Aluehallitus, kokous 20.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 151 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osavuosikatsaus ajalta 1.1.2024-30.6.2024

VAKEDno-2024-2147

Perustelut

Asian valmistelija: konsernipalvelujen johtaja Mikko Hokkanen, taloussuunnittelupäällikkö Marja Miettinen ja strategiapäällikkö Marianne Juosila

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 77 §:n mukaan aluehallitus seuraa talousarvion toteutumista talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätetyllä tavalla. Talousarviossa todetaan, että toiminnan ja talouden tilanne raportoidaan aluehallitukselle ja -valtuustolle osavuosikatsauksissa sekä talousarviovuoden tilanne tilinpäätöksessä ja toimintakertomuksessa. Vuoden toinen osavuosikatsaus perustuu talouden ja toiminnan osalta tilanteeseen 30.6.2024. 

Talousarvion toteutuminen

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen käyttötalouden sitovuustasot ovat hyvinvointialue ilman erikoissairaanhoitoa ja erikoissairaanhoito, joiden osalta sitova erä on toimintakate. Tuloslaskelmaosan osalta sitovuustaso on vuosikate.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion menojen vuonna 2024 arvioidaan olevan 1 285,9 milj. euroa ja tulojen 113,7 miljoonaa euroa. Toimintakatteeksi muodostuu näin -1 172,2 milj. euroa. Hyvinvointialueen käyttötalousmenojen arvioidaan toteutuvan 6,3 milj. euroa korkeampina ja toimintatulojen 7,1 milj. euroa talousarviota matalampina, minkä seurauksena toimintakate toteutunee 13,4 milj. euroa talousarviota heikompana. 

Hyvinvointialueen vuosikate sisältää käyttötalouden tulojen ja menojen lisäksi valtion rahoituserät sekä korkomenot ja -tulot. Ennusteen mukainen vuosikate on -110,8 milj. euroa ja tilikauden tulos poistojen jälkeen on -112,9 milj. euroa toteutuen 12,5 milj. euroa talousarviota heikompana. 

Erikoissairaanhoito

Erikoissairaanhoidon sitovuustason osalta ei ennakoida talousarviopoikkeamia.

Erikoissairaanhoidon talousarvion alkuperäinen menomääräraha 2024 sisälsi HUS-palvelusopimuksen, ensihoidon, myrkytystietokeskuksen, hammaslääkäreiden erikoistumisopetuksen sekä lääkärihelikopteritoiminnon sekä terveyskeskuspäivystyksen menot.

Hyvinvointialueen aluehallitus esitti aluevaltuustolle 14.5.2024 ja aluevaltuusto päätti 10.6.2024, että terveyskeskuspäivystyksen määräraha (10,2 milj. euroa) siirretään terveydenhuollon palvelujen toimialan määrärahaan, johon menot palveluluokituksen perusteella tulee kirjata. Erikoissairaanhoidon TA2024 menot talousarviomuutoksen jälkeen ovat 364,3 milj. euroa.

HUS-yhtymä laskuttaa palvelusopimuksen mukaisista palveluistaan hyväksytyn talousarvionsa mukaisesti. HUS-yhtymän talousarviossa raami on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osalta 355,5 milj. euroa sisältäen terveyskeskuspäivystyksen.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on varauduttu suurempaan erikoissairaanhoidon palvelutarpeeseen ja laskutukseen, ja talousarviossa tähän on varattu talousarviomuutoksen jälkeen 364,3 miljoonaa euroa.

HUS-laskutuksen ennuste perustuu siis arvioon alueiden välisestä suhteellisesta palvelukäytöstä ja siten pitää sisällään epävarmuuksia. Vuoden toisen neljänneksen perusteella Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen suhteellinen palvelunkäyttö näyttää olevan noin 2,3 % HUSin talousarviota korkeampaa, mikä vastaisi hyvinvointialueen vuoden 2024 erikoissairaanhoidon talousarviota. Saatu ennakkotieto HUS-yhtymän talousarvioylityksestä vuodelle 2024 on 38,6 miljoonaa euroa; tieto tarkentuu kun HUS-yhtymä julkaisee oman osavuosikatsauksensa.

HUS-yhtymän talousarvioraamin sisällä toteutetaan vuoden lopussa tasausmenettely, jossa hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki tasaavat laskutusta palveluiden suhteellisen käytön mukaisesti, mikä luo epävarmuutta hyvinvointialueen toteumaennusteeseen. HUS-yhtymän mahdollinen yli- tai alijäämä joko lisää hyvinvointialueen kustannuksia (alijäämä) tai vähentää niitä (ylijäämä).  

Hyvinvointialue ilman erikoissairaanhoitoa

Hyvinvointialueen menojen ilman erikoissairaanhoitoa ennakoidaan ylittävän talousarvion 6,3 miljoonalla eurolla ja tuottojen ennakoidaan alittavan talousarvion 7,1 miljoonalla eurolla. Toimintakate ennustetaan toteutuvan 13,4 miljoonaa euroa heikompana kuin talousarvio.

Poikkeamat toimialoittain

  • Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialalla menojen ylitysuhka 1,3 milj. euroa johtuen pääosin henkilöstövuokrauksen käytöstä ja asiakaspalvelujen ostoista.
  • Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialalla tulojen ennakoidaan toteutuvan 3,5 milj. euroa talousarviota matalampina ja menojen 7,4 milj. euroa talousarviota korkeampina. Tulojen osalta valtion laskennalliset pakolaiskorvaukset jäävät 4 milj. euroa alle talousarvion johtuen lainsäädännön muutoksesta 9/2023, joka ohjasi valtaosan korvauksista kunnille. Menojen osalta asiakaspalvelujen ostoissa on ylityspainetta mielenterveyskuntoutujien kotiin vietävissä palveluissa sekä vammaisten asumispalveluissa ja kotiin vietävissä palveluissa. 
  • Vanhuspalvelujen toimialalla menojen ennakoidaan ylittävän talousarvion 1,3 milj. euroa johtuen pääosin työvoiman vuokrauksen käytöstä
  • Terveydenhuollon palvelujen toimialalla toimintatuottojen ennustetaan alittavan talousarvion 3,6 milj. eurolla. Alitus johtuu pääosin siitä, että asiakasmaksukatto vähentänee toimialan maksutuottoja loppuvuoden osalta. Toimialan menomäärärahan ennustetaan ylittävän talousarvion 4,5 milj. eurolla pääosin henkilöstövuokrauksen vuoksi.  
  • Konsernipalvelujen toimialan talousarviomenojen ennustetaan alittuvan 7,9 milj. eurolla. Konsernipalveluihin on budjetoitu hyvinvointialuetasoisia mm. henkilöstömenoja sekä tila- että tietohallintokustannuksia, jotka alittavat talousarvion.
  • Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen talousarvion ennustetaan toteutuvan suunnitellusti

 

Koska toisessa osavuosikatsauksessa ennakoidaan vuodelle 2024 lähes 13,4 milj. euroa lisää alijäämää, loppuvuodelle tarvitaan 13,4 milj. euron säästöohjelma, jotta hyvinvointialue pysyy valtuuston päättämässä talousarviossa. Vuoden 2024 talousarviossa pysyminen on kriittistä ensi vuoden talouden ja toiminnan hallinnan onnistumiseksi.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palvelutuotanto

Henkilöstötilanne ja palvelukyky ovat kehittyneet myönteisesti. Vaikka henkilöstötilanne on edelleen vaikea mm. sosiaalityöntekijöiden saatavuuden osalta, esimerkiksi lääkäreitä ja hoitohenkilöstöä on saatu rekrytoitua omaksi henkilöstöksi. Palvelujen saatavuus on parantunut useissa palveluissa merkittävästi verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan, ja erikoissairaanhoidon siirtoviivepäivät ovat käytännössä poistuneet kokonaan. Terveysasemille valmisteltu hoidon jatkuvuutta edistävä omatiimi-malli otettiin toukokuussa käyttöön kaikilla terveysasemilla.

Toisen vuosineljänneksen perusteella vuoden 2024 talousarvion sitovista tavoitteista suurimman osan (12/17) arvioidaan toteutuvan täysin asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteet nuorten kiireellisten sijoitusten väheneminen, lasten ja nuorten mielenterveys-, päihde- ja riippuvuuspalveluihin pääsyn paraneminen, terveysasemille pääsyn nopeutuminen, henkilöstön työhyvinvointi ja talousarvion vuosikatteen toteutuminen eivät saavuttane täysin talousarvion hyväksymisen yhteydessä asetettuja tavoitetasoja. Hyvinvointialueella jatketaan pitkäjänteistä työtä hyvinvointialuestrategian linjausten mukaisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja palvelujen kustannusvaikuttavuuden parantamiseksi.​​​​

Ehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. merkitä tiedoksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osavuosikatsauksen 2/2024;
  2. esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää merkitä tiedoksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osavuosikatsauksen 2/2024.​

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoa päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.