Beskrivning
Ärendets beredare: sektordirektör för vuxensocialarbete och funktionshinderservice Kirsi Leväpelto och serviceområdeschef för funktionshinderservice Terhi Tehola
Funktionshinderservicens nuvarande telefontider för rådgivning är mer omfattande än inom andra rådgivnings- och handledningstjänster i Vanda och Kervo välfärdsområde. Telefonrådgivningen inom vuxensocialarbetet är öppen fyra timmar per dag och inom tjänsterna för barn och familjer tre timmar per dag.
Jämfört med välfärdsområdena i de övriga närområdena har funktionshinderservicen i Vanda och Kervo välfärdsområde längre servicetider, men enligt kundresponsen är det svårt att nå rådgivningen och kötiderna är långa. När den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft förutspås antalet kontakter öka betydligt.
I nuläget när linjen är öppen i sex timmar hinner man inte ringa återuppringningssamtal under samma dag och kötiden på linjen blir längre. Den förkortade telefonrådgivningstiden under den gångna sommaren har haft en positiv inverkan på återuppringningarna.
På ovan nämnda grunder är det ändamålsenligt att förkorta klienthandledningen vid rådgivningen för funktionshindrade till fyra timmar mellan kl. 9–11 och kl. 13–15 från och med 1.9.2024.
Med stöd av 34 § 4 punkten i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde hör det till serviceområdeschefens befogenhet att besluta om tillfällig stängning eller förflyttning av ett verksamhetsställe för högst två månader. Beslut om tillfällig stängning eller förflyttning av ett verksamhetsställe kan inte sammankopplas för en längre tid än så. Välfärdsområdesstyrelsen beslutar om mer långvariga stängningar och förflyttningar.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att förkorta tiden för funktionshinderservicens telefonrådgivning till fyra timmar per dag mellan kl. 9–11 och kl. 13–15 från och med 1.9.2024.
Beslut
Beslutsförslaget godkändes enhälligt.
Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
---------------------------------------------
Efter att beslutet hade fattats lämnade Jukka Hako den socialdemokratiska fullmäktigegruppens protokolluttalande om beslutet. Protokolluttalande löd enligt följande: Huruvida telefonservicens öppettider är tillräckliga ska utvärderas med hjälp av kundrespons efter att den nya lagen om funktionshinderservice har trätt i kraft.