Beskrivning
Ärendets beredare: direktör för koncerntjänsterna Mikko Hokkanen och strategichef Marianne Juosila
Välfärdsområdesfullmäktige har vid sitt sammanträde 10.6.2024 § 36 beslutat anteckna revisionsnämndens utvärderingsrapport för 2023 för kännedom och skicka den vidare till välfärdsområdesstyrelsen för utlåtande senast 9.9.2024 enligt 125 § i lagen om välfärdsområden och om de åtgärder som utvärderingsrapporten ger anledning till.
Revisionsnämnden presenterar i utvärderingsrapporten följande sammandrag av utvärderingsobservationerna samt bifogade begäran om svar:
God respons
· Välfärdsområdets verksamhet inleddes planenligt och tryggt.
· Hyresverksamheten för bostäder för grupper med särskilda behov har inletts på ett kontrollerat sätt.
· Projektutvecklingen sker i samarbete med sektorerna och intressentgrupperna. Välfärdsområdet är utvecklingsorienterat.
· Arbetet vid rådgivningarna utförs i enlighet med dimensioneringsrekommendationen utifrån klientmängden, även om dimensioneringsrekommendationen endast är en rekommendation, inte en ram som lagen föreskriver för verksamheten.
· Tillgången till barnrådgivningstjänster är god, även om det i liten utsträckning förekommer kö till läkarundersökningar vid rådgivningarna. I brådskande fall erbjuds rådgivningstider snabbt.
· Köerna till det första besöket på familjerådgivningen har förkortats avsevärt.
· Analyserna av produktionssättet innehåller bra rekommendationer som förbättrar effektiviteten.
· Avgifterna för fördröjd förflyttning inom den specialiserade sjukvården har nästan nollställts.
· Varumärket VAKE i Vanda och Kervo välfärdsområde tål granskning och utvärdering på riksomfattande nivå.
Att utveckla
· Den ekonomiska bärkraften står inte på en hållbar grund, välfärdsområdet ska enligt revisionsnämndens rekommendation förbereda sig på att täcka underskottet om skyldigheten att göra detta realiseras inom den tidsfrist som lagen föreskriver.
· Det är fortfarande skäl att fästa uppmärksamhet vid utmaningarna med tillgången på personal, personalens hållkraft och arbetets dragningskraft.
· Det finns fortfarande mycket att utveckla i indikatorerna och rekommendationen är att man använder tillräckligt informativa och tydliga indikatorer som styr verksamheten och med vars hjälp man i fortsättningen också kan följa upp utvecklingen av verksamheten. Målet med indikatorerna på fullmäktigenivå är att enbart följa lagen vilket är svagt och ger inget mervärde i riktlinjerna för organisationens verksamhet.
· Det finns fortfarande mycket att utveckla i frågor som gäller användningen av lokalerna, till exempel mätningen och uppskattningen av effektiviteten i lokalerna medför utmaningar.
· För att utveckla servicenätet behövs information och verktyg för kunskapsbaserad ledning. Detta kräver ännu mycket arbete i välfärdsområdet.
· Kundresponsenkäterna fungerar inte ännu inom alla serviceområden. Insamlingen av respons och utnyttjandet av responsen är ett viktigt verktyg för utvecklingen och stärker också förverkligandet av delaktigheten.
· Klientdimensioneringen 30 barn/socialarbetare överskrids för en del av aktörerna inom öppenvården. Revisionsnämnden anser att barns och familjers välfärd är viktig och därför ska man även i fortsättningen fästa uppmärksamhet vid rekryteringen av socialarbetare.
· Utmaningarna i patientdatasystemets tillgång till information medför problem för den kunskapsbaserade ledningen. För att kunskapsbaserad ledning ska lyckas måste man fästa uppmärksamhet vid att tillgången till relevanta data är bättre än i nuläget.
· Det är viktigt att sammanföra utvecklingsinformationen från olika gränssnitt och för detta behövs rätt verktyg samt ett fungerande informationsflöde mellan olika aktörer.
· Vårdgarantin förverkligas inte inom all service.
Begäran om svar
1. Hur säkerställer välfärdsområdet att ekonomins bärkraft tryggas?
2. Vilka åtgärder vidtas för att locka och engagera kompetent och språkkunnig personal samt hur utvecklas belöningen av arbetet?
3. Hur kontrolleras IKT-kostnaderna i fortsättningen?
4. Hur har den långsiktiga konsekvensbedömningen av reformprogrammet gjorts och hur säkerställs det att förnyelseåtgärderna inte kommer att orsaka vårdskuld?
5. Hur säkerställs att välfärdsområdet tillhandahåller sina tjänster inom tidsfristerna enligt vårdgarantin?
Enligt 125 § i lagen om välfärdsområden ger välfärdsområdesstyrelsen välfärdsområdesfullmäktige ett utlåtande om de åtgärder som utvärderingsrapporten ger anledning till.
Välfärdsområdet beaktar revisionsnämndens observationer i samband med utvärderingen i sin verksamhet och har berett den bifogade utredningen som svar på begäran om svar som lyfts fram i utvärderingsrapporten.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen föreslår för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar anteckna för kännedom den bifogade utredningen om åtgärder som välfärdsområdesstyrelsen har vidtagit eller vidtar utifrån de observationer som framförts i välfärdsområdets revisionsnämnds utvärderingsrapport för 2023.
Beslut
Beslutsförslaget godkändes enhälligt.
Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.