Beskrivning
Ärendets beredare: strategichef Marianne Juosila
Enligt lagen om välfärdsområden (611/2021 § 41) ska välfärdsområdet ha en strategi där välfärdsområdesfullmäktige beslutar om de långsiktiga målen för välfärdsområdets verksamhet och ekonomi. Välfärdsområdesfullmäktige godkände vid sitt sammanträde 22.11.2022 § 94 Vanda och Kervo välfärdsområdes första välfärdsområdesstrategi för 2023–2025. Strategin har 23 mål och målen har sammanlagt 59 indikatorer. Utgångsnivåer och målnivåer för indikatorerna har fastställts för 2025. Strategins mål är indelade i fem perspektiv enligt följande: Vi stärker välfärden och säkerheten, Vi förbättrar tjänsterna, Vi värdesätter vår personal, Vi arbetar tillsammans och Vi sörjer för en hållbar ekonomi. Fortskridandet av välfärdsområdesstrategin 2023–2025 rapporteras en gång per år.
Enligt lagen om välfärdsområden ska strategin ses över minst en gång under välfärdsområdesfullmäktiges mandatperiod. Välfärdsområdesfullmäktige fastställde vid sitt sammanträde 29.4.2024 § 24 att mellanutvärderingen av välfärdsområdesstrategin 2023–2025 ska göras i liten skala 2024, eftersom följande välfärdsområdesval hålls våren 2025, varvid även beredningen av välfärdsområdesstrategin för följande fullmäktigeperiod inleds. I mellanutvärderingen preciseras servicelöftet och nödvändiga preciseringar av indikatorerna görs.
En mellanutvärdering av strategin har gjorts under våren och hösten 2024. Förslagen till uppdatering av strategin enligt välfärdsområdesfullmäktiges riktlinjer har beretts som tjänsteuppdrag och presenterades för välfärdsområdesfullmäktige vid fullmäktiges ekonomi- och strategiseminarium 23–24.5.2024. Fullmäktigegrupperna hade möjlighet att bedöma och kommentera ändringsförslagen och föreslå ändringsbehov före utgången av augusti. Mellanutvärderingen av strategin presenterades också för framtidssektionerna i augusti–september 2024 Sektionerna diskuterade behovet av att uppdatera strategin och gav vägledning inför mellanutvärderingen.
I mellanutvärderingen av strategin har man vid sidan av att tidsformerna har uppdaterats främst gjort ändringar eller kompletteringar som beror på förändringar i verksamhetsmiljön, i synnerhet det försvårade ekonomiska läget, inklusive en hänvisning till det reformprogram som välfärdsområdesfullmäktige godkänt. Gällande indikatorerna i strategin föreslås vissa ändringar som är motiverade till exempel på grund av den ändrade lagstiftningen, organisationsstrukturen eller utvärderingsskalan som har tagits i bruk.
Inga ändringar föreslås i strategins värderingar och vision. Servicelöftet för Vanda och Kervo välfärdsområde föreslås uppdateras till följande form:
"Invånarna i välfärdsområdet får tillgång till tjänsterna snabbare än tidigare och områdets dragningskraft som arbetsgivare förbättras ytterligare."
Hur målen i välfärdsområdesstrategin har uppnåtts rapporteras till välfärdsområdesfullmäktige nästa gång våren 2025 i samband med bokslutet 2024. Välfärdsområdesvalet hålls 13.4.2025, varefter beredningen av välfärdsområdesstrategin för följande fullmäktigeperiod inleds tillsammans med det nya välfärdsområdesfullmäktige.
Bifogat finns ett förslag till uppdaterad välfärdsområdesstrategi för Vanda och Kervo välfärdsområde. Som kompletterande material finns dessutom en version där ändringarna i förhållande till den tidigare strategin som godkändes 22.11.2022 är markerade med röd färg.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar godkänna förslaget till uppdaterad välfärdsområdesstrategi för Vanda och Kervo välfärdsområde 2023–2025 från och med 28.10.2024 i enlighet med bilagan.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar godkänna förslaget till uppdaterad välfärdsområdesstrategi för Vanda och Kervo välfärdsområde 2023–2025 från och med 28.10.2024 i enlighet med bilagan.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
Möte hantering
Föredraganden gjorde följande ändring i materialet: termerna "mellanutvärdering av välfärdsområdesstrategin"/"uppdatering" ändras till "granskning av välfärdsområdesstrategin" (ändringen görs både i rubriken, redogörelsedelen, beslutsförslaget och bilagorna/det kompletterande materialet). Ändringarna har beaktats i protokollet.
Efter att ha avslutat diskussionen i ärendet konstaterade välfärdsområdesstyrelsens ordförande att Antero Eerola hade gjort sex ändringsförslag som avvek från grundförslaget och som löd enligt följande:
1) ÄNDRAS s. 14 / : Vanda och Kervo välfärdsområdes vision 2030: Välfärdsområdets invånare får snabbt tillgång till de tjänster de behöver och områdets dragningskraft som arbetsgivare hålls på en god nivå.
TILL Välfärdsområdets invånare får 2023 tillgång till tjänsterna snabbare än i nuläget och områdets dragningskraft som arbetsgivare har förbättrats.
2) S.14 / 3.1.4 Hurdant välfärdsområde gör vi: ÄNDRAS TILL Det strävar efter att producera mer än de lagstadgade tjänsterna.
3) RADERAS S. 19 / 3.2.2 Vi förbättrar våra tjänster: "Välfärdsområdet måste nu och i framtiden noggrannare än tidigare bedöma serviceanvändarnas servicebehov och kritiskt granska tjänsteutbudet. Välfärdsområdet ska koncentrera sig på att ordna och producera de lagstadgade tjänster som bedöms vara effektiva och motsvara invånarens servicebehov. Dessa mål uppnås genom gemensamt arbete av välfärdsområdets yrkesutbildade personer och beslutsfattarna.”
4) DESSUTOM HÅLLS SOM TIDIGARE PÅ SIDORNA 19 OCH 20 MENINGEN OM TIDSFRISTERNA FÖR TILLGÅNGEN TILL ICKE-BRÅDSKANDE VÅRD: "De lagstadgade tidsfristerna ska uppfyllas inom alla tjänster, men till exempel ska man före utgången av fullmäktigeperioden kunna få icke-brådskande vård på hälsostationer och tillgång till mentalvårdstjänster även om lagstiftningen ändras.
5) ÄNDRAS S. 28 / 3.2.5 Vi sörjer för en hållbar ekonomi MENINGEN TILL: "När statens styrning skärps är man i Vanda och Kervo välfärdsområde tvungen att överväga tjänsteutbudet med beaktande av framför allt effektiviteten och nyttan av tjänsterna och att de är lagstadgade."
6) Om föregående ändringsförslag inte godkänns raderas MENINGEN: "När statens styrning skärps är man i Vanda och Kervo välfärdsområde också tvungen att överväga tjänsteutbudet med utgångspunkt i prioriteringen av tjänsterna med beaktande av effektiviteten och nyttan av tjänsterna och att de är lagstadgade.”
Marjo Vacker understödde Antero Eerlas ändringsförslag nr 2 (S.14 / 3.1.4 Hurdant välfärdsområde gör vi: ÄNDRAS TILL Det strävar efter att producera mer än de lagstadgade tjänsterna.)
Ordföranden konstaterade att Antero Eerolas ändringsförslag 1, 3, 4, 5 och 6 inte hade fått understöd och därmed förföll de utan understöd.
Därefter förrättades en omröstning mellan grundförslaget och Antero Eerolas ändringsförslag nr 2. Ordföranden föreslog att omröstningen genomförs med det elektroniska röstningssystemet, vilket välfärdsområdesstyrelsen godkände som röstningssätt. JA innebar understöd för grundförslaget och NEJ understöd för Antero Eerolas ändringsförslag nr 2. 15 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen röstade JA (Tawasoli, Enjala, Ahava, Kanerva, Hako, Gilbert, Pyykkölä, Kaira, Syrjäläinen, Aidanjuuri, Raja-Aho, Purojärvi, Letto, Sainio, Särkelä) och 2 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Eerola, Vacker) röstade NEJ vilket innebär att välfärdsområdesstyrelsen godkände grundförslaget med rösterna 15–2.