Aluevaltuusto, kokous 19.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 30 Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen yhteistoimintasopimuksen päivittäminen

VAKEDno-2022-104

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: apulaispelastusjohtaja Jussi Rahikainen, hallinnon partner Mirkka Ikonen   

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ovat sopineet Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksesta yhteistoimintasopimuksella. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt yhteistoimintasopimuksen 19.4.2022 § 40 ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto 28.4.2022 § 31. 

Yhteistoimintasopimuksessa todetaan, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä määritellään Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen tehtävät yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Täten hallintosäännön muutokset tulee sisällyttää samanlaisina myös yhteistoimintasopimukseen. Pelastuslaitosta koskevat hallintosäännön muutokset valmistelee hyvinvointialueiden yhteinen pelastuslautakunta. Pelastustoimea koskevat kohdat yhteensovitetaan myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntöön.  

Yhteistoimintasopimusta ja hallintosääntöä on tarpeellista päivittää samanaikaisesti niin, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön ja yhteistoimintasopimuksen kirjaukset ovat yhdenmukaisia. Yhteistoimintasopimus on hyväksytty vuonna 2022 ennen pelastustoimen järjestämisvastuun siirtymistä kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023, jonka takia yhteistoimintasopimus on samalla tarpeellista päivittää vastaamaan järjestämisvastuun alkamisen jälkeen toteutunutta käytäntöä esimerkiksi kiinteistöomaisuuden hallintaan ja taloudenhoitoon liittyvien kirjausten osalta.  

Pelastuslautakunta on päätöksillään 6.9.2023 § 32 ja 7.2.2024 § 4 delegoinut pelastusjohtajalle toimivaltaa investointeihin ja toimialan palveluhankintoihin liittyen. Yhteistoimintasopimukseen voidaan kirjata vastaavalla tavalla pelastuslautakunnan toimivaltuudeksi: 

  • päättää yli kahden miljoonan euron investoinneista ja muista pitkävaikutteisista menoista investointisuunnitelman perusteella,

  • päättää yli miljoonan euron palveluhankinnoista ja urakalla teettämisestä Vantaan ja Keravan aluehallituksen antamien ohjeiden mukaisesti. 

 

Yhteistoimintasopimuksen mukaisesti pelastustoimen kulut jaetaan hyvinvointialueiden kesken asukaslukujen suhteen ja toimintavalmiuden kapasiteetin perusteella. Sopimusta voidaan selventää maksujen aikataulun osalta siten, että kirjataan toteutunut käytäntö seuraavalla tavalla: 

  • Kalenterivuoden aikana hyvinvointialueiden maksamat pelastustoimen kustannukset tasataan sovitun kustannustenjaon mukaiseksi tilinpäätöstietojen varmistuttua. Tällöin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle palautetaan sen maksuja tai siltä peritään ylimääräinen maksu. 

 

Yhteistoimintasopimuksesta päivitetään valmisteluvaiheeseen liittyvät vanhentuneet kirjaukset ja päivittämisen yhteydessä yhteistoimintasopimukseen tehdään myös teknisiä päivityksiä esimerkiksi vanhentuneen termistön osalta:

  • viittaukset vuosien 2021–2022 valmisteluvaiheeseen poistetaan,

  • sairaanhoitopiiri termi korvataan HUS-yhtymällä,

  • vanhentuneet viittaukset Vantaan kaupungin lomapalkkojen ja -rahojen maksuaikatauluihin muutetaan,

  • viittaus vuonna 2020 hyväksyttyyn palvelutasopäätökseen poistetaan,

  • kiinteistöomaisuuden hallintaan liittyvät kirjaukset muutetaan vastaamaan toteutunutta käytäntöä,

  • taloudenhoitoon liittyvät kirjaukset muutetaan vastaamaan toteutunutta käytäntöä.

 

Voimassa olevassa yhteistoimintasopimuksessa on todettu otto-oikeudesta seuraavasti:  

”Hyvinvointialuelain (611/2021) 97 §:n mukaan yhteistoimintasopimuksessa voidaan sopia, ettei hyvinvointialueen aluehallituksella ole oikeutta ottaa yhteisen toimielimen päättämää asiaa käsiteltäväkseen. Tällä yhteistoimintasopimuksella sovitaan, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksella ei ole otto-oikeutta hyvinvointialueiden yhteisen toimielimen, pelastuslautakunnan, tekemiin päätöksiin.” 

Yhteistoimintasopimuksen päivityksen yhteydessä em. kohtaa voidaan muuttaa vastaamaan muiden toimielimien käytäntöä:  

”Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksella on otto-oikeus hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslautakunnan päätöksiin. Otto-oikeuden käyttämisen jälkeen ennen asian ratkaisemista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen tulee kuulla Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitusta. Aikataulullisista syistä hyvinvointialuejohtajat ja aluehallitusten puheenjohtajat voivat kuitenkin sopia kuulematta jättämisestä.” 

Liitteenä 1 on voimassa oleva yhteistoimintasopimus ja liitteenä 2 luonnos päivitetystä yhteistoimintasopimuksesta. 

Ehdotus

Pelastuslautakunta päättää esittää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallituksille ja edelleen aluevaltuustoille yhteistoimintasopimuksen muuttamista liitteen 2 mukaisesti.

Päätös

Pelastuslautakunta päätti yksimielisesti esittää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallituksille ja edelleen aluevaltuustoille yhteistoimintasopimuksen muuttamista liitteen mukaisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa pelastusjohtaja Jyrki Landstedt, jyrki.landstedt@vakehyva.fi.

-----------------------------------

Pelastuslautakunta jätti asiaan seuraavan pöytäkirjalausuman: "Pelastuslautakunta ei kannata Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen otto-oikeutta pelastuslautakunnan päätöksiin esityksen mukaisesti. Pelastuslautakunta on pelastuslain mukainen monijäseninen pelastusviranomainen, jolle on osoitettu lakisääteisiä tehtäviä. Lautakunta on huolestunut erityisesti aluehallituksen otto-oikeuden käyttämistä pelastuslautakunnan hankintoja koskevissa päätöksistä. Lautakunta on huolissaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vaikutusmahdollisuudesta päätöksenteossa, jos ottomenettely toteutuisi."

Kokouskäsittely

Päätettyään asiasta käydyn keskustelun lautakunnan puheenjohtaja totesi, että Annina Nuutinen oli tehnyt pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosehdotuksen, jonka mukaan ehdotetun yhteistoimintasopimuksen luonnoksen sivulta 4 poistetaan kohta:

"Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksella on otto-oikeus hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslautakunnan päätöksiin. Otto-oikeuden käyttämisen jälkeen ennen asian ratkaisemista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen tulee kuulla Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitusta. Aikataulullisista syistä hyvinvointialuejohtajat ja aluehallitusten puheenjohtajat voivat kuitenkin sopia kuulematta jättämisestä." Kirjauksen osalta voimassa olevan yhteistoimintasopimuksen kirjaus jää voimaan.

Kati Lepojärvi, Kalle Mustonen ja Arto Hägg kannattivat Annina Nuutisen muutosehdotusta.

Puheenjohtajan tiedustelun perusteella pelastuslautakunta hyväksyi muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.

Päivitetty luonnos yhteistoimintasopimuksesta Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksesta on pöytäkirjan liitteenä.

Perustelut

Asian valmistelija: hallintojohtaja Riikka Rajahalme

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen pelastuslautakunta on kokouksessaan 24.4.2025 § 17 ja 18 käsitellyt Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen yhteistoimintasopimuksen päivittämistä sekä hallintosäännön päivittämistä em. muutosten johdosta. Pelastuslautakunnan käsittely 24.4.2025 § 17 koskien yhteistoimintasopimusta on yllä.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialue ovat sopineet Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksesta yhteistoimintasopimuksella. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt yhteistoimintasopimuksen kokouksessaan 19.4.2022 § 40 ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto on hyväksynyt sen kokouksessaan 28.4.2022 § 31. 

Yhteistoimintasopimuksessa todetaan, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä määritellään Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen tehtävät yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Täten hallintosäännön muutokset tulee sisällyttää samanlaisina myös yhteistoimintasopimukseen. Pelastuslaitosta koskevat hallintosäännön muutokset valmistelee hyvinvointialueiden yhteinen pelastuslautakunta. Pelastustoimea koskevat kohdat yhteensovitetaan myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntöön.  

Yhteistoimintasopimusta ja hallintosääntöä on tarpeellista päivittää samanaikaisesti niin, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön ja yhteistoimintasopimuksen kirjaukset ovat yhdenmukaisia. Yhteistoimintasopimus on hyväksytty vuonna 2022 ennen pelastustoimen järjestämisvastuun siirtymistä kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023, jonka takia yhteistoimintasopimus on samalla tarpeellista päivittää vastaamaan järjestämisvastuun alkamisen jälkeen toteutunutta käytäntöä esimerkiksi kiinteistöomaisuuden hallintaan ja taloudenhoitoon liittyvien kirjausten osalta.

Pelastuslautakunta on päätöksillään 6.9.2023 § 32 ja 7.2.2024 § 4 delegoinut pelastusjohtajalle toimivaltaa investointeihin ja toimialan palveluhankintoihin liittyen. Yhteistoimintasopimukseen voidaan kirjata vastaavalla tavalla pelastuslautakunnan toimivaltuudeksi: 

  • päättää yli kahden miljoonan euron investoinneista ja muista pitkävaikutteisista menoista investointisuunnitelman perusteella,

  • päättää yli miljoonan euron palveluhankinnoista ja urakalla teettämisestä Vantaan ja Keravan aluehallituksen antamien ohjeiden mukaisesti. 

 

Yhteistoimintasopimuksen mukaisesti pelastustoimen kulut jaetaan hyvinvointialueiden kesken asukaslukujen suhteen ja toimintavalmiuden kapasiteetin perusteella. Sopimusta voidaan selventää maksujen aikataulun osalta siten, että kirjataan toteutunut käytäntö seuraavalla tavalla: 

  • Kalenterivuoden aikana hyvinvointialueiden maksamat pelastustoimen kustannukset tasataan sovitun kustannustenjaon mukaiseksi tilinpäätöstietojen varmistuttua. Tällöin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle palautetaan sen maksuja tai siltä peritään ylimääräinen maksu.

 

Yhteistoimintasopimuksesta päivitetään valmisteluvaiheeseen liittyvät vanhentuneet kirjaukset ja päivittämisen yhteydessä yhteistoimintasopimukseen tehdään myös teknisiä päivityksiä esimerkiksi vanhentuneen termistön osalta:

  • viittaukset vuosien 2021–2022 valmisteluvaiheeseen poistetaan,

  • sairaanhoitopiiri termi korvataan HUS-yhtymällä,

  • vanhentuneet viittaukset Vantaan kaupungin lomapalkkojen ja -rahojen maksuaikatauluihin muutetaan,

  • viittaus vuonna 2020 hyväksyttyyn palvelutasopäätökseen poistetaan,

  • kiinteistöomaisuuden hallintaan liittyvät kirjaukset muutetaan vastaamaan toteutunutta käytäntöä,

  • taloudenhoitoon liittyvät kirjaukset muutetaan vastaamaan toteutunutta käytäntöä.

 

Pelastuslautakunta käsitteli kokouksessaan myös mahdollista otto-oikeuskirjauksen muuttamista. Pelastuslautakunta poisti kyseisen muutoksen valmistelustaan ja jätti päätökseen pöytäkirjalausuman: "Pelastuslautakunta ei kannata Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen otto-oikeutta pelastuslautakunnan päätöksiin esityksen mukaisesti. Pelastuslautakunta on pelastuslain mukainen monijäseninen pelastusviranomainen, jolle on osoitettu lakisääteisiä tehtäviä. Lautakunta on huolestunut erityisesti aluehallituksen otto-oikeuden käyttämistä pelastuslautakunnan hankintoja koskevissa päätöksistä. Lautakunta on huolissaan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vaikutusmahdollisuudesta päätöksenteossa, jos ottomenettely toteutuisi."

Voimassa olevassa yhteistoimintasopimuksessa on todettu otto-oikeudesta seuraavasti:  

”Hyvinvointialuelain (611/2021) 97 §:n mukaan yhteistoimintasopimuksessa voidaan sopia, ettei hyvinvointialueen aluehallituksella ole oikeutta ottaa yhteisen toimielimen päättämää asiaa käsiteltäväkseen. Tällä yhteistoimintasopimuksella sovitaan, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksella ei ole otto-oikeutta hyvinvointialueiden yhteisen toimielimen, pelastuslautakunnan, tekemiin päätöksiin.” 

Asiaa koskevassa jatkovalmistelussa on katsottu perustelluksi, että pelastuslautakunnan otto-oikeuskirjaus muutetaan vastaamaan muiden toimielimien käytäntöä. Tämän johdosta otto-oikeuskirjaus esitetään muutettavan kuulumaan seuraavasti:

”Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksella on otto-oikeus hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslautakunnan päätöksiin. Otto-oikeuden käyttämisen jälkeen ennen asian ratkaisemista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen tulee kuulla Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitusta. Aikataulullisista syistä hyvinvointialuejohtajat ja aluehallitusten puheenjohtajat voivat kuitenkin sopia kuulematta jättämisestä.” 

Ohessa oheismateriaalina on nykyinen yhteistoimintasopimus ja liitteenä ehdotus päivitetystä yhteistoimintasopimuksesta, joka koostuu pelastuslautakunnan ehdotuksesta 24.4.2025 § 17 sekä muutetusta ehdotuksesta otto-oikeuskirjaukseksi. Kirjaus on valmisteltu yhdessä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen johdon kanssa. Koska Keski-Uudenmaan pelastuslaitos on osa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen organisaatiota yhtenä hyvinvointialueen toimialana, on yhteisvalmistelussa katsottu, että otto-oikeus olisi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella ja että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen vaikutusmahdollisuudet turvattaisiin ennen lopullista päätöksentekoa edeltävällä kuulemisvelvoitteella. Lisäksi samassa yhteydestä yhteistoimintasopimusta esitetään päivitettäväksi siten, että sopimuksesta poistettaisiin kirjaus "Pelastuslaitosta koskevat hallintosäännön muutokset jatkossa valmistelee hyvinvointialueiden yhteinen pelastuslautakunta."

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus sekä aluevaltuusto käsittelevät yhteistoimintasopimusta osaltaan kokouksissaan 13.5.2025 ja 22.5.2025.

Ehdotus

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslaitoksen päivitetyn yhteistoimintasopimuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

----------------

Antero Eerola jätti päätökseen pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti "Katson, että sopimuksen kohdan 6. kirjaus, jonka mukaan ”aikataulullisista syistä hyvinvointialuejohtajat ja aluehallitusten puheenjohtajat voivat kuitenkin sopia kuulematta jättämisestä”, on liian epämääräinen eikä siitä selviä, millaisesta aikajaksosta on kyse eikä sitä kuka aikataulullisia syitä tarvittaessa tulkitsee."

Ehdotus

Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslaitoksen päivitetyn yhteistoimintasopimuksen.

Päätös

Aluevaltuusto päätti hyväksyä liitteenä olevan Vantaan ja Keravan sekä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteisen pelastuslaitoksen päivitetyn yhteistoimintasopimuksen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

-----------------------

Funda Demiri jätti päätökseen Vasemmistoliiton aluevaltuustoryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: “Otto-oikeuden mahdollisessa käytössä Keski-Uudenmaan hyvinvointialuetta tulee aina kuulla, ja asioissa on edettävä yhteistyössä myös aikataulullisista haasteista huolimatta.” Eve Rämö ja Tuire Kaimio ilmoittivat yhtyvänsä pöytäkirjalausumaan.

Mika Kasonen jätti päätökseen pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: "Pelastuslautakunta on pelastuslain mukainen monijäseninen pelastusviranomainen,​ jolle on osoitettu lakisääteisiä tehtäviä. Lautakunta on huolestunut erityisesti aluehallituksen otto-​oikeuden käyttämistä pelastuslautakunnan hankintoja koskevissa päätöksistä. Lautakunta on huolissaan Keski-​Uudenmaan hyvinvointialueen vaikutusmahdollisuudesta päätöksenteossa,​ jos ottomenettely toteutuisi.” Eve Rämö, Tuire Kaimio ja Jonna Weckström ilmoittivat yhtyvänsä pöytäkirjalausumaan.

Päätöksenteon jälkeen pidettiin kokoustauko klo 19.29-19.51. Aluevaltuutettu Heli Hakala poistui kokouksesta kokoustauon aikana.

Kokouskäsittely

Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluevaltuuston puheenjohtaja totesi, että Mika Kasonen oli tehnyt pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosesityksen, joka kuului seuraavasti: ”Esitän kohdan hylkäämistä”. Eve Rämö kannatti Mika Kasosen muutosesitystä.

Koska oli tehty pohjaehdotuksesta poikkeva kannatettu muutosesitys, totesi aluevaltuuston puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluevaltuusto hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi pohjaehdotuksen kannattamista ja EI Mika Kasosen muutosesityksen kannattamista.

JAA äänesti 62 aluevaltuutettua ja EI äänesti 4 aluevaltuutettua ja 2 aluevaltuutettua äänesti tyhjää, joten aluevaltuustohyväksyi pohjaehdotuksen äänin 62-4.

Äänestysluettelo:

  • JAA: Soile Eriksson, Markku Pyykkölä, Jouko Jääskeläinen, Marja Ahava, Marja Suomela, Sari Linnansalmi, Funda Demiri, Ulla-Maija Kopra, Patrik Karlsson, Teemu Purojärvi, Nina Korventaival, Anitta Orpana, Tuija Haapalainen, Tiina Keskimäki, Tiina Tuomela, Lauri Kaira, Pirjo Luokkala, Eva Tawasoli, Vaula Norrena, Oskari Iivarinen, Timo Laaninen, Ida Tamminen, Maarit Raja-Aho, Satu Ek, Minttu Sillanpää, Jouko Lindtman, Pirkko Letto, Hanna Holmberg-Soto, Anne Karjalainen, Antti Seppinen, Terhi Enjala, Sirkka-Liisa Kähärä, Matilda Stirkkinen, Paula Lehmuskallio, Mika Niikko, Otso Kivimäki, Laura Tulikorpi, Otto Aalto, Riitta Särkelä, Jüri Linros, Suvi Karhu, Anniina Pylsy, Janne Hartikainen, Elina Nykyri, Antero Eerola, Susanna Kaiju, Inna Kallioinen, Olga Gilbert, Tia Seppänen, Heli Hakala, Säde Tahvanainen, Ulla Kaukola, Markku Weckman, Sakari Rokkanen, Jari Sainio, Marjo Vacker, Kai-Ari Lundell, Kimmo Kiljunen, Nina Nummela, Reija Friman, Tanja Aidanjuuri, Tarja Eklund
  • EI: Mika Kasonen, Jonna Weckström, Gashaw Kaisa Bibani, Eve Rämö
  • Tyhjä: Tuire Kaimio, Sirpa Siru Kauppinen

Muutoksenhaku

Valitusoikeus 

Jos olet tyytymätön tähän päätöksen, voit hakea siihen muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta. Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta aluevalituksella vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen kuitenkin hakea muutosta aluevalituksella myös asianosainen sekä hyvinvointialueen jäsen. (Laki hyvinvointialueesta 142 §.)

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt toimielin on ylittänyt toimivaltansa ja/tai
  • päätös on muuten lainvastainen.
     

 Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen toimittaminen

Toimita valitus 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on tehtävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Myöhässä tullutta valitusta ei tutkita. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu julkisesti nähtäville yleiseen tietoverkkoon hyvinvointialueen verkkosivustolla (https://vakehyva.cloudnc.fi). 

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä:

  • seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä,
  • kolmen päivän kuluttua sähköisen viestin lähettämisestä tai
  • saantitodistuksen osoittamana aikana/erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana
     

Voit toimittaa valituksen henkilökohtaisesti, postittamalla tai sähköisesti. Jos viimeinen palautuspäivä osuu viikonlopulle tai pyhäpäiväksi, voit toimittaa valituksen vielä seuraavana arkipäivänä virka-aikana.

Tee valitus kirjallisena ja kerro siinä mitä muutoksia haluat päätökseen ja millä perusteella. Liitä mukaan valituksen kohteena oleva päätös ja vaatimusta tukevat asiakirjat. Ilmoita valituksessa kotikuntasi ja yhteystietosi ja allekirjoita se. Jos sinulla on laillinen edustaja, valituksessa tulee olla sinun nimen ja kotikunnan lisäksi myös tämän nimi, kotikunta, yhteystiedot ja allekirjoitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse allekirjoittaa, mutta siitä on käytävä ilmi lähettäjän tiedot.

Valitus toimitetaan aina omalla vastuulla.

Muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua hallinto-oikeudessa 270 euroa. Lisätietoja valituksen maksullisuudesta saa Helsingin hallinto-oikeudesta. Maksua ei peritä silloin, kun hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaisen päätöksen valittajan eduksi.

Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Käynti- ja postiosoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000, faksi: 029 56 42079
Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi
Asiointipalvelun osoite: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Virka-aika: klo 8.00 - 16.15