Perustelut
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallitus on 15.3.2022 § 23 käsitellyt asian. Kokouksen jälkeen on havaittu, että toinen pöytäkirjantarkastajista oli poistunut esteellisenä ilman, että hänen tilalleen oli valittu uutta pöytäkirjantarkastajaa. Tämän vuoksi asia käsitellään uudelleen (hallintolaki 50 § ja 52 §).
Vuoden 2023 alusta lukien vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyy kunnilta ja kuntayhtymiltä 21 hyvinvointialueelle. Vantaan ja Keravan kaupungeilta vastuu siirtyy Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle. Lainsäädännössä pelastustoimen järjestämisvastuu on säädetty siirtymään Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lisäksi Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annettu laki 616/2021 (jäljempänä voimaanpanolaki) tuli voimaan 1.7.2021. Lain 26.1 §:n mukaan kunnan on tehtävä viimeistään 28.2.2022 hyvinvointialueelle selvitys 22, 23 ja 25 §:ssä tarkoitetuista sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevista toimitiloista, siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta, sopimuksista ja vastuista. Lisäksi samassa määräajassa kunnan tulee antaa hyvinvointialueelle arvio 18 §:n nojalla siirtyvän henkilöstön määrästä, palkkakuluista ja 24 §:n mukaisesta lomapalkkavelasta.
Hyvinvointialueen aluevaltuusto käsittelee kunnan antaman, voimaanpanolain 26 §:n mukaiset selvitykset viimeistään 31.3.2022 ja päättää sen perusteella (voimaanpanolain 22–25 §:ssä tarkoitettujen) irtaimen omaisuuden, lomapalkkavelan, sopimusten ja vastuiden siirtymisestä hyvinvointialueelle ja hyvinvointialueen vastuulle (voimaanpanolaki 28 §).
Hyvinvointialue voi pyytää kunnalta käyttöönsä tarpeellisiksi katsomiaan lisäselvityksiä ja asiakirjoja. Jos hyvinvointialue katsoo, että kunnan antaman selvityksen mukaan hyvinvointialueen hallintaan siirtyvät toimitilat, irtaimisto ja sopimukset eivät turvaa sosiaali- ja terveystoimen tai pelastustoimen järjestämistä alueella, hyvinvointialueen on neuvoteltava kunnan kanssa (voimaanpanolaki 26.2 §).
Kunnan on täydennettävä edellä tarkoitettua selvitystä viimeistään 30.6.2022, jos toimitiloissa, siirtyvässä irtaimessa omaisuudessa tai sopimuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia selvityksen antamisen jälkeen ja jos hyvinvointialue katsoo selvityksen täydentämisen tarpeelliseksi (voimaanpanolaki 26.3 §).
Vantaan kaupungin kaupunginhallitus on 31.1.2022 § 10, § 11 ja § 12 hyväksynyt kyseiset voimaanpanolain 22 §:ssä, 23 §:ssä ja 25 §:ssä tarkoitetut selvitykset. Vantaan kaupunki on lisäksi antanut voimaanpanolain 26 §:n mukaisesti arvion siirtyvän henkilöstön määrästä, palkkakuluista ja lomapalkkavelasta myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Pelastustoimesta siirtyvän henkilöstön vastaavista tiedoista kaupunginhallitukselle on tehty erillinen esitys. Vantaan kaupunki antaa pelastustointa koskevan omaisuusselvityksen ja arvion pelastustoimen siirtyvän henkilöstön määrästä, palkkakuluista ja lomapalkkavelasta myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle (voimaanpanolaki 58 §). Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen selvityksistä on samassa kokouksessa erillinen esitys. Hyvinvointialueelle siirtyvistä sosiaali- ja terveystoimen käytössä olevista toimitiloista on samoin samassa tämän kokouksen esityslistalla erillinen esitys.
Voimaanpanolain 26 §:ssä säädetty kunnan antama selvitys sekä 28 §:ssä tarkoitettu hyvinvointialueen päätös vastaavat omaisuuden saantokirjaa (voimaanpanolaki 40 §).
Voimaanpanolain 29 §:ssä on säädetty kunnilta ja kuntayhtymiltä siirtyvien sopimusten mitättömyydestä ja irtisanomisesta. Voimaanpanolain 29 §:n 5 momentin nojalla hyvinvointialueen on mitättömyyden osalta todettava ja irtisanomisen osalta päätettävä sopimuksen tai sen ehdon mitättömyydestä ja irtisanomisesta. Asiasta on ilmoitettava sopimusosapuolelle ja sosiaali- ja terveysministeriölle viimeistään 31 päivänä lokakuuta 2023. Lisäksi voimaanpanolain 29 §:n 6 momentissa on säädetty, että hyvinvointialueen on ennen sopimuksen tai sen ehdon mitättömyyden toteamista tai irtisanomista koskevan päätöksen tekemistä neuvoteltava ostopalvelusopimuksen sopimusosapuolen kanssa. Sopimuksen irtisanomisessa ja mitättömyyden toteamisessa on noudatettava suhteellisuusperiaatetta. Jos osapuolet eivät pääse yksimielisyyteen sopimuksen muuttamisesta ja mitättömyys koskee vain osaa sopimusta, osapuolilla on oikeus irtisanoa sopimus. Jos mitättömyys tai irtisanomisperuste koskee kuitenkin vain erittäin vähäistä osaa sopimuksesta, hyvinvointialueella ei ole oikeutta todeta mitättömäksi tai irtisanoa koko sopimusta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialueen muutosjohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.