Aluehallitus, kokous 29.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 217 Uudenmaan Vammaispalvelut Oy:n omistajastrategian hyväksyminen

VAKEDno-2024-4553

Perustelut

Asian valmistelija: tilakeskuspäällikkö Pasi Salo

Uudenmaan Vammaispalvelut Oy:n (myöhemmin yhtiö) nykyisenä tehtävänä on tarjota hyvinvointialueiden palvelutoiminnan piirissä oleville kehitysvammaisille asukkaille kohtuuhintaisia ja turvattuja, ja usein myös erikoisvarusteltuja vuokra-asuntoja sekä toimitiloja toiminta-alueella.

Yhtiön osakkaita ovat Länsi-Uudenmaan-, Keski-Uudenmaan-, Vantaan ja Keravan-, Päijät-Hämeen-, Itä-Uudenmaan- ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueet. Yhtiö on aikoinaan perustettu hallinnoimaan Eteva-kuntayhtymän kiinteistöjä ja hyvinvointialueuudistuksen myötä yhtiön osakkeet siirtyivät Etevalta hyvinvointialueille. Yhtiö toimii sidosyksikkönä osakkailleen.

Yhtiön osakaspohjan laajentumisen myötä yhtiön hallitus on päättänyt käynnistää omistajastrategianeuvottelut osakkaiden kanssa kevättalvella 2024. Yhtiössä on nähty tärkeänä tunnistaa osakkeiden intressit ja odotukset yhtiötä kohtaan, jotta yhtiö pystyisi jatkossa palvelemaan omistajiaan laadukkaasti perustehtävänsä mukaisesti. Neuvotteluiden perusteella tavoitteena on ollut muodostaa omistajien yhdessä jakama tavoitekuva yhtiölle (omistajastrategia), joka muodostaisi rungon yhtiön liiketoimintastrategialle.

Neuvotteluissa omistajat ovat antaneet näkemyksensä yhtiön liiketoiminnan kehittämistarpeista, jonka perusteella yhtiön hallitus on valmistellut liitteenä olevan omistajastrategian. Omistajastrategiassa on määritelty yhtiölle perustarkoitus, omistajien tavoitteet yhtiölle sekä yhtiön toiminnalle toimintaperiaatteet (arvot).

Omistajastrategian keskeiset muutokset yhtiön nykyiseen toimintaan nähden keskittyvät yhtiön toimialamääritelmän laajentamiseen. Jatkossa yhtiön olisi mahdollista tarjota vuokra-asuntoja sekä toimitiloja vammaispalvelujen lisäksi laajemmin muillekin sosiaalihuollon palveluille kuten ikääntyneiden palveluille, lastensuojelulle tai aikuissosiaalityölle. Lisäksi osakkaat ovat nähneet tarkoituksenmukaisena yhtiön rakennuttamisosaamisen tarjoamisen palveluna osakkailleen myös sellaisissa tapauksissa, kun hanke rahoitettaisiin osakkaan taseeseen. Toimialamääritelmä muutettaisiin edellisen perusteella koskemaan myös rakennuttamispalveluita.

Yhtiön ja osakkaiden välisen yhteistyön jäntevöittämiseksi omistajastrategiaan on sisällytetty hyvinvointialuekohtaisten toiminta-, investointi- ja taloussuunnitelmien laatiminen, joissa laadittaisiin suunnitelma ja painopisteet yhteistyölle.

Yhtiön nykyiset toiminnan vaikuttavuuden kannalta oleelliset tavoitteet kuten asiakaskuntaan liittyvä erikoistuminen sekä toiminnan kustannusvaikuttavuuden parantaminen kuuluisivat sisällöllisesti jatkossakin omistajastrategiaan. Yhtiön tehtävänä olisi jatkossakin toimia kustannustehokkaasti ja kannattavasti, jolla varmistetaan hintahyödyn muodostuminen osakkaille ja edelleen asiakkaille.

Yhtiö ei päivitetyllä omistajastrategialla tavoittele varsinaista toiminnan laajentumista, mutta omistajatarpeiden niin edellyttäessä yhtiön toimintaa ja palveluja olisi mahdollista laajentaa hallitusti esitettävän omistajastrategian perusteella.

Yhtiö on toteuttanut BDO:lla selvityksen omistajastrategialuonnoksen juridista näkökulmista. Yhtiön omistajastrategiaan määritellyn toimialalaajennuksen perusteella yhtiön yhtiöjärjestyksen toimialapykälää tulee laajentaa, joka käsiteltäisiin samassa yhtiökokouksessa omistajastrategian kanssa. Omistajastrategian ja voimassa olevan osakassopimuksen välillä ei ole tunnistettu merkittäviä muutostarpeita, mutta tarve osakassopimuksen täsmentämiselle arvioitaisiin erikseen vuoden 2025 aikana. Samalla arvioitaisiin tarve yhtiö nimen muuttamiselle vastaamaan paremmin uuden omistajastrategian mukaista laajentunutta toimialaa.

Esitettävä omistajastrategialuonnos on ollut kommenteilla omistajilla kevään ja kesän 2024 aikana. Lisäksi 4.10.2024 järjestetyssä osakaskokouksessa on käsitelty omistajastrategia luonnos sekä päätöksenteon vaiheet ja aikataulutus.

Omistajastrategiasta on määrä päättää ylimääräisessä yhtiökokouksessa joulukuussa 2024 ja omistajastrategia astuisi voimaan 1.1.2025 alkaen.

Ehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. hyväksyä luonnoksen Uudenmaan Vammaispalvelut Oy:n omistajastrategiasta liitteen mukaisesti. Yhtiökokous voi tarvittaessa valtuuttaa yhtiön edustajan tekemään omistajastrategiaan vähäisiä teknisluonteisia korjauksia;
  2. merkitä tiedoksi kutsun ylimääräiseen yhtiökokoukseen 10.12.2024 ja todeta, että yhtiökokousedustajan nimeämisestä ja toimiohjeen antamisesta edustajalle päätetään erikseen.

​​

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Kokouskäsittely

Aluehallituksen jäsen Marja Ahava ilmoitti olevansa asiassa esteellinen palvelussuhdejääviyden perusteella ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi klo 11.12. Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Päätöksenteon jälkeen Ahava saapui takaisin kokoukseen klo 11.14.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000, 01301 Vantaa
kirjaamo@vakehyva.fi

p. 09 419191

Voit myös toimittaa oikaisuvaatimuksesi paikan päällä

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.