystä ja poistuttava kokouksesta. Puheenjohtajan on tarvittaessa saatettava kokoukseen osallistuvan esteellisyys toimielimen ratkaistavaksi. Asianomaisen henkilön tulee tarvittaessa antaa selvitystä seikoista, joilla voi olla merkitystä hänen esteellisyytensä arvioinnissa. Henkilö, jonka esteellisyydestä päätetään, voi olla läsnä esteellisyydestä päätettäessä, mutta ei saa osallistua esteellisyysasian käsittelyyn. Esteellisyyttä koskeva ratkaisu on perusteltava pöytäkirjaan." Hyvinvointialueesta annetun lain 102 §:n 4. momentin mukaan "Hallintolain 28 §:n 1 momentin 5 kohtaa ei sovelleta hyvinvointialueen luottamushenkilöön, viranhaltijaan tai työntekijään, vaikka tämä olisi mainitussa lainkohdassa tarkoitetussa asemassa hyvinvointialueen liikelaitoksessa tai hyvinvointiyhtymässä. Henkilö on kuitenkin esteellinen, jos hyvinvointialueen edut ovat ristiriidassa liikelaitoksen tai hyvinvointiyhtymän etujen kanssa taikka asian tasapuolinen käsittely edellyttää, ettei henkilö osallistu asian käsittelyyn. "
Pirkko Letto ja Jukka Hako antoivat näkemyksensä asiassa: Eturistiriitaa ei heidän mielestään ole, eikä sitä muodostu HUS-yhtymän yhtymähallituksen jäsenyydestä. Letto ja Hako toivat esille sen, että hyvinvointialueesta annetun lain mukaan esteellisyyttä ei sovelleta hyvinvointiyhtymässä ja tärkeintä on saumaton yhteistyö, ei vastakkainasettelu HUS:n kanssa. Esteellisyyden käsittelyn aikana pidettiin kokoustauko klo 10.58–11.06.
Puheenjohtajan saattoi Pirkko Leton ja Jukka Hakon esteellisyyden aluehallituksen ratkaistavaksi. Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluehallitus hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi, että HUS-yhtymähallituksen jäsen Pirkko Letto ja varajäsen Jukka Hako ovat esteellisiä asiassa yhteisöjääviyden perusteella ja EI merkitsi, että HUS-yhtymähallituksen jäsen Pirkko Letto ja varajäsen Jukka Hako eivät ole esteellisiä asiassa. Pirkko Letto ja Jukka Hako olivat paikalla esteellisyydestä päätettäessä, mutta eivät osallistuneet esteellisyysasian käsittelyyn.
JAA äänesti 10 aluehallituksen jäsentä (Otso Kivimäki, Maarit Raja-Aho, Pirjo Luokkala, Tanja Aidanjuuri, Marja Ahava, Lauri Kaira, Terhi Enjala, Eva Tawasoli, Teemu Purojärvi, Olga Gilbert) ja EI äänesti 4 aluehallituksen jäsentä (Jari Sainio, Gashaw Bibani, Nina Korventaival, Riitta Särkelä), joten aluehallitus päätti äänin 10-4, että Pirkko Letto ja Jukka Hako ovat esteellisiä asiassa yhteisöjääviyden perusteella.
Teemu Purojärvi, Pirkko Letto ja Jukka Hako poistuivat kokouksesta tämän jälkeen klo 11.18 asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
Nuorisovaltuuston varaedustaja Tejwant Singh poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 11.23.
Asian käsittelyn aikana Jari Sainio esitti asian jättämistä pöydälle. Olga Gilbert ja Gashaw Bibani kannattivat Jari Sainion esitystä asian jättämisestä pöydälle.
Koska oli tehty kannatettu esitys asian jättämisestä pöydälle, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluehallitus hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi, että asian käsittelyä jatketaan ja EI merkitsi Jari Sainion esitystä asian jättämisestä pöydälle. JAA äänesti 7 aluehallituksen jäsentä (Otso Kivimäki, Pirjo Luokkala, Marja Ahava, Lauri Kaira, Tanja Aidanjuuri, Maarit Raja-Aho, Terhi Enjala) ja EI äänesti 6 aluehallituksen jäsentä (Olga Gilbert, Riitta Särkelä, Eva Tawasoli, Jari Sainio, Nina Korventaival, Gashaw Bibani), joten aluehallitus päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 7-6.
Viestinnän edustaja Mia Flygar poistui kokouksesta asian jatkokäsittelyn aikana klo 11.50.
Asian käsittelyn aikana esittelijä teki muutetun päätösehdotuksen, jossa päätösehdotukseen lisätään HUS-yhtymän esityslistan asian 12 kohdalle seuraava lisäkirjaus "Hyvinvointialueella panostetaan hyvän yhteistyön tekemiseen HUS-yhtymän kanssa ja varmistetaan yhteistyössä hyvinvointialueen asukkaiden palveluiden saatavuus". Muutettu päätösehdotus kuului tämän jälkeen seuraavasti:
"Aluehallitus päättää antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023:
- Esityslistan asian 8 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 9 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 10 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 11 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 12 osalta esittää HUS-yhtymän hallituksen esityksestä poiketen, että HUS-yhtymän talousarvion valmistelukehys vuodelle 2024 on 2 236 235 000 euroa, ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista periaatteista:
- HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
- HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
- HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
- Hyvinvointialueella panostetaan hyvän yhteistyön tekemiseen HUS-yhtymän kanssa ja varmistetaan yhteistyössä hyvinvointialueen asukkaiden palveluiden saatavuus
- Esityslistan asian 13 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 14 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 15 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 16 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 17 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 18 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 19 osalta kannattaa pohjaesitystä.
- Esityslistan asian 20 osalta kannattaa pohjaesitystä."
Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen puheenjohtaja totesi, että Maarit Raja-Aho oli tehnyt muutetusta päätösehdotuksesta poikkeavan muutosehdotuksen kohtaan 12. Muutosehdotus kuului seuraavasti:
"Esitän, että HUS-yhtymän talousarvioraami vuodelle 2024 on 2 200 967 427 euroa ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista periaatteista:
- HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
- HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
- HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
- Hyvinvointialueella panostetaan hyvän yhteistyön tekemiseen HUS-yhtymän kanssa ja varmistetaan yhteistyössä hyvinvointialueen asukkaiden palveluiden saatavuus"
Lauri Kaira kannatti Maarit Raja-Ahon muutosehdotusta. Koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluehallitus hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi esittelijän muutetun päätösehdotuksen kannattamista ja EI Maarit Raja-Ahon muutosehdotuksen kannattamista. JAA äänesti 6 aluehallituksen jäsentä (Nina Korventaival, Jari Sainio, Eva Tawasoli, Olga Gilbert, Riitta Särkelä, Gashaw Bibani) ja EI äänesti 7 aluehallituksen jäsentä (Maarit Raja-Aho, Otso Kivimäki, Pirjo Luokkala, Marja Ahava, Tanja Aidanjuuri, Terhi Enjala, Lauri Kaira), joten aluehallitus hyväksyi Maarit-Raja-Ahon muutosehdotuksen äänin 7-6.