Perustelut
Asian valmistelijat: aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialajohtaja Kirsi Leväpelto ja vammaispalvelujen palvelualuejohtaja Terhi Tehola
Vammaisneuvonnan nykyinen puhelinpalveluaika on laajempi kuin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen muissa neuvonta- ja ohjauspalveluissa. Aikuissosiaalityön puhelinneuvonta on auki neljä tuntia päivässä ja lasten ja perheiden palveluissa kolme tuntia päivässä.
Muiden lähialueiden hyvinvointialueisiin verrattuna Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vammaispalveluilla on laajemmat palveluajat, mutta asiakaspalautteen mukaan neuvontaa on vaikea tavoittaa ja jonotusajat ovat pitkiä. Uuden vammaispalvelulain voimaan tullessa yhteydenottojen ennustetaan lisääntyvän merkittävästi.
Nykytilan mukaisesti linjan ollessa auki kuusi tuntia, ei saman päivän aikana ehditä soittaa takaisinsoittoja ja jonotusaika linjalla venyy. Kuluneen kesän lyhennetyllä puhelinneuvonnan ajalla on ollut myönteinen vaikutus takaisinsoittoihin.
Edellä mainituista perusteista johtuen vammaisneuvonnan asiakasohjausta on tarkoituksenmukaista lyhentää neljään tuntiin klo 9–11 ja klo 13–15 välillä 1.9.2024 alkaen.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 34 §:n kohdan 4 nojalla palvelualuejohtajan toimivaltaan kuuluu päättää toimipisteen tilapäisestä sulkemisesta tai siirrosta enintään kahden kuukauden ajaksi. Toimipisteen tilapäistä sulkemista tai siirtoa koskevia päätöksiä ei voida ketjuttaa tätä pidemmäksi ajaksi. Pidempiaikaisista suluista ja siirroista päättää aluehallitus.
Ehdotus
Aluehallitus päättää lyhentää vammaisneuvonnan puhelinpalveluajan neljään tuntiin päivässä klo 9-11 ja klo 13–15 välillä 1.9.2024 alkaen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
---------------------------------------------
Päätöksenteon jälkeen Jukka Hako jätti päätökseen Sosialidemokraattisen hallitusryhmän pöytäkirjalausuman. Pöytäkirjalausuma kuului seuraavasti: Puhelinpalvelun aukioloajan riittävyyttä tulee arvioida uuden vammaispalvelulain voimaantulon jälkeen asiakaspalautetta hyödyntäen.