Områdesstyrelsen, möte 20-08-2024

Protokollet är granskat

§ 164 Svar på fullmäktigemotionen om vårdgarantin och om att hålla fast vid nivån på äldreomsorgen i välfärdsområdet

VAKEDno-2024-2101

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektören för hälso- och sjukvårdstjänster Kati Liukko och sektordirektören för äldreservicen Minna Lahnalampi-Lahtinen 

Vid välfärdsområdesfullmäktiges möte 29.4.2024 § 32 lämnade Antero Eerola fullmäktigemotionen "Välfärdsområdet ska hålla fast vid vårdgarantin och nivån på äldreomsorgen". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 14 ledamöter.  

Fullmäktigemotionen löd enligt följande: "Landets regering beslutade i sina ramförhandlingar 15-16.4.2024 om kraftiga nedskärningar bland annat i social- och hälsovårdstjänsterna. Om de förverkligas innebär det kännbara försämringar i den nuvarande servicenivån. Till åtgärderna hör bland annat en betydande förlängning av vårdgarantin från 14 dygn till tre månader. Dessutom förlängs vårdgarantin för mun- och tandvården från fyra till sex månader.  

Avsikten är också att personaldimensioneringen inom heldygnsomsorgen för äldre ska minskas från 0,65 personer till 0,6 personer. Samtidigt bestämmer regeringen att man ska avstå från att höja dimensioneringen av vårdare till 0,7 arbetstagare från början av 2028. Med dessa riktlinjer skrotas det gemensamma samarbetet, som pågått i åratal och som överskridit de politiska gränserna, för att förbättra vården av äldre personer efter de vårdskandaler och den vanvård av äldre som varit problematiska inom vården sedan länge.  

Välfärdsområdena ansvarar inför lagen för att ordna medborgarnas social- och hälsovårdstjänster. Vanda och Kervo välfärdsområde har gett sina invånare ett löfte om att tjänsterna ska förbättras och ställt upp det ambitiösa målet att vara Finlands bästa välfärdsområde. Detta lyckas inte ifall vårdgarantin och nivån på äldreomsorgen sänks. Välfärdsområdet har genom sina egna åtgärder och sitt ambitiösa reformprogram utmanat regeringens sparlinje och visat att det finns alternativ till att försämra tjänsterna. Därför är det konsekvent att hålla fast vid löftena om tillgång till vård och nivån på äldreomsorgen.  

Utifrån det ovan nämnda framställer vi undertecknade fullmäktigeledamöter en motion med följande innehåll: "Vanda och Kervo välfärdsområde håller även i fortsättningen fast vid primärvård inom 14 dagar samt den redan fastställda dimensioneringen av vårdare inom heldygnsomsorgen för äldre."  

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och skickade den vidare till sektordirektören för hälsovårdstjänster och sektordirektören för tjänster för äldre för beredning senast 29.10.2024. 

 

Svar på fullmäktigemotionen

Vårdgaranti 

Den målsatta tiden för icke-brådskande vård inom primärvården på 14 dygn och målet för mun- och tandvården på 3 månader förblir oförändrade i Vanda och Kervo välfärdsområde. Välfärdsområdet har förbundit sig till målen som ställts upp i Budgeten 2024 och ekonomiplanen 2024–2026.  

Målen för tillgången till vård stöds av utvecklingsåtgärderna inom sektorn för hälsovårdstjänster, Egenteam-modellen och Modellen för flexibel mottagning. Verksamhetsmodellen Egenteam, som förbättrar tillgången och kontinuiteten, har tagits i bruk på alla hälsostationer i välfärdsområdet i början av maj. Modellen utvidgas förutom till hälsostationstjänster även till mun- och tandvårdstjänster och sjukhustjänster, planeringsarbetet har inletts. Verksamhetsmodellen Egenteam vidareutvecklas genom att även lågtröskeltjänster inom missbrukar- och mentalvården integreras i servicemodellen.   

Modellen med flexibel mottagning som utvecklats för patienter med lågt vårdbehov har utvidgats till hela mun- och tandvården. En flexibel mottagning förkortar genomloppstiden för vården när klienten får vård i rätt tid och vårdperiodernas totala längd förkortas. Cirka hälften av dem som besökt den flexibla mottagningen har slutfört sitt ärende under samma besök. Med hjälp av modellen har vårdkön inom mun- och tandvården kunnat avhjälpas.  

Att hålla fast vid nivån på äldreomsorgen 

Den grundläggande uppgiften för sektorn för äldreservice är att ansvara för den lagstadgade och behovsenliga servicen för den äldre befolkningen i Vanda och Kervo välfärdsområde. Sektorn för äldreservice följer upp invånarnas servicebehov inom sitt ansvarsområde och förändringarna i behoven. Servicebehoven ökar snabbare än vad vi kan svara på med de nuvarande verksamhetsmodellerna och de resurser som har prognosticerats för behoven. Skyldigheten att ordna service tillgodoses genom att man inleder eller fortsätter med konkreta åtgärder som förbättrar produktiviteten och kostnadseffektiviteten inom äldreservicen. Servicen och servicestrukturen förnyas i enlighet med reformprogrammet så att de bättre motsvarar kundernas behov. 

Äldreservicen svarar på den äldre personens ökade servicebehov genom förutseende rådgivning och handledning med låg tröskel i rätt tid. Det är viktigt med nätverkssamarbete och tväradministrativ verksamhet för främjande av hälsa och välfärd i samarbete med Vanda och Kervo städer, förebyggande tjänster inom primärvården samt funktioner som stöder tredje sektorns välfärd och delaktighet. Utöver dessa utvecklas tjänsterna också med hjälp av distanstjänster och utnyttjande av teknologi. 

Bedömning av servicebehovet innebär en omfattande utredning av klientens behov av stöd och service. Genom bedömningen säkerställs att äldre personer får stöd och hjälp i rätt tid. Samtidigt erbjuds information om bostadsområdets verksamhet och tjänster och handledning i hur man söker dem. Servicebehovet bedöms för klienter som omfattas av serviceboende med heldygnsomsorg minst två gånger per år eller när den äldres situation förändras. Välfärdsområdet beviljar socialservice utifrån en individuell utredning av servicebehovet. Utredningen grundar sig på klientens egen åsikt samt en eller flera experters bedömning. 

Inom äldreservicen iakttas den lagstadgade personaldimensioneringen. Enligt reformprogrammet för Vanda och Kervo välfärdsområde är personaldimensioneringen för serviceboende med heldygnsomsorg minst 0,65. Med förverkligad personaldimensionering avses arbetsinsatsen för de arbetstagare vid verksamhetsenheten som utför direkt klientarbete i förhållande till antalet klienter vid verksamhetsenheten. Personaldimensioneringen ska vara högre än minimidimensioneringen när klienternas individuella behov kräver det.  

Personalstrukturen för vårdboende har planerats så att den stöder klientens funktionsförmåga på bred front. Vid enheter för omsorgsboende arbetar multiprofessionella team, för vilka det finns tydlig praxis för direkt och indirekt arbete. Den närmaste chefen och den klientansvariga planerar tillsammans med personalen arbetsskiften för tre veckor enligt personalstrukturen och klientbehoven. Uppföljningen av dimensioneringen är en del av det dagliga arbetet för enhetens närmaste chef och den klientansvariga. Uppföljningen av personaldimensioneringen tryggar en högklassig omsorg för klienterna.  

Den närmaste chefen och den klientansvarige följer dagligen upp dimensioneringen i verksamhetsenheten i förhållande till enhetens klientbehov och de mål som har fastställts för dimensioneringen. Om enhetens personaldimensionering är ofullständig, utjämnas den i första hand mellan enheterna eller med hjälp av resurscentrets reservpersonal. Om dessa metoder inte är tillräckliga används hyrd arbetskraft som beställs via resurscentret. Uppföljningsperioden för personaldimensioneringen är tre veckor.  

Utöver uppföljningen av den dagliga dimensioneringen vid enheterna och resurscentret har ledningsgruppen för serviceområdet för omsorgsboende tillsammans med ledningen för resurscentret efter en utjämningsperiod på tre veckor gått igenom de förverkligade dimensioneringarna och eventuella personalkostnader för hyrd personal har analyserats. Styrelsen har i samband med välfärdsområdesdirektörens rapportering fått information om hur den genomsnittliga dimensioneringen vid vårdhemmen har förverkligats. Institutet för hälsa och välfärd genomför också två gånger per år en uppföljning av dimensioneringen då det gäller serviceboende med heldygnsomsorg.  

Om den lagstadgade personaldimensioneringen sjunker till 0,6 ska antalet anställda vid enheterna dock uppskattas enligt klienternas vårdberoende. En sänkning av personaldimensioneringen innebär inte direkt en minskning av personalen i förhållande till den minskade dimensioneringen. Eftersom klienternas vårdberoende varierar dagligen, ska det enligt klienternas behov finnas mer personal än minimidimensioneringen. Det behövliga antalet vakanser påverkas också av att dimensioneringen beräknas enligt den direkta arbetstiden (arbete som utförs när klienten är närvarande). Allt indirekt arbete (möten, utbildningar, frånvaro) ska ersättas med vikariat.  

Sammanfattning 

Målen för sektorn för hälsovårdstjänster i Vanda och Kervo välfärdsområde förblir oförändrade då det gäller vårdgarantin för primärvården. Ovan nämnda utvecklingsåtgärder och de nuvarande maximitiderna för vårdgarantin främjar en jämlik tillgång till service och att tjänsterna fås i rätt tid samt att vården är kontinuerlig och effektiv.

Äldreservicen och servicestrukturen förnyas i enlighet med reformprogrammet så att de bättre motsvarar klienternas behov. Vid serviceboende med heldygnsomsorg för äldre iakttas den lagstadgade personaldimensioneringen. Antalet anställda vid enheten bedöms enligt klienternas vårdberoende och individuella behov och en sänkning av personaldimensioneringen innebär således inte direkt en minskning av personalen i förhållande till den minskade dimensioneringen.  

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar: 

  1. ge Antero Eerola och 13 andra fullmäktigeledamöter som undertecknat fullmäktigemotionen svar på fullmäktigemotionen enligt redogörelsedelen ovan;
  2. konstatera att fullmäktigemotionen är slutbehandlad.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.