Beskrivning
Beredare av ärendet: förvaltningsberedningsdirektör Mikko Hokkanen
Organiseringsansvaret för social- och hälsovårdstjänster samt räddningsverkets tjänster övertas av välfärdsområden 1.1.2023. Välfärdsområdet ska organisera stödtjänster som gör det möjligt att producera social- och hälsovårdstjänster samt räddningsverkets tjänster. I det här sammanhanget betyder stödtjänster måltids- och renlighetstjänster.
Bakgrund
Vanda stads måltids-, renlighets- och fastighetsstödtjänster produceras i huvudsak av in-house-bolaget Vantti Oy, som ägs 100% av staden. Vad gäller Kervo stad har dessa tjänster producerats av stadens egen sektor för stadsteknik. Enligt lagen om offentlig upphandling kan välfärdsområdet inte köpa tjänsterna i fråga utan konkurrensutsättning, eftersom det inte handlar om en till välfärdsområdet anknutna enhet. I 69 § regeringens proposition till riksdagen med förslag till ändring av lagstiftningen om reformen av ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet (10/2022) finns det en bestämmelse om övergångsperioden för försäljning och köp av stödtjänster, enligt vilken välfärdsområdet kunde köpa stödtjänster av kommunen och kommunen kunde sälja dem till välfärdsområdet till slutet av 2023 trots det som föreskrivs i 126 § i kommunallagen om skötseln av uppgiften i ett konkurrensläge på marknaden, om kommunen har den 31 december 2022 producerat stödtjänster i anknytning till social- och hälsovårdens eller räddningsväsendets tjänster och om upphandlingen understiger EU-tröskelvärdena enligt 26 § i lagen om offentlig upphandling och koncession. EU-tröskelvärdet enligt 26 § i lagen om offentlig upphandling och koncession är dock endast 215 000 euro, och upphandlingshelheten för måltids- och rengöringstjänster är 7,6 miljoner euro om året, och därför är detta inte möjligt vad gäller den här helheten. Kervo stad kan inom ramarna för nuvarande lagstiftning under inga omständigheter fungera som producent av måltidstjänster för välfärdsområdet. Kervo stad kan producera renlighetstjänster för välfärdsområdet, om de faktureras som en del av hyran för lokaler. Det att Vantti Oy kunde fortsätta som tjänsteproducent skulle förutsätta att ägarskapet skulle utvidgas i bolaget, eftersom för att bevara in-house-ställningen är försäljningen till icke-ägare begränsad. Vanda stad är dock inte villig att dela Vantti Oy:s ägarskap med Vanda och Kervo välfärdsområde. På basis av detta ska välfärdsområdet ordna dessa tjänster på ett nytt sätt. Det temporära beredningsorganet för välfärdsområdet beställde av Deloitte Ab en sammanställning över stödtjänsterna och behandlade sammanställningen över stödtjänster och slutsatserna vid sitt sammanträde 1.12.2021. Sammanställningen över stödtjänster finns med som kompletterande material. Sammanställningen över stödtjänster gick igenom nuläget för produktion och produktionsmetoder samt presenterade möjliga alternativ för ordnande av dessa stödtjänster i välfärdsområdet. På basis av sammanställningen över stödtjänster beslutade det temporära beredningsorganet vid sitt sammanträde 1.12.2021 § 8 följande:
- Riktlinjer drogs upp för utredningen av hur produktionen av Kervos stödtjänster fortskrider (övergång av personal, tillräcklig personal för att producera stödtjänster).
- Det bestämdes att HUS Asvia kunde utnyttjas och utvidgas vad gäller de funktioner där det är funktionellt relevant med tanke på kvaliteten på tjänster samt utifrån en patient- och kundperspektiv.
- Riktlinjer drogs upp för beredningen av konkurrensutsättningen beträffande stödtjänster som omfattar de delar av tjänster som inte täcks av tjänster som överförs från Kervo eller med HUS Asvias tjänster (det vill säga främst de tjänster som för tillfället produceras av Vantti Oy).
Beredningen av konkurrensutsättningen inleddes genast. På basis av en preliminär marknadsundersökning genomfördes ett fortsatt utarbetande av materialet för anbudsförfrågan på så sätt att måltids- och rengöringstjänster skulle konkurrensutsättas tillsammans. Vad gäller Kervo stad kommer inga anställda som sköter måltidstjänster att övergå till välfärdsområden, så beslutet var att dessa tjänster skulle konkurrensutsättas vid samma tillfälle. I de lokaler i Kervo där staden har varit producent av rengöringstjänster skulle detta förfarande fortsätta också i framtiden, och staden fakturerar dem som en del av hyran. HUS Asvias möjlighet att fungera som serviceproducent för sjukhusservice framgår under planerat förhandlat förfarande.
Personalens ställning i Vantti Oy och förvärv av affärsverksamhet
126 anställda inom Vantti Oy producerar måltids- och rengöringstjänster för social- och hälsovårdstjänster samt räddningsverket. Tjänsteinnehavare inom välfärdsområdet och Vanda stad har i samarbete planerat en modell som gör det möjligt för dessa anställda att övergå i välfärdsområdets framtida tjänsteproducents tjänst. Detta anses vara ett viktigt delområde i upphandlingsprocessen, och dess framgång minskar tydligt riskerna i samband med byte av producent av stödtjänster.
Med tanke på välfärdsområdet skulle det vara viktigt att även i framtiden utnyttja de kompetenser som Vanttis anställda har. Vad gäller Vanda stad och Vantti erbjuder denna lösning ett naturligt sätt att skala antalet anställda i enlighet med tiden och tjänstevolymen efter överföringen av organiseringsansvaret. I en marknadsundersökning har det framgått att möjliga tjänsteproducenter anser att övergången av kvalificerade anställda som känner till lokalerna är en fördel då en så stor tjänstehelhet ska övertas. Vanttis personal har den fördel att fortsättningen av deras anställningsförhållande kan garanteras.
Välfärdsområdet, Vantti och Vanda stad har diskuterat överlåtelsen av rörelse med den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet. Förvärvet av affärsverksamheten från Vantti direkt till tjänsteproducenten ska ingås genom marknadsvillkorliga avtalsvillkor. Vantti genomförde via en extern revisionssammanslutning en värdering, och enligt bolagets och Vanda stads åsikt borde tillgångsaffären ha ingåtts i enlighet med det pris som ställdes i värderingen. Enligt välfärdsområdets beredares åsikt är värderingen i många avseenden bristfällig och enligt uppskattningen är det verkliga marknadsvärdet väsentligt mindre.
På grund av det avslutades den fortsatta diskussionen i en kompromiss: Vanda stad och Vantti godkände förfarandet för överlåtelse av rörelse enligt vilket överlåtelsen av rörelse ska först genomföras till välfärdsområdet, och efter det ska välfärdsområdet överlåta affärsverksamheten vidare till den tjänsteproducent som välfärdsområdet valt. Personalen övergår från Vantti till välfärdsområdet och vidare till tjänsteproducenten som gamla anställda. Värdet på Vanttis affärsverksamhet bestäms som en del av anbudsförfarandet, dock på det vis att Vanttis semesterlöneskuld överförs till välfärdsområdet och vidare till tjänsteproducenten, och för att eliminera den negativa ekonomiska inverkan betalas ut till Vantti som en basköpeskilling en summa som motsvarar 25 % av semesterlöneskulden (en bedömning av semesterlöneskuldsumman 600 000 euro) samt värdet på den lösa egendom som överförs (uppskattad summa 130 000 euro). Om köpeskillingen efter resultatet av anbudsförfarandet överskrider basköpeskillingen, ska välfärdsområdet betala ut till Vantti som en tilläggsköpeskilling skillnaden mellan köpeskillingen och basköpeskillingen.
Förvärvet av affärsverksamheten verkställs på det sätt att förvärvet hör till välfärdsområdets anbudsförfarande som en del av prissättningen i hela kontraktet. På detta sätt försäkras att priset på affärsverksamheten bestäms enligt marknadsvillkor, och att snedvridande statsstöd inte ingår i förvärvet av affärsverksamheten.
Överlåtelse av rörelse genomförs först mellan välfärdsområdet och Vantti på det sättet att Vantti överlåter personalen och den lösa egendomen till välfärdsområdet och välfärdsområdet överlåter den lösa egendomen och de anställda till den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet under samma dag på det sättet att skyldighet att betala ut lön till de anställda inte uppstår för välfärdsområdet. Om besvär anförs till marknadsdomstolen över den upphandlande enhetens upphandlingsbeslut, kan förvärvet av affärsverksamheten mellan välfärdsområdet och den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet inte verkställas innan ett beslut i ärendet har vunnit laga kraft. Vid ett besvär har den upphandlande enheten enligt 153 § i lagen om offentlig upphandling rätt att tillfälligt ordna tjänster som eget arbete eller som köpta tjänster av en marknadsaktör. Efter att beslutet om förvärv av affärsverksamheten har vunnit laga kraft skulle det sedan genomföras mellan välfärdsområdet och den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet, om den behöriga domstolen anser att den upphandlande enheten inte har förfarit i strid med lagen om offentlig upphandling och att upphandlingsbeslutet kan verkställas.
Genomförande av och tidtabell för upphandlingen
Här föreslås att välfärdsområdet anskaffar måltids- och rengöringstjänster så att måltids- och rengöringstjänsterna som producerats av Vantti samt måltidstjänsterna som producerats av Kervo stad, till den del de har producerats för social- och hälsovården eller räddningsverkets tjänster, ska konkurrensutsättas under våren 2022. Upphandlingen genomförs så att välfärdsområdets ekonomiska intressen tryggas och så att den trygga överföringen av organiseringsansvaret 1.1.2023 inte äventyras.
Upphandlingsförfarandet ordnas som förhandlat förfarande. Under förhandlat förfarande kommer välfärdsområdet att föra muntliga förhandlingar med anbudsgivare om måltids- och rengöringstjänster som utgör föremål för upphandlingen. Förhandlat förfarande har uppskattats vara det bästa upphandlingsförfarandet vad gäller upphandlingen i fråga, eftersom det handlar om ett anbudsförfarande som är mycket viktigt vad gäller välfärdsområdets verksamhet. Vid förhandlat förfarande kan föras diskussioner om föremålet för upphandlingen och anbudsförfrågan väldigt öppet, varvid eventuella motstridigheter och oklarheter i anbudsförfrågan kan minimeras.
Kontraktsperioden mellan välfärdsområdet och den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet för kontinuerliga måltids- och rengöringstjänster inleds 1 januari 2023. Avtalsperioden planeras vara först i kraft i 48 månader, och efter dem skulle avtalet fortsätta tills vidare.
Före kontraktsperioden för kontinuerliga måltids- och rengöringstjänster börjar ordnar välfärdsområdet och den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet ett projekt för införandet av tjänster. Ett separat avtal ingås om införandeprojektet.
Syftet är att valkriteriet för upphandlingen är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet är det anbud som har det lägsta jämförelsepriset för den konkurrensutsatta helheten. Det lägsta priset har valts som valkriterium på grund av att välfärdsområdet kommer att sätta upp höga kvalitetskrav i minimikraven, vilket gör det möjligt att vara säker om kvalitetsfaktorerna i upphandlingen. En anbudsgivare som inte binder sig vid kvalitetskraven ska uteslutas ur anbudsförfarandet.
Kompletterande material:
Sammanställning över stödtjänster november 2021
Muistio 4.4.2022 ateria-ja puhtauspalveluiden tulevasta kilpailutuksesta
Osallistumispyyntö Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ateria-ja puhtauspalveluiden tarjouskilpailuun
ESPD-lomake
Beslut
Aluehallitus päätti:
- että hyvinvointialue hankkii ateria- ja puhtauspalvelunsa siten, että Vantin tuottamat ateria- ja puhtauspalvelut sekä Keravan kaupungin tuottamat ateriapalvelut, niiltä osin kun ne on tuotettu sosiaali- ja terveyspalveluille tai pelastuslaitospalveluille, kilpailutetaan kevään 2022 aikana;
- vahvistaa hankinnan periaatteet seuraavasti:
- Hankinta toteutetaan hyvinvointialueen taloudellinen etu varmistaen ja siten, että se ei vaaranna järjestämisvastuun turvallista siirtoa hyvinvointialueelle 1.1.2023;
- Hankinta toteutetaan neuvottelumenettelyllä;
- Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus ja kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on kilpailutettavan kokonaisuuden vertailuhinnaltaan halvin. Halvin hinta on valittu valintaperusteeksi sen vuoksi, että hyvinvointialue tulee asettamaan hankinnan vähimmäisvaatimuksena olevat laatuvaatimukset riittävän korkealle tasolle, minkä perusteella hankinnan laatutekijöistä voidaan varmistua. Tarjoaja, joka ei sitoudu asetettuihin laatuvaatimuksiin, suljetaan tarjouskilpailusta.
- Hyvinvointialueen ja voittaneen tarjoajan välinen jatkuvien ateria- ja puhtauspalveluiden sopimuskausi alkaa 1.1.2023. Sopimuskausi on voimassa alustavasti ensiksi määräaikaisena 48 kuukautta, jonka jälkeen se jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Sopimuskauden kestoa voidaan tarkastella tarvittaessa neuvottelumenettelyn aikana.
- Ennen jatkuvien ateria- ja puhtauspalveluiden sopimuskauden alkamista hyvinvointialue ja voittanut tarjoaja järjestävät palveluiden käyttöönottoprojektin. Käyttöönottoprojektista solmitaan erillinen sopimus;
- valtuuttaa hallintovalmistelujohtajan käynnistämään kilpailutuksen ja allekirjoittamaan hankintaa koskevan tarjouspyynnön;
- päättää käynnistää liiketoimintakaupan ja liikkeenluovutuksen valmistelun selostusosassa kuvatusti. Varsinainen päätös asiasta tuodaan myöhemmin aluehallituksen kautta aluevaltuuston päätettäväksi.
Lisätietoja päätöksestä antaa hallintovalmistelujohtaja Mikko Hokkanen, mikko.hokkanen@vantaa.fi.
------------------------------------------------
Päätöksenteon jälkeen Antero Eerola jätti päätökseen pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti: ”Vasemmistoliitto katsoo, että paras ratkaisu hyvinvointialueiden tukipalveluiden järjestämiseen muun muassa ateria-, puhtaus- ja kiinteistöpalveluissa olisi laajentaa Vantaan kaupungin sataprosenttisesti omistaman Vantti Oy:n omistuspohjaa niin, että hyvinvointialue tulisi Vantin osakkaaksi. Tämä turvaisi parhaiten työntekijöiden aseman ja hyvinvointialueelle tarjottavien palveluiden laadun. Näin Vantti Oy:llä olisi in house – yhtiön asema myös suhteessa hyvinvointialueeseen.”
Möte hantering
Maarit Raja-Aho, Pirjo Luokkala, Sakari Rokkanen, Tanja Aidanjuuri ja Anitta Orpana ilmoittivat olevansa esteellisiä yhteisöjääviyden perusteella ja Timo Aronkytö, Olga Gilbert ja Jari Sainio ilmoittivat olevansa esteellisiä palvelussuhdejääviyden perusteella. Olga Gilbert ilmoitti olevansa esteellinen myös seuraavassa asiakohdassa (HUS-perussopimus) yhteisöjääviyden perusteella. He poistuivat kokouksesta klo 18.41. Hallintosäännön 146 §:n mukaan jos sekä puheenjohtaja että varapuheenjohtaja ovat poissa tai esteellisiä jossakin asiassa, valitaan kokousta tai asian käsittelyä varten tilapäinen puheenjohtaja. Aluehallitus päätti yksimielisesti valita tilapäiseksi puheenjohtajaksi Pirkko Leton. Hän siirtyi kokouksen puheenjohtajaksi. Varajäsen Suvi Karhu saapui Tanja Aidanjuuren tilalle klo 18.43. Myös kansalliskielilautakunnan puheenjohtaja Patrik Karlsson ilmoitti olevansa esteellinen palvelussuhdejääviyden perusteella ja poistui kokouksesta klo 18.58.
PTCServices Oy lakimies Tuukka Lappalainen oli etäyhteydellä paikalla asiantuntijana asian käsittelyn aikana. Hän saapui kokoukseen klo 18.48 ja poistui ennen päätöksentekoa klo 19.51.
Todettiin teknisenä korjauksena oheismateriaalina olevan muistion päivämäärän päivittäminen (25.3.2022 -> 4.4.2022).
Päätettyään asiasta käydyn keskustelun kokouksen puheenjohtaja totesi, että Antero Eerola oli tehnyt pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosehdotuksen. Muutosehdotus kuului seuraavasti: "Aluehallitus päättää esittää Vantaan kaupungille, että se laajentaisi sataprosenttisesti omistamansa Vantti Oy:n omistuspohjaa niin, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue tulee Vantti Oy:n osakkaaksi. Näin Vantti Oy:llä olisi in house – asema myös suhteessa hyvinvointialueeseen.” Antero Eerolan muutosehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi kannattamattomana.
Päätösehdotus hyväksyttiin keskustelun jälkeen. Päätöksenteon jälkeen klo 19.56 Suvi Karhu poistui kokouksesta ja Pirjo Luokkala, Sakari Rokkanen, Tanja Aidanjuuri, Timo Aronkytö, Anitta Orpana, Maarit Raja-Aho ja Jari Sainio saapuivat takaisin kokoukseen. Maarit Raja-Aho siirtyi takaisin kokouksen puheenjohtajaksi.