Aluehallitus, kokous 29.10.2024

§ 222 Vastaus valtuustoaloitteeseen koskien lapsiperheiden walk-in palvelupisteen kehittämisestä osaksi perhekeskusmallia

VAKEDno-2024-2095

Perustelut

Asian valmistelija: lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialajohtaja Hanna Mikkonen

Aluevaltuuston kokouksessa 29.4.2024 § 32 jätettiin Eve Rämön ja Hanna Holmberg-Soton valtuustoaloite "Osaksi perhekeskusmallia on kehitettävä lapsiperheille walk-in palvelupiste". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 39 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti: 

"Perheiden tilanteet ja tuen tarpeet ovat usein moninaisia. Perheille on myös tarjolla monenlaisia palveluita. Usein ongelmaksi muodostuu se, ettei perhe itse tiedä millaista palvelua on tarjolla ja mistä apua saa ja miten. Eikä apua tai tukea tarvitsevan tarvitsekaan itse tietää mitä kaikkea palvelua on saatavilla ja missä. 

Aikuissosiaalityön asiakkaille on jo pitkään toiminut ja vakiintunut ilman ajanvarausta toimiva niin kutsuttu “walk in” palvelupiste, joka mahdollistaa henkilökohtaista palvelua monenlaisissa elämäntilanteissa. Lapsiperheille vastaavaa palvelua ei ole, ja edelleen palvelut ovat liian vaikeasti saavutettavissa, erityisesti lukuisten lyhyiden ja eri kellonaikoina toimivien puhelinpalvelujen vuoksi. Kun jokaisella palvelulla on omat kanavat ja puhelinajat, voi oikean tahon kiinni saaminen viedä viikkoja. Samaan aikaan avun saaminen pitkittyy ja he, joiden toimintakyky on jo heikentynyt tai rajoittunut esimerkiksi muunkielisyyden vuoksi saattavat jäädä kokonaan palveluiden ulkopuolelle. 

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että osaksi perhekeskusmallia kehitetään lapsiperheille kiinteän ja riittävän laajoilla aukioloajoilla toimivan walk-in palvelupisteen, jossa perheillä on mahdollisuus saada henkilökohtaista palveluohjausta, neuvontaa, ajanvarausta sekä nopeita interventiointa ja tarvittaessa alkuarvioinnin ja ohjausta suoraan oikeisiin palveluihin." 

Aluehallitus päätti kokouksessaan 14.5.2024 § 104 merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 29.10.2024 mennessä. 

 

Vastaus valtuustoaloitteeseen 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuuston 29.4.2024 § 23 hyväksymässä palveluverkkosuunnitelmassa lasten, nuorten ja perheiden palveluja ja toimintaa tullaan keskittämään alueellisiin perhekeskuksiin. Perhekeskus on yhteen sovitettu palveluverkosto, joka sisältää lapsille, nuorille ja perheille suunnatun hyvinvointia, kasvua ja kehitystä edistävän toiminnan sekä varhaisen tuen, hoidon ja kuntoutuksen palvelut. Perhekeskus voi toimia verkostomaisena, fyysisessä toimipisteessä ja/ tai sähköisen perhekeskuksen muodossa. 

Perhekeskusverkostoon kuuluvat oleellisena osana avoimet kohtaamispaikat, joita hyvinvointialueella toimii yhteensä 16. Avoin kohtaamispaikka on kaikille lapsiperheille tarkoitettu tila, johon perheet voivat saapua maksutta ja ilman ennakkoilmoittautumista. Avoimessa kohtaamispaikassa voi tavata hyvinvointialueen ja kuntien lapsiperheiden palvelujen henkilökunnan lisäksi järjestöjen ja uskonnollisten yhteisöjen työntekijöitä sekä vapaaehtoisia. Avointen kohtaamispaikkojen tarkoituksena on olla lapsiperheille kynnyksetön paikka, joka toimii tarvittaessa väylänä hyvinvointialueen palveluihin. Avointen kohtaamispaikkojen toimintaa kehitetään yhdessä perheiden, varhaiskasvatuksen ja järjestösektorin toimijoiden kanssa. Yhteistyön kautta avoimissa kohtaamispaikoissa tehdään jo paljon palveluohjausta perheitä kohdatessa. 

Avointen kohtaamispaikkojen sijainti perhekeskusten yhteydessä tai niiden läheisyydessä edesauttaa osaltaan yhteensovittavaa työtä ja palveluohjausta hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen palvelujen välillä. Avointen kohtaamispaikkojen toimintaa kehitetään valtuustoaloitteessa ehdotetun walk in -palvelun kaltaiseksi, jolloin on mahdollista tarjota lapsiperheille matalalla kynnyksellä tukea monenlaisissa elämäntilanteissa. Koivukylän avoimessa kohtaamispaikassa esimerkiksi toimii jo laaja joukko hyvinvointialueen, varhaiskasvatuksen ja järjestöjen toimijoita, ja toimintaa muotoillaan jatkuvasti alueen asukkaiden tarpeita vastaavaksi.  

Avointen kohtaamispaikkojen lisäksi hyvinvointialueella on mahdollista saada matalan kynnyksen neuvontaa ja tukea palveluihin hakeutumisessa esimerkiksi lapsiperheiden neuvonnan ja ohjauksen kautta. Lapsiperheiden neuvonnan ja ohjauksen puhelinpalvelu on auki maanantaista perjantaihin klo 9-12 ja sen kautta voi hakeutua lapsiperheiden kotipalvelun ja kasvatus- ja perheneuvonnan palveluihin sekä saada yleistä neuvontaa ja ohjausta. Tiimi jalkautuu myös edellä mainittuihin avoimiin kohtaamispaikkoihin sekä esimerkiksi varhaiskasvatuksen vanhempainiltoihin ja muihin asukastapahtumiin. Puhelinpalvelun ja jalkautumisen lisäksi asiakkaan on mahdollista sopia kertaluonteisesta kasvokkaisesta neuvontatapaamisesta.  

Toimialan neuvonta- ja ohjauspalveluja, joihin kuuluu lapsiperheiden neuvonnan ja ohjauksen lisäksi mm. neuvola- ja kuntoutuspalvelujen, perheoikeudellisten palvelujen sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon neuvonta, tullaan yhteensovittamaan ja organisoimaan nykyistä selkeämmäksi kokonaisuudeksi, jonka myötä asiakkaat löytävät palveluihin helpommin ja sujuvammin. Kehittämisessä huomioidaan eri asiakasryhmien, kuten nuorten ja monikielisten asiakkaiden tarpeet ja lisätään mm. kasvokkaisia neuvontatapaamisia ja sähköisiä yhteydenottomahdollisuuksia.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on osana VAKEhyva Hyvät palvelut -RRP-hankkeen Hyväperhekeskus-kärkeä käynnistetty Monikieliset lapsiperheet palveluihin -pilotti, jonka tarkoituksena on tukea monikielisiä perheitä ja tarjota neuvontaa sekä ohjausta palveluihin hakeutumisessa. Pilotissa on toteutettu asukaskysely (50 vastaajaa), työntekijähaastattelut (65 vastaajaa) ja yhteiskehittämisen työpaja keväällä 2024, joiden avulla on selvitetty kehittämistarpeita monikielisten lapsiperheiden neuvontaan ja ohjaukseen liittyen. Selvityksissä on ilmennyt tarve monikielisten lapsiperheiden arkiympäristössä kasvokkain tapahtuvalle matalan kynnyksen neuvonnalle ja ohjaukselle, jossa huomioidaan kulttuurisensitiivisyys, selkokielisyys ja riittävät tulkkauspalvelut.  

Selvitysten pohjalta hyvinvointialueella on pilotoitu syksyllä 2024 monikielisille lapsiperheille suunnattua sekä ajanvarauksella että walk in -periaatteella toimivaa neuvontaa ohjaus- ja neuvontapiste Topaasissa Sampolan palvelukeskuksessa Keravalla. Tämän lisäksi monikielisille lapsiperheille suunnattuja ilmaisia ja kaikille avoimia Infot lapsiperheille -tilaisuuksia järjestetään syyskuusta 2024 alkaen eri puolilla hyvinvointialuetta. Infot järjestetään perheille jo tutuissa paikoissa, esimerkiksi järjestöjen ja uskonnollisten yhteisöjen tiloissa.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lapsiperheille suunnattuja palveluja tullaan myös jatkossa kehittämään huomioiden väestönkehityksen ja alueen erityispiirteet sekä niiden vaikutukset palvelutarpeeseen. Hyvinvointialueen verkkosivuja kehitetään siten, että tieto palveluista olisi mahdollisimman helposti löydettävissä niin lapsiperheille kuin lapsiperheitä hyvinvointialueen palveluihin ohjaaville yhteistyökumppaneille. Jalkautuvaa neuvontaa ja ohjausta sekä walk in -palveluja toteutetaan yhteistyössä kaupunkien varhaiskasvatuspalvelujen, järjestöjen ja uskonnollisten yhteisöjen kanssa perheiden arkiympäristöissä. Hyvinvointialueen oman walk in -pisteen sijaan pyrimme löytämään ne paikat ja yhteisöt, joissa asiakkaat luontevasti ovat ja viemään neuvonnan ja ohjauksen palvelut perheiden arkiympäristöihin, jotta ne tavoittavat mahdollisimman laajasti hyvinvointialueen moninaiset perheet.  

Päätösehdotus

Aluehallitus päättää:  

  1. antaa Eve Rämölle ja Hanna Holmberg-Sotolle sekä 39 muulle valtuustoaloitteen allekirjoittaneelle aluevaltuutetulle yllä selostusosassa olevan vastauksen valtuustoaloitteeseen; 
  2. esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto merkitsee saadun selvityksen tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.